NORGESPREMIERE PÅ OSLO MOTOR SHOW

«Norgesbil»-merket trapper opp

Bilen er et samarbeid med Toyota, men Subaru har satt sitt preg på blant annet understell og firehjulsdrift. Og snart vender selve «norgesbilen» tilbake i elektriske variant. 

NORGESPREMIERE: Subaru Uncharted hadde norgespremiere på Oslo Motor Show. 
Publisert

Få andre merker har hatt høyere status som «norgesbil» enn Subaru, men etter den avgiftsdrevne overgangen til et elektrisk marked, ble det nokså stille rundt Subaru. Det hjalp ikke med selvladende hybrider av Subaru Forester og XV.

Subaru kom på banen igjen med Solterra i 2023, et samarbeidsprosjekt med Toyota og en variant av bZ4X. Subaru har nå lansert nye Subaru Solterra, som blant annet omfatter større batteri – 73,1 kWt – og en rekkevidde på opptil 520 kilometer.

SAMARBEID: Uncharted er et resultat av samarbeidet med Toyota, slik det er med bZ4X og Solterra. Uncharted er bygget over samme lest som C-HR+, men prikk like er bilene ikke. 

Ny modell

Nå skjer det enda mer. På Oslo Motor Show hadde den nye modellen Uncharted norgespremiere. Den er 452 centimeter lang og kommer i tre versjoner, to med trekk på forhjulene og en med firehjulsdrift, alle med 21 centimeter bakkeklaring.

De forhjulsdrevne utgavene kommer med 57,7- eller 77 kWt batteri med henholdsvis 445 og 600 kilometer rekkevidde (forventede tall før WLTP). Maks ladehastighet (DC) er 150 kW og hengervekten er begrenset til 750 kilo.

LIKE: Innvendig er fellestrekkene mange mellom Uncharted og C-HR+. Forskjellene handler trolig primært om materialvalg. Subaru vil har mer stoff enn kunstskinn som setetrekk, blant annet. 

Dreier det seg om Subaru, vil de fleste trolig ha firehjulsdrift, kanskje helst permanent. Uncharted med 4WD kommer med 77 kWt-batteri, 470 kilometer rekkevidde og 338 hestekrefter. Den skal greie 0-100 km/t på fem sekunder og kan trekke henger på 1500 kilo. 

Permanent 4WD 

Som med Solterra er Uncharted et produkt av samarbeidet med Toyota. I dette tilfelle er den en variant av CH-R+, men Subaru har blant annet foretatt egen chassistuning og Uncharted skal være satt opp noe mer sportslig enn CH-R+.

Egen software-programmering skal også sørge for at modellen har firehjulsdrift slik Subaru vil ha det: Altså permanent 4WD.

Den kommer dessuten med såkalt X-Mode som ble introdusert med Outback. Ved å trykke på en knapp endres programmeringen av motor, firehjulsdrift og bremsene for å oppnå bedre kontroll på vanskelig underlag.

NESTE ÅR: Uncharted er ventet til Norge i mars. 

Les også: Førsteinntrykk: Toyota C-HR+: Her er den nye Toyota-en i Norge

X-Mode og Grip Control

X-Mode har to innstillinger, Snow/Dirt og Deep Snow/Mud. Snow/Dirt brukes eksempelvis på snødekke der det er ønskelig med en kombinasjon av stabilitet og fremkommelighet. Deep Snow/Dirt gir elektronikken større spillerom og skal gjøre det enklere å komme frem på løst og vanskelig underlag.

Grip Control er en ny funksjon som holder jevn hastighet fra 2–10 km/t slik at føreren kan konsentrere seg om styringen. Det samme gjelder Downhill Assist Control, der hjulene bremses for å holde konstant hastighet fra 4–30 km/t i unnabakke. 

Prisene på Uncharted er ikke klare, men den går i produksjon i desember med levering fra mars 2026.

Outback tilbake

Mai neste år vil den få selskap av en annen godbit, «norgesvennen» Outback i elektrisk variant. 486 centimeter lange E-Outback kommer med 74,7 kWt batteri, over 450 kilometer rekkevidde og 375 hestekrefter.

NORGESBIL: Subari E-Outback vi ha permanent firehjulsdrift og 21 centimeter bakkeklaring. 
TIL NORGE: E-Outback er ventet til mai neste år. 

0-100 km/t skal den greie på 4,4 sekunder. E-Outback vil ha permanent firehjulsdrift, 21 centimeter bakkeklaring og rundt 1500 kilo hengervekt. Produksjonsstart er februar 2026 med levering fra mai.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn