Test: BMW 6-serie Grand Coupé 640d xDrive

En av de aller lekreste bilene på markedet.

6-serie Grand Coupé er kanskje den mest elegante bilen BMW lager.
Publisert

Mercedes har de siste årene jobbet ganske hardt med å komme opp med nye bilkonsepter. CLS - en firedørs coupéutgave av E-klassen - var bilen ingen hadde noen tro på, men som ble en braksuksess.

Resultatet ble at BMW og Audi kastet seg rundt for å lage sine egne "kopier" av Mercedes-suksessen - henholdsvis 6-serie Grand Coupé og A7, som begge har blitt veletablerte landistansecruisere.

Sistnevnte ble til og med tidenes produkplassering i en norsk TV-serie gjennom "Frikjent".

6-serien består av henholdsvis Grand Coupé, Coupé og Convertible.

Da Side3 var på lanseringen av den oppgraderte 6-serien tidligere i år, var dessverre ikke Grand Coupé en av bilene vi fikk testet, men nå har vi endelig fått testet bilen på norske veier.

BMW 6-serie Grand Coupé 640d xDrive

Motor: 6-sylindret twinturbo diesel
Volum: 3,9/2993 ccm
Effekt: 313 v/4400 RPM
Dreiemoment: 630 Nm v/1500 RPM
Girkasse: 8-trinns automat
Drift: Alle
Størrelse: 5007/1894/1392 mm
Egenvekt: 1870 kg
Bagasjeplass: 460/1265 liter
Hengerfeste: Nei
Toppfart: 250 km/t (elektronisk begrenset)
0-100: 5,2 sekunder
Forbruk: 0,56 l/mil
CO2: 149 g/km

Modell: 1.188.100 kroner
Testbil: Ikke kjent

Les også: Når motoren starter, forstår du at dette blir moro

Et fokus på de to i baksetet

Forskjellen på en vanlig 6-serie (Coupé) og en Grand Coupé er egentlig ganske mye. Utvendig er det mest åpenbart at sistnevnte har to ekstra dører, men den er også vesentlig lenger. Hele 11,3 centimeter for å være nøyaktig, hvorav alt er en utvidelse av akselavstanden. Dette er gjort for at bakseteplassen skal bli bedre.

Bilen er også en anelse høyere for at komforten i baksetene skal bli grei.

Akselavstanden plasserer seg midt mellom 6-serie og den utgående 7-serie, men målet med en coupé er at en skal beholde utseende.

Tilsynelatende er antall bakseteplasser redusert fra tre til to, noe som viser hvor fokusert en er på at de i baksetene skal ha det behagelig. Men det er faktisk sikkerhetsbeltet også på midtplassen.

Les også: Her er BMWs nye flaggskip

Formelt er det setebelte til tre i baksetet, men hvor den i midten skal gjøre av beina vet vi ikke. Alt fokus er på de to hovedsetene.

Facelift-nyhetene

Oppgraderingene BMW har gjort denne gangen er en blanding av kosmetikk og teknikk.

Viktigst vil nok mange mene at fronten har mistet sitt litt bedrøvelige preg - den ser rett og slett bedre ut.

Dette sørger i sin tur for at 6-serie Grand Coupé nå trolig er den mest elegante bilen BMW produserer - og vi synes proporsjonene rett og slett fungerer bedre enn på "lillebror".

Bilen har også blitt stivet opp en anelse, men for å være brutalt ærlige så kjennes ikke dette spesielt godt på testbilen vi har kjørt denne gangen. Dette er nemlig en nær 1,9 tonn tung substansiell luksuscruiser; den stortrives på motorveier og absorberer ujevnheter i bakken på en måte som nesten er litt utypisk BMW.

Den 3 liter store V6-dieselmotoren, har nesten identisk dreiemoment som den 4,2 liter store V8-bensinmotoren.

Langdistansecruiser

BMW har gjemt en 3-liters twinturbodiesel under panseret som yter 313 hestekrefter. Derimot er det de 630 Nm med dreiemoment som imponerer fra motoren. Kreftene mates ut gjennom BMWs xDrive-system på en ikke-eksplosiv, men kraftfull måte.

Gassresponsen er også litt utypisk BMW, ved at den ikke er veldig direkte, men utløser en flom av krefter om du er bestemt. BMWs 8-trinns automatiske girkasse er som alltid veldig god, men også denne later til å være programmert litt mot komfort fremfor sportslighet.

Motstanden i rattet er forøvrig overraskende stor, og gir deg følelsen av å kjøre en bil med substans.

Så er den et dvask dyr? På ingen måte! 0-100 unnagjøres på 5,3 sekunder.

(Skal du ha mer opplevd eksplosivitet, tilbyr V8-bensinutgaven dette i overflod.)

Interiøret er veldig likt det du finner i for eksempel X5/X6 - altså bare minimalt annerledes fra enhver annen BMW.

Resultatet av det hele har blitt en usedvanlig behagelig og komfortabel langdistansecruiser, som du ikke blir sliten av å kjøre.

Støynivået er lavt, og kombinasjonen av lang akselavstand og gode støtdempere, gjør at bilen flyter over ujevnheter på en måte som nesten kan konkurrere med Mercedes.

6-serie Grand Coupé ser alltid bedre ut i virkeligheten enn på bilder, og vi mener det er den lekreste bilen BMW har å by på.

Komfortsetene i vår testbil har en behagelig passform og gode tilpasningsmuligheter.

Bagasjeplassen er ikke verst.

Helt bakerst er det litt trangt for barnevogn, men ellers mer enn nok plass - også for langhelgen på hytta på fjellet.

Holder tritt med konkurransen

Det å oppsummere en facelift-modell er gjerne litt vanskelig, og 6-serie Grand Coupé følger i samme spor som sine to navnebrødre: BMW har ikke funnet opp bilen på nytt, men gjort den litt mer attraktiv - og litt bedre å kjøre. Det kan høres kjedelig ut, men når utgangspunktet er så bra som det har vært, er det ikke så mye som skal til.

Det er umulig å ikke omtale bilen som ytterst attraktiv. Den er både pen å se på og god å kjøre. Den er praktisk - og utover prisen er det vanskelig å egentlig finne noe negativt å fremheve.

Om den er bedre enn konkurrentene er vanskelig å avgjøre objektivt, for her er det mye preferansene som avgjør, men den gjør i alle fall ikke livet til Audi og Mercedes lettere. Førstnevnte har dog et lite trumkort i ermet: Den enda mer praktiske Shooting Brake-utgaven:

Test av Mercedes CLS Shooting Brake: Når det å være sidrumpa er noe positivt