Toyota Land Cruiser varebil
En epoke nærmer seg slutten
Toyota Land Cruiser har lenge vært populær som varebil i Norge, men nå er det straks slutt på grunn av utslippskrav. Det byr seg en siste mulighet.
Store og kostbare SUV-er konvertert til varebil på grønne skilter er en nokså særnorsk fenomen, og blant de aller mest populære modellene innenfor dette segmentet er Toyota Land Cruiser.
De siste fem årene er det registrert 4828 Land Cruiser på grønne skilter, noe som gjør den til Norges suverent mest solgte innen segmentet. Andreplass på listen innehas av Land Rover Defender med 824 registrerte biler.
Men nå er det snart slutt på muligheten til å skaffe seg ny Land Cruiser som varebil. Fremover vil modellen kun tilbys som personbil med 48V mildhybrid, og med denne løsningen kan ikke lenger LC leveres som varebil fordi batteriet er bygget inn i varerommet. Dermed blir det ikke plass til «statskassa».
En siste mulighet
Det byr seg imidlertid en siste mulighet. Toyota Norge har sikret seg et ekstra volum på 200 Land Cruiser varebiler for levering i 2026. Bilene var opprinnelig tiltenkt andre markeder, men er nå sikret for norske kunder. De leveres i to eksteriørfarger – mørk grå og sort – med 100 enheter av hver.
For å markere den historiske avslutningen vil de 200 bilene være merket med «Final Edition»-emblem på bakluken og nummerering fra 1 til 200 i interiøret. Emblemet er designet med inspirasjon fra tidligere historiske modeller, ifølge Toyota.
Disse 200 bilene markerer slutten for Land Cruiser som varebil. Prisen er 1 148 500 kroner. Prisene er oppgitt med 2025-avgifter. Dersom forslaget til statsbudsjettet blir vedtatt øker utsalgsprisen med omkring 18.000 kroner.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn