Selve definisjonen av toppløs kos
Tar du av taket på en Beetle, forstår man fort sjarmen.

NICE (Side3): Den moderne utgaven av bobla, nå navngitt Beetle også her på berget, er en litt spesiell og annerledes bil for VW. Den passer kanskje ikke helt inn i et modellutvalg som stort sett består av ganske fornuftige og folkelige biler.
For mens den originale bobla var en masseprodusert billigbil til folket, har den moderne utgaven blitt en litt feminin livsstilsbil som neppe kvalifiserer til begrepet billigbil. Og livsstilsbiler i Norge er litt fy-fy, primært fordi avgiftene tar livet av mye av moroa.
Og nå som har VW røsket av taket på den siste generasjonen, og en skulle tro at det gjorde en nisjebil enda smalere.

Rendyrket toppløs kos
Vel, sannheten er at nye Beetle Cabriolet er et overraskende friskt pust. En har tatt konseptet med kabriolet og rendyrket det.
Vi var så heldig å få teste bilen over to dager i høljende regn to overraskende kalde dager i Sør-Frankrike, noe som en skulle tro ødela hele konseptet. Men den nye bilen klarte å overbevise oss om at den har livets rett.

Ingen sportsbil
La oss først gjøre det helt klart at nye Beetle Cab ikke er noen sportsbil. Den er satt opp veldig mykt, nesten for mykt, og selv om du velger bilen med 200 hester under panseret, kan du bare glemme å skru av ESP. Dette er ikke en bil som er skreddersydd for bilentusiastene som ønsker å ligge sidelengs. Konseptet er ikke laget for det, og VW har heldigvis ikke forsøkt å skape et halvveis kompromiss i den retning heller.
Og selv om vi storkoste oss medutgaven med 160 hester og automatgir, som gjorde at vi kunne danse på våte vinterveier, var det for en gangs skyld innstegsmodellen som ga oss mest glede. 105 hester og manuelt gir, fungerte helt utmerket!

For enhver som har kjørt kabriolet, vet at det ikke handler om fart. Det handler ikke om perfekte kjøreegenskaper. Det handler derimot om å nyte livet.
Det er derfor en middelmådig Ford Mustang med lat motor fungerer på roadtrip i USA.
Og det er nettopp med dette som utgangspunkt at Beetle Cab en helt utmerket jobb. Det er en veldig lettkjørt, myk og behagelig bil som får blodtrykket til å senke seg. Med vinden i håret, god musikk og hyggelig reisefølge, blir livet rett og slett bedre.

Taket opp på 1-2-3
Og går alt på tverke, og regnet kommer strømmende på, kan du ta opp taket i fart opp til 50 km/t på under 10 sekunder. Ikke noe stress, bare livsnytelse.

Dessuten er nye Beetle Cab en bil som gjør andre glade. Den har helt åpenbart har en appell - spesielt til det kvinnelige kjønn.
Ikke siden jeg plasserte en Audi R8, rett etter lansering, på havna i Drøbak en sommerdag, har det vært vanskeligere å ta bilder av en bil. Vi fant det vi trodde var en rolig plass i en av forstedene til Nice, for å ta litt bilder. Menneskene strømte til - de kikket, de tok på, de smilte og de var glade.
Og for første gang var det en familie som insisterte på å la kona i familien få sette seg bak rattet slik at hun kunne bli tatt bilde av henne i bilen. Vi mistenkte at de ville stjele den, men dette ble en happening for familien.
Bare for å understreke det: Vi snakker nå om en by der det å se en Aston Martin eller Ferrari er omtrent like hverdagslig som en Fiat Punto.

Ikke alt for alle
Vi skal på ingen måte påstå at Beetle cab er den bilen som gir deg mest kjøreglede for pengene, og siden dette er en liten bil, er det også begrenset med bagasjeplass. Ja, det er strengt tatt litt trangt for de i baksetet også.


Men når det gjelder å fange konseptet med en toppløs bil, føler vi at det ikke er mange som er bedre. Det er noe beroligende, noe livsnytende over den. En kan kaste verdens bekymringer på båten for en stakket stund, og bare ha det bra. Om det går i 5 km/t i bygatene eller 80 km/t på landevei er litt irrelevant. Det er kos uansett.
Om du er ute etter en kabriolet, da er det vel egentlig det du leter etter?
Med en startpris på 284.000 kroner er ikke Beetle Cab noen billigbil, men det er likevel av de rimeligste kabrioletene på markedet. Og når man treffer essensen med billigste motor og girkasse, da er det ikke mye å klage over.

Bilen kommer for øvrig også i flere spesialutgaver, som VW har kalt 50s, 60s og 70s med en rekke mindre designdetaljer som skal gi deg flashback til en svunnen tid.