Test: Toyota Land Cruiser varebil
På særlig ett område er den blitt mye bedre
Den trekker tyngre, men også på et annet område er Land Cruiser blitt mye bedre. Vi har kjørt den som varebil.
Det er ikke uten risiko å forvalte arven til en bilmodell med ikonisk status. Land Rover tok en sjanse med nye Defender, men lyktes til gangs. Da Toyota gjorde seg klar for å bygge en ny Land Cruiser, valgte de å kaste blikket bakover for inspirasjon.
Resultatet ble avduket i 2023, og det viste seg straks at Toyota hadde tatt et usedvanlig vellykket grep: Designerne hadde latt seg inspirere av de kanskje fineste generasjonene: 60- og 70-seriene.
Nye Land Cruiser har dermed etter vår oppfatning et strammere og mer kantet design enn den noe mer klumpete og uformelige 150-forgjengeren.
Land Cruiser kom i første omgang i en First Editon-utgave. Den skiller seg fra standardutgaven med blant annet runde hovedlykter. Kun 3000 ble produsert for Europa og er for lengst utsolgt. Vi fikk testet den før jul i fjor.
Nå er turen kommet til standardversjonen som har rektangulære hovedlys, og som vi har kjørt som varebil. Den koster fra 1 058 500 kroner.
Utseende er smak og behag. At hengervekten er økt fra tre til 3,5 tonn er utvilsom i favør nykommeren sammenlignet med forgjengeren, og noe eierne vil sette pris på. Hengerfest koster rundt 20 400 kroner ekstra.
Les også: Test: Toyota Land Cruiser First Editon: Her har Toyota tatt et ekstremt vellykket grep
Vesentlig bedre
Og at den er blitt en vesentlig bedre bil å kjøre enn forgjengeren vil vi påstå er et ufravikelig faktum. Tradisjonen tro er den fundamentert på en klassisk rammekonstruksjon med stiv bakaksel, men den nye rammen er 50 prosent stivere og den kombinerte karosseri- og rammestivheten er økt med 30 prosent. Det gir seg utslag i høyere kjørekomfort, mindre vibrasjon og en LC som oppleves mer kontrollert i svingene.
Den automatiske sekstrinnskassa er erstattet av en ny åttetrinns Direct Shift automatgirkasse som girer stødig, og for første gang kommer 4x4-ikonet med elektrisk servostyringssystem.
Det høres kanskje foruroligende ut, men styringen oppleves som både mer direkte enn tidligere. Dessuten reduseres slag gjennom rattet på ujevnt underlag, og åpner for flere elektroniske førerstøttesystemer, som filskifteassistent.
Som før besørges fremdriften av en 2,8-liters turbodiesel som produserer 204 hestekrefter og 500 Nm. Den gir ikke verdens mest raffinerte kjøreopplevelse og høres godt under press. For øvrig er støynivået brukbart beskjedent med piggfrie vinterdekk fra Nokian.
Om motoren virker noe rustikk, så dreier det seg om en velprøvd og effektiv maskin. Nokså gjerrig viser den seg også. Etter 681 kilometer med variert kjøring viser kjørecomputeren et forbruk på 0,78 liter per mil.
Uten dilldall
Innvending er LC blitt mer luksuriøs. Fra det komfortable førersetet ser man ut over det digre panseret, med forhøyninger på hver side, uansett hvor lavt man justerer setet. Store deler av cockpiten er kledd med myke og fine materialer, mens plast gjør seg gjeldende fra nedre halvdel av dørene. Simpel, blank plast glimrer med sitt fravær.
Land Cruiser kommer med en ny 32 centimeter bred berøringsskjerm som er plassert høyere enn forgjengerens enklere variant. I tillegg har LC fått head up-display som viser hastighet, girtrinn og cruisekontrollen.
Foretrekker du et minimalistisk førermiljø tuftet på berøringsskjerm og stemmestyringen, er ikke dette bilen for deg. Land Cruiser har begge deler, men også en rikelig mengde knapper. Store knapper. De skal tross alt kunne betjenes med hansker.
Rattvarme? Trykk på en knapp. Ferdig. Ingen evinnelig trykking på en skjerm for selv de enkleste ting. Selv rattet er utstyrt med ordentlige knapper, ikke dysfunksjonelle berøringspaneler.
Norges suverent mest solgte
Store og kostbare SUV-er konvertert til varebil på grønne skilter er en nokså særnorsk fenomen, og Toyota Land Cruiser er den suverent mest populære modellen innenfor dette segmentet.
De siste fem årene er det registrert 4828 Land Cruiser på grønne skilter, noe som gjør den til Norges suverent mest solgte innen segmentet. Andreplass på listen innehas av Land Rover Defender med 824 registrerte biler.
Med baksetene ryddet vekk har Land Cruiser et bagasjerom på 2418 liter. Lengden på gulvet frem til skilleveggen er 180 meter og bredden mellom hjulhusene er 105 centimeter. Nyttelasten er 696 kilo.
Snart slutt
Det er ikke vanskelig å skjønne fascinasjonen for Land Cruiser som varebil, men nå strupes snart muligheten til å kjøpe den på grønne skilter. Fremover vil modellen kun tilbys som personbil med 48V mildhybrid, og med denne løsningen kan ikke lenger LC leveres som varebil fordi batteriet er bygget inn i varerommet. Dermed blir det ikke plass til «statskassa».
Les også: Toyota Land Cruiser 48V: Nå er den blitt litt hybrid
Det byr seg imidlertid en siste mulighet. Toyota Norge har sikret seg et ekstra volum på 200 Land Cruiser varebiler for levering i 2026. Disse 200 bilene markerer slutten for Land Cruiser som varebil. Prisen er 1 058 500 kroner. Prisene er oppgitt med 2025-avgifter. Dersom forslaget til statsbudsjettet blir vedtatt øker utsalgsprisen med omkring 18 000 kroner.
Les også: Toyota Land Cruiser varebil: En epoke nærmer seg slutten
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 60 2025