Slik blir en av Norges beste enda bedre
Dette har vi savnet når vi kjøre toppløse.

Det er under et år siden vi sist gang skrev test av BMW 4-serie cabriolet, eller rettere sagt 428i xDrive, en bil som vi den gang omtalte som perfekt for norske forhold.
Les også: Test av BMW 4-serie cabriolet 428i xDrive
Dermed er det nesten litt rart å nok en gang si at vi har vært ute med nettopp 428i xDrive igjen, for så veldig mye kan ikke ha skjedd siden den gang?
Likt på godt og vondt
På sett og vis er det sant. Testbilen vi har vært ute med denne gangen er fortsatt flott å kjøre, behagelig å se på, har en helt strålende 2-liters twinturbobensinmotor på 245 hestekrefter (noe som er mer enn du strengt tatt trenger i en cabriolet) og den har firehjulsdrift. Dermed fungerer den på vinteren også.
Sistnevnte kommer vi tilbake til straks.

Forøvrig har fortsatt et metalltak som spiser opp altfor mye av bagasjeplassen når det tas ned, og den har en vindskjerm som sørger for at det blir relativt vindstille i høye hastigheter.
Et "luftskjerf"
Men denne gangen kommer forskjellen i en form for ekstrautstyr, som er spesielt viktig for oss her i Norge.
Mercedes har i noe tid hatt en ganske genial løsning som de kaller "air scarf". Dette er en funksjon som gjør at du kan strekke toppløssesongen ganske betydelig ved at varm luft kan blåses ut fra dyser i setene og rett inn på nakken på sjåfør og passasjer.

På en vanlig cabriolet har du mulighet til å blåse varm luft på bein, hender og mot kroppen - men når du får inn varm luft rundt nakken, heves komforten ganske betydelig utover kvelden - eller høsten.
Les også: Test av BMW 2-serie 220i cabriolet 220i
Les også: Test av VW Beetle Cab
Dette er et utstyr som nå BMW rett frem har kopiert i 4-serien, og resultatet er nøyaktig så fantastisk som vi hadde håpet. Når det er kaldt, sørger luften bare for at det er lunt og varmt rundt nakken til enhver tid.

Dysene blåser samme luft som resten av lufteanlegget, og intensiteten styres individuelt på de to dyesene med to knapper som er plassert sammen med bryteren for å ta taket opp og ned.
Er det strengt tatt nødvendig?
Det hele er et ekstrautstyr til 4430 kroner, og spørsmålet man selvsagt kan spørre seg: Er det nødvendig?
Svaret på dette er at cabriolet i Norge i utgangspunktet ikke er nødvendig, det handler om kosen med å ha en åpen himmel over seg. Det går ikke an å objektivt forsvare et cabrioletkjøp i Norge, siden det er kuldegrader fra oktober til april.

Det dette lille ekstra utstyret gjør, er at du på tross av det norske klimaet kan nyte bilen med taket nede store deler av året. Det skal ikke bare bli litt kjølig, men ganske så kaldt, før det blir nødvendig å ta opp taket når du har denne typen utstyr.
Dermed er det ikke så mye et spørsmål om det er verdt noen tusenlapper, men om du ønsker å utnytte en ganske dyr toppløs bil så mye som mulig.
Les også: