En perfekt toppløs for norske forhold

Utstyrt med en kombinasjon som er ganske unik.

2-i-1: På varme sommerdager kan du la vinden rive i håret - og på kalde vinterdager hjelper firehjulsdrift deg frem i snøkaoset.
Publisert

Enhver som har kjørt kabriolet, vet at det ikke finnes noe særlig bedre på gode sommerdager. Det er noe med den frihetsfølelsen en kabriolet gir. Vinden i håret, solen i ansiktet - og de misunnelige ansiktene du ser over alt.

Enten det er en klassiker som Miata, en Mercedes SLK, en leken liten VW Beetle eller et monster av en SLS. En kabriolet gjør noe med humøret. Det handler ikke om å kjøre fort, det handler om å nyte turen. Det er livsglede.

Problemet er derimot at det i Norge er begrenset med dager hvor det å ta ned taket faktisk er mulig. Om du er virkelig heldig har vi to måneder i året med vær som virkelig gjør det optimalt

I tillegg har du enda et par-tre måneder der du kan kjøre med taket nede.

På trass. Hvis det ikke regner.

Begrenset salg

Det er få som kjøper en bil med tanke med tanke på de aller beste dagene i året.

Så selv om kabriolet er nær ensbetydende med livsglede, er salget nærmest fraværende i Norge. 3-400 kabrioleter blir solgt i året. Det er langt, langt mindre enn én prosent av alle nye biler.

Men hvem har sagt at en god kabriolet ikke kan være en god helårsbil? For det første har kvaliteten på de klassiske tøytakene blitt langt bedre enn de var en gang i tiden.

For det andre har svært mange av de moderne kabrioletene metalltak. Dermed er det lite som trekker ned på vinterkomforten.

Kan bli enda mer praktisk

Når BMW nå har kuttet taket av sin nye 4-serie, så har de nå virkelig bestemt seg for at kabriolet skal være for alle anledninger: De har nemlig latt det gå en fanden i å tilby alle sine modeller med firehjulstrekksystemet xDrive, og dermed kan du nå få en kabriolet som både er herlig på varme sommerdager og når føret blir vanskelig.

Test av 4-serie coupé: Hvordan har de fått denne bilen så bra?

Nå skal vi være ærlige og si at dette i seg selv ikke er noen verdensnyhet. Dette er blant annet noe Audi har hatt en stund, og er også noe BMW tidligere har leflet med i 6-serien - men begge steder med stofftak.

I den nye 4-serien får du en relativt sjelden kombinasjon av fire seter, foldende metalltak og firehjulsdrift.

Det må kunne kalles en ganske «Norges-vennlig» kombinasjon.

Taket kuttet rett av

Så hva er den nye 4-serien i kabrioletutgave?

Av og til må vi forklare at kabrioletutgaven egentlig er en helt annen bil enn den vanlige utgaven, som for eksempel Mercedes E-klasse. Men BMW har rett og slett kuttet taket av en 4-serie - som igjen for alle praktiske formål er en coupéutgave av 3-serien.

Transformasjonen fra vinterbil til sommerbil.

Det betyr samtidig at det ikke lenger vil være mulig å kjøpe en 3-serie kabriolet, siden det ville vært en ganske meningsløs intern konkurranse.

Som vanlig betyr det å kutte av taket, at bilen mister mye stivhet. For å kompensere for dette har en jobbet hardt for å stive opp bilen, noe som betyr metall i bunn. Kombinasjonen av det foldende taket, og den ekstra oppstivingen, gjør 4-serie kabriolet hele 230 kg (15 prosent) tyngre enn en tilsvarende vanlig 4-serie coupé.

xDrive veier i tillegg 70 kg ekstra. Dermed heves vekten hele 300 kg sammenlignet med en bakhjulsdrevet 4-serie coupé.

Helt forutsigbart gir dette høyere drivstofforbruk og tregere akselerasjon, men vår testbil kan neppe kalles treg med 0-100 på 6,5 sekunder.

Et metalltak tar også relativt mye plass når det foldes sammen. Med taket oppe hevder BMW at du bare mister 17 prosent bagasjeplassen sammenlignet med en normal coupé, men plassen er litt mindre praktisk utformet.

Med taket nede reell bagasjeplass mer enn halvert.

Med taket nede er det plass til "fire melk og Dagbla' fra i går."

Det skal sies at det å lage et foldende metalltak som beholder et pent utseende når taket er oppe, ikke er en enkel jobb. 4-serie coupé er en vakker bil å se på - noe vi ikke helt klarer å si om kabrioleten med taket oppe.

Baksetene er et ekstra bagasjerom

Om du er redd for at dette kan bli litt knapt, så er det i praksis ikke noe stort problem. 4-serie kabriolet er på papiret en fireseter, men om du virkelig skal kose deg, er en vindskjerm montert over baksetene obligatorisk (mer om dette senere). Dermed er det rikelig med plass til bagasje i baksetene.

Baksetene i en kabriolet er uansett mest for spesielt interesserte. Det er kombinasjonen av «å ha muligheten» og å bruke plassen til bagasje, som gjør at det i det minste finnes et argument opp mot å bare kjøpe en roadster ala Z4.

Vindskjermen dekker bakstene totalt.

Kjøreegenskaper

Vår testbil er utstyrt med BMW en firesylindret bensinmotor med to turboer som yter 245 hestekrefter, som nå er det BMW kaller for 428i.

Før kunne du forvente at en x28 betydde BMWs storselger av en rekkesekser, men downsizingen har også kommet til x28-bilene. Lik det eller ei.

BMW 428i xDrive Cabrio

Motor: R4 twinturbo
Volum: 2,0/1997 ccm
Effekt: 245 HK v/5000 RPM
Dreiemoment: 350 Nm v/1250 RPM
Girkasse: 8-trinns automat (Steptronic)
Drift: AWD
Størrelse: 4638/1825/1399 mm
Egenvekt: 1770 kg
Bagasjeplass: 220/370 liter
Hengerfeste: 1700 kg
0-100: 6,5 sekunder
Forbruk: 0,70 l/mil
CO2:
163 g/km

Pris:
Bilmodell:
722.500 kroner
Testbil: Ca 910.000 kroner


Lyden lever selvsagt ikke opp til en sekser, men med 245 hestekrefter på toppen og 350 Nm dreiemoment tilgjengelig allerede ved 1250 RPM, er det en svært god allroundmotor. Den drar godt gjennom hele registeret, er stort sett veldig sivilisert, men gir samtidig trøkk når det trengs.

Den parres da også med BMWs nær perfekte 8-trinns automatiske girkasse, som har få, om noen svakheter.

Chassiset på nye 4-serie er av de mer kjøreglade på markedet, men det er ikke til å komme utenom at 230 kilo ekstra gjør noe med kjøreegenskapene. Kjøreegenskapene fremstår nesten like gode, men når du presser på i svingene kjenner du godt at det er mer vekt som skal flyttes på, og den er ikke fullt så presis.

Normalt ville en kunne konkludert med at dette er en negativ ting, men en kabriolet har aldri handlet om å kjøre så fort det lar seg gjøre. Det handler om å cruise, og på sett og vis gjør den økte vekten bilen bedre til nettopp dette. Det er litt mer «substans».

Og når man uansett ikke kjører alt for fort, er det helt greit at bilen ikke er like stiv som coupévarianten.

Nydelig vinddemping

Å ha vinden i håret når du kjører bil er deilig, men med mindre det er over 30 grader og du kjører i under 70 km/t, blir det fort slitsomt med altfor mye turbulens rundt hodet.

Hvordan en kabriolet håndterer vinddempingen er på mange måter lakmustesten på hvor god den egentlig er, og her har BMW åpenbart gjort en meget god innsats.

Med vindskjermen vippet opp, blir det nærmest vindstille.

På den ene siden er bilen herlig å bare cruise rundt med, med albuen godt støttet på dørkanten.

Men når du skal legge deg ut på motorveien, kan du heve vinduene og vippe opp vindskjermen over baksetene. Plutselig forsvinner nærmest enhver turbulens - også i til dels høye hastigheter.

Med taket nede er det totalt uproblematisk å ligge i de hastighetene trafikken faktisk går i på motorveien, selv med temperaturer under 20 grader - i alle fall så lenge du er under 190 centimeter høy.

Lav turbulens betyr også at du kan strekke «taket nede-sesongen» ekstra langt i Norge - selv om BMW ikke har Mercedes relativt geniale «air scarf»-løsning.

Forutsetningen er riktignok at vindskjermen bak er vippet opp, og den kan ikke være montert om det sitter noen i baksetene.

Relativt dyr moro

Det koster å være kar, som det så fint heter, og nye 4-serie kabriolet koster ganske nøyaktig 100.000 kroner mer enn utgaven med fast tak. I 428-utgave med xDrive og automat er startprisen 722.500

Umiddelbart kan det høres ut som om BMW tar seg veldig godt betalt, men høyere vekt og en anelse høyere CO2-utslipp, gjør at engangsavgiften utgjør omtrent halvparten av prisøkningen.

Vår testbil er også utstyrt med ekstrautstyr for rundt 180.000 kroner - noe som presser totalprisen over 900.000. Av ekstrautstyret er i alle fall 110.000 nødvendig. Det er for eksempel nærmest uaktuelt å kjøpe en kabriolet uten skinninteriør, og en M-sport-pakke på en BMW av denne typen gjør mye for både opplevelse og bruktverdi.

Det skal sies at det ikke trenger å koste så mye å gå for en 4-serie kabriolet. Stor motor er ingen forutsetning når man kjører kabriolet, og en 420i med manuell girkasse starter på 562.000 kroner. Skal du ha fremdrift på alle hjul er motorutvalget mer begrenset, og vår testbil er billigste variant.

En flott totalpakke

4-serie kabriolet kommer nok aldri til å bli noen storselger i Norge, men det sier mer om det norske markedet enn hva slags bil det er snakk om. Kombinasjonen av foldende metalltak og firehjulsdrift gjør dette til en «to-i-en»-bil, der du får det beste fra to verdener.

Det eneste vi egentlig har å trekke bilen på i negativ retning er at du ikke kan kjøre i mer enn krabbefart for å operere taket. Det gjør at du i praksis ikke får tatt opp taket før du har parkert, og ikke kan begynne å kjøre før taket er tatt ned. Men det lever vi med.