Test: Peugeot E-5008 4x4

På sentrale områder er den blant de aller beste

Peugeot har endelig fått elbilmodeller med firehjulsdrift. Det er helt sentralt for å kjempe om norske bilkjøperes gunst. Dermed kan nye E-5008 4x4 bryne seg på de beste.

TØFFER SEG: I ny 4x4-versjon blir grusveier og vinterføre en mer overkommelig utfordring bak rattet i E-5008. 
Publisert

Peugeot har jevnt og trutt bygget opp et utvalg av elbiler ikke helt ulikt det vi kjenner fra tiden med forbrenningsmotorer under panseret. Det startet med småbilen E-208 og mini-SUV-en E-2008 i 2019, og fortsatte med kompaktmodellen E-308 i 2023, før SUV/crossovermodellene E-3008 og E-5008 dukket opp i fjor.

Vi har testet dem alle, og det gjennomgående for Peugeots elektriske modellutvalg er klart: Det er svært gode biler, og da tenker vi i første omgang på de klassiske bilegenskapene – plass, komfort, veiegenskaper og førermiljø.

Det har heller ikke vært noe særlig i veien med elbilegenskapene sammenlignet med typiske konkurrenter, med et unntak av E-308. Likevel har ikke modellporteføljen gjort særlig inntrykk på norske bilkjøpere.

Les også: Test: Peugeot E-308: Endelig en gøyal bil

4WD er avgjørende

Det har endret seg noe med de to nyeste modellene – E-3008 4x4 og E-5008 4x4 – der særlig testbilen E-5008 bringer inn noen unike egenskaper som syvseter. Bilen ble lansert med forhjulsdrift, 210 hk og batterikapasitet på 73 kW, men det er først nå med 4x4-utgaven vi får se hvilken publikumsappell det bor i E-5008: For ni av 10 salgstopper i Norge har firehjulsdrift.

KLARING: Bakkeklaring på drøyt 20 centimeter og firehjulsdrift borger for god fremkommelighet på noe mer krevende underlag enn dette. 

4WD-versjonen er utstyrt med det samme batteriet på 73 kW, og har fått en elmotor på bakakselen med 81 kW/110 hk. Det gir bilen en samlet effekt på 240 kW/325 hk, og fjerner innvendingen om noe treg akselerasjon etter elbilstandard.

Ifølge fabrikkstallene skal E-5008 4x4 gjøre 0-100 km/t unna på 6,5 sekunder, mens vår testbil nøyer seg med seks sekunder blank.

Les også: Test: Peugeot E-5008: Familiedrømmen er innen rekkevidde

Ikke mange konkurrenter

Det viktigste når det kommer til ytelser er likevel forbikjøringsakselerasjon. Fra 60-100 km/t er det stor avstand til den tohjulsdrevne varianten, med 2,9 mot 4,7 sekunder. Det er en forskjell du legger merke til hele tiden, og betyr at E-5008 holder nivået til de viktigste konkurrentene.

Dem er det egentlig ikke så mange av, i alle fall hvis du synes muligheten for to ekstra seter og totalt syv sitteplasser er viktig.

VISER KLØR: Fin lyskombinasjon i grillen skiller bilen ut fra de mange modellene med lang lysstripe mellom lyktene. 

Med kombinasjonen av pris på rundt 600 000 kroner og imponerende plassforhold, er det i praksis bare VW ID.Buzz GTX som ligger i samme område. Men den er større, mer varebilaktig enn E-5008, og tiltaler dermed et annet publikum.

Store SUV-alternativer som Hyundai Ioniq 9, Kia EV9, BYD Tang og Volvo EX90 koster rundt 100-300 000 kroner mer, mens den noe rimeligere Mercedes EQB er et nummer mindre.

Les også: Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 9: Syvseters budsjett-luksus for storfamilien

Plass-mesterlig

Dermed fremstår Peugeot E-5008 4x4 unik i en liten, men viktig nisje. Fleksibiliteten i interiøret er totalt sett bilens største styrke, selv om den også scorer høyt på veiegenskaper og komfort.

FLEKSIBELT: Lengdejustering av baksetene gir fine kombinasjonsmuligheter. Både for plassen som syvseter, og om du trenger ekstra lengde i bagasjerommet. 

Baksetet er justerbart 16 centimeter i lengderetning, ryggvinkelen kan endres og det klappes sammen i ulike variasjoner. I bakerste posisjon er benplassen enorm, så hvis noen skal bruke de to ekstrasetene bak kan man justere andre seterad forover og dele på plassen.

De to ekstrasetene egner seg best for den yngre generasjonen, men voksne kan sitte der på kortere turer. Som syvseter blir bagasjerommet kort, men klarer du å stable i høyden, rommer det likevel 294 liter.

Som femseter øker det til hele 690 liter og plassproblemer er ikke det første en E-5008-eier behøver å tenke på.  

Les ogsåTest: Peugeot E-3008 GT: Solid rekkevidde i sporty innpakning

Holder høy standard

Peugeot har i flere tiår vært et av våre favorittmerker når det kommer til kombinasjon av kjøreglede og komfort. Der andre har sviktet på dette området med sine elbilmodeller, holder merket gledelig nok en høy standard også her.

Fjæringen er fast, men likevel smidig. Du slipper duving, understellet filtrerer ut små og skarpe ujevnheter, samtidig reagerer bilen presist og med solid veigrep i svinger.

SÆRPREG: Lite ratt og langt, smalt dashbord er en uvant kombinasjon. Men viser seg å fungere bra i praksis. 

Viktige bidrag til den høye totalkomfort kommer fra et relativt moderat støynivå for denne bilklassen, pluss svært gode seter og sittestilling. Peugeot har gått sine egne veier med et lite ratt og en bred, smal skjermløsning i overkant av rattet.

Ved første øyekast kan informasjonsmengden virke overveldende, men etter litt tilvenning finner du ut av logikken.

Peugeot har nemlig beholdt mye av den tradisjonelle betjeningen med knapper og hendler, slik at du sjelden behøver å gå via skjermen for viktige funksjoner under kjøring.

Les også: Test: Volvo EX90: Den legger til noen takter som mange vil sette pris på

BEHAGELIG: Fin sittestilling og komfortable sportsseter er blant høydepunktene i E-5008 4x4. 
KNAPPER: Hurtigvalgmeny for skjermen øverst og noen nyttige knapper på den kreativt utformede midtkonsollen. 

Lading og rekkevidde

Batterikapasitet på 73 kW er ikke mer enn du trenger for denne biltypen. E-5008 kommer også i en Long Range-variant med 97 kW, men da er vi tilbake på forhjulsdrift.

Våre 880 testkilometer ble gjennomført i pent høstvær med 14-20 grader. Totalt sett endte vi opp med et forbruk på 1,7 kWh/mil og en rekkevidde på 430 km.

Maks ladeeffekt er oppgitt til 160 kW, mens vi oppnådde 142 kW som best ved 30%. Derfra sank effekten gradvis: Fra 100 kW ved 50%, til 50 kW ved 80%.

Det gir et resultat på 38 minutter fra 10-80%. Flere konkurrenter klarer det samme på under en halvtime, så her har Peugeot et forbedringspotensial.

Les også: Test: BYD Tang: Barnesykdommene er luket vekk, men én ting etterlater et lite spørsmålstegn

VELLYKKET: Peugeot balanserer bra mellom et rommelig karosseri, og fine linjer etter SUV-standard. 

Vi Menn Bil mener:

Med E-5008 4x4 får Peugeots posisjon hos norske bilkjøpere seg en realitetssjekk. Ser vi på bilens objektive egenskaper, burde den fint kunne hevde seg mot VW ID.4, Toyota bZ4X, Nissan Ariya og de andre bestselgerne i denne klassen. På sentrale områder som plass, veiegenskaper og komfort er den blant de aller beste, mens middelmådig hurtiglading er det viktigste minuspunktet.

Tekniske data

Motor: 2xEL

Effekt, kW/hk: 239/325

Dreiemoment, Nm: 590

Egenvekt, m/fører, kg: 2406

Lengde/bredde/høyde, cm: 479/190/169

Akselavstand, cm: 290

Bakkeklaring, cm: 20,4

Bagasjerom, liter: 690-1815

Tilhengervekt, kg: 1000

Taklast, kg: 80

Standard dekkdimensjon: 235/55-19

Batterikapasitet, kWh: 73

Rekkevidde, WLTP km: 467

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,88

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,5

Toppfart, km/t: 180

Pris fra, kr: 603 500

Testdata

0-100 km/t, sek.: 6,0

60-100 km/t: 2,9

80-120 km/t: 3,7

Støy 80 km/t, dBA: 65,0

Støy 100 km/t, dBA: 67,5

Støy 80 km/t fin asfalt, dBA: 60,0

Støy 100 km/t fin asfalt, dBA: 63,5

Testforbruk, kWh/mil: 1,7

Rekkevidde i test, km: 430

Misvisning 100 km/t: 98

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2025