Nye Toyota Hilux
Ikonet blir elektrisk
Nye Toyota Hilux blir elektrisk, men det er ikke over for dieselmotoren.
57 år etter introduksjonen er det nå klart for niende generasjon Toyota Hilux, som nå kommer i helt elektrisk versjon med rundt 190 hestekrefter. Hilux BEV leveres med permanent firehjulsdrift, basert på kompakte e-aksler foran og bak, hver med integrert inverter og transaksel. Den fremre e-akslen leverer et dreiemoment på 205 Nm, mens den bakre gir 268 Nm. Det skal sikre kraftig trekkraft og stabilitet under alle forhold.
Fortsatt rammekontruksjon og stiv bakaksel
Den robuste rammestrukturen er beholdt og ytterligere forsterket med blant annet ekstra tverrbjelker. I tillegg er et nytt de Dion-fjæringssystem med stiv aksel bak introdusert, slik at den bakre e-akselen kan integreres uten å gå på bekostning av styrke eller terrengegenskaper. Karosseriets stivhet er også forbedret med 30 ekstra sveisepunkter i gulvseksjonene foran og bak, samt en forsterket krengningsstabilisator bak, ifølge Toyota.
Toyota sier ingenting om lavserie og diff-sperre på elektriske Hilux, noe om tyder på at noe slikt ikke finnes. Derimot kommer den med Multi-Terrain Select-systemet som ble introdusert med Land Cruiser. Det omfatter en rekke kjøreprogrammer som tilpasser bilen etter underlaget. Bakkeklaringen er på 20,7 centimeter og selv med batteripakken kan Hilux vade i 70 centimeter dypt vann. For å beskytte mot vanninntrengning er eAxle-utlufting plassert høyt på enheten.
For første gang introduseres også elektrisk servostyring (EPS) til Hilux. Det skal gi mer direkte respons, enklere manøvrering både på vei og i terreng, samt redusert risiko for utslag ved kjøring over ujevnt underlag.
Beskjeden rekkevidde
Om terrengegenskapene virker solide, så kan kanskje størrelsen på batteriet virke noe spinkel. Elektriske Hilux kommer med et nyutviklet litium-ionbatteri på 59,2 kWt. Foreløpige tester indikerer en rekkevidde på rundt 240 km ved full lading. Maks hurtigladekapasitet (DC) er 150 kW og den skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på omtrent 30 minutter.
Den relativt beskjedne batteristørrelsen skyldes nok at Toyota har vært tvunget til et kompromiss for å beholde Hilux’ tøffe egenskaper. Et større batteri ville ikke fått plass i rammekontruksjonen. Det ville også redusert nyttelasten ytterligere.
For heller ikke nyttelasten eller trekkevnen når opp til tallene vi kjenner fra Hilux med forbrenningsmotor. Den elektriske versjonen har en oppgitt nyttelast på rundt 715 kilo (foreløpige data) og en tilhengervekt på maks 1600 kilo.
Blir ikke den mest solgte
– Vi forventer at Hilux BEV vil være et attraktivt valg for norske bedrifter som møter stadig strengere krav til nullutslippsløsninger – for eksempel innen bygg- og anleggsbransjen – og som samtidig krever den ledende holdbarheten og fremkommeligheten Hilux er kjent for, sier administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge.
Toyota forventer imidlertid også at det er mildhybrid-versjonen som blir den mest solgte versjonen i Norge. Som nå kommer den med 2,8-liters diesel i kombinasjon med 48V-system. Nyttelasten og hengervekten er som før på henholdsvis 1000 kilo og 3500 kilo.
– Men vi har tro på at Hilux BEV vil overraske mange med sine egenskaper i krevende omgivelser, sier Pawlak.
Produksjonsstart før jul
Hilux BEV går i produksjon fra desember 2025, og Toyota Norge planlegger å åpne for bestilling i første kvartal 2026, mens de første kundebilene forventes å ankomme Norge i andre kvartal. Bilen produseres i Thailand
Hilux Hybrid 48V er planlagt i produksjon fra våren 2026, og vil først ankomme Norge i tredje kvartal.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn