Test: Toyota Hilux GR Sport II

Barskere enn noensinne, men med tydelige alderdomstegn

Hilux har aldri vært barskere, men på enkelte områder er den frakjørt av konkurrentene

TØFFING: Hilux GR Sport II koster fra 869 900 kroner, men med hengerfeste og annet utstyr bikker prislappen fort 900 000 kroner
Publisert Sist oppdatert

Toyta Hilux ble introdusert i 1968 og har for lengst oppnådd legendarisk status på grunn av sitt renomme som nærmest uslitelig. Siden introduksjonen er mer enn 27 millioner solgt, og selv på noen av verdens mest ugjestmilde steder finner du en Hilux, men ofte lite annet. 

Tidligere i år kom den i fornyet versjon, blant annet i form av en barskere GR Sport II-utgave, som ser ut som om den kommer rett fra spesialisten Arctic Trucks. Vi har tidligere prøvekjørt modellen på et pressearrangement i Tyrkia, men har nå også fått kjørt den i Norge.  

Les ogsåPrøvekjørt: Toyota Hilux GR Sport II: Som meislet ut av granitt – men med én hake

ØKT SPORVIDDE: Det barske utseendet forsterkes av svarte, kraftige skjermbreddere 

Mer sporvidde

Sammenlignet med standard Toyota Hilux er GR Sport II-utgaven ganske mye bredere. Hele 14 centimeter foran og 15,5 centimeter bak. Den har bredere sporvidde og det barske utseendet forsterkes av svarte, kraftige skjermbreddere og sortlakkerte 17-tommers felger.

 Signaturgrill fra Dakar-bilen, annen plassering av tåkelysene, sidetrinn, speil og dørhåndtak i svart bidrar også til at den skiller seg ut, i tillegg til metallfarget skliplate foran, svartlakkert støtfanger bak og GR Sport-logoer. 

BEDRE DEMPING: Understell og fjæringen er spesialtilpasset GR Sport II. Den har blant annet nye støtdempere plassert lenger ut som gir bedre dempeegenskaper og raskere respons under krevende forhold. 

Den er også løftet, noe som gir litt høyere bakkeklaring og to centimeter høyere kjørestilling. Bremsingen besørges av forstørrede skivebremser: 17 tommer foran, opp fra 16 tommer tidligere, og nye 15-tommers skivebremser bak, som erstatter de tidligere trommelbremsene.

Sementerer inntrykket

Motoren er den samme som før: 2,8-liters diesel med 204 hestekrefter og 500 Nm. Overføringen skjer med en sekstrinns automat. Forbruket er oppgitt til 1,1 liter per mil, og etter 511 kjørte kilometer med variert kjøring, viser kjørecomputeren 0,94 liter per mil

USLITELIG: Om Hilux ikke leverer en moderne kjøreopplevelse, så føles den fortsatt uslitelig. 

Kjøreegenskapene til GR Sport II oppleves noen hakk bedre enn standardversjon. Den økte sporvidden gjør at den virker mer stabil i svingene, noe som stemmer overens med tidligere tester av Arctic Trucks-ombygde biler.

Som med tidligere versjoner er det noe panser-aktig også over nye Hilux, som bare sementerer inntrykket av noe evigvarende.

Alderdomstynget

Samtidig begynner alderdomstegnene å bli tydelige. Den er en temmelig rustikk kjøreopplevelse med mye motorstøy under press. På enkelt områder er den frakjørt av konkurrenter som Ford Ranger og VW Amarok, som har mer personbil-lignende kjøreegenskaper selv om også de har bladfjærer bak.

Begge har også langt mer moderne førermiljø enn Hilux. Innvendig kommer det særlig tydelig frem at den legendariske modellen virkelig begynner å bli gammeldags.

ALDERDOMSPREGET: Elektrisk justerbart førersete med delskinn og kraftigere sidevanger enn standardversjonen. GR Sport-detaljer greier ikke å kamuflere at Hilux begynner å trekke på årene. 

Den åttetommers berøringsskjermen er moden for teknisk museum. Skjermen er trådløs kompatibel med Apple CarPlay. Til Android Auto kreves kabel. Setevarmen har kun ett trinn og det finnes bare aldrende USB-A-kontakt i kupeen. At den ikke har rattvarme er nærmest overraskende.   

I likhet med eksteriøret er også interiøret pyntet med GR Sport-spesifikke detaljer. Setene i delvis skinn og syntetisk semsket stoff er utstyrt med sølvdetaljer og GR Sport-logo.

HENDLER: Skinntrukket ratt med girhendler og brukervennlige rattknapper. 

Setene har kraftigere sidevanger enn standardversjonen og gir noe mer sidestøtte og komfort når det skumper. Instrumentpanelet og rattet er også prydet med GR-pynt. Som første versjon av GR Sport er den utstyrt med girhendler foran rattet som du kan overstyre den sekstrinns automatkassa med.

Les ogsåPrøvekjørt: Ford Ranger PHEV: Nå tar denne føringen

LØFTET: Bakkeklaringen er 32,3 centimeter og vadedybden er 70 centimeter. 

Elektrisk på gang?

Om Hilux virker alderdomstynget sammenlignet med enkelte konkurrenter, så leverer den sakene så det holder på de feltene som rangeres høyt av pickup-kundene: Nytteegenskaper i toppklasse. 1000 kilo nyttelast og hengervekt på 3500 kilo. Dessuten har den selvsagt lavserie, differensialsperre på bakakselen og terrengprogrammer.

Ingenting varer evig bortsett fra Hilux, vil noen kanskje hevde. Det kan i hvert fall føles slik. Det er endringer på. 10. november viste Toyota frem nye og niende generasjon Hilux, som også kommer i elektrisk variant.

TEKNISKE DATA

Toyota Hilux GR Sport II 

Motor, cm³:  2755 

Effekt, hk ved o/min:  204/3400 

Dreiemoment, Nm ved o/min:  500/1600-2800 

Egenvekt, fra kg:  2125 

Tilhengervekt, kg:  3500/750 

Nyttelast, kg:  1000 

Lengde/bredde/høyde, cm: 533/202/188 

Lasteplan, cm L/B: 156/154 

Lasteplan, dybde, cm: 48 

Bakkeklaring, cm:  32 

Vadedybde, cm:  70 

Standard dekkdimensjon: 265/65 R17

Forbruk, WLTP, l/mil:  1,1 

CO₂-utslipp, g/km:  280 

0–100 km/t, fabrikk, sek:  10,7 

Toppfart, km/t:  175

Pris fra kr:  869 900 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 57 2025