Prøvekjørt: Ford Ranger PHEV 

Nå tar denne føringen

Ford Norge kan bli pålagt begrensninger i salget av den populære pickupen Ranger med diesel. Da er det fint med et utmerket ladbart alternativ. 

PÅ ISLAND: På mange områder er den ladbare versjonen av Ranger like god eller bedre enn dieselversjonen. 
Publisert Sist oppdatert

Ved første øyekast er det noe fredelig over landskapet der det lave skydekket støter mykt mot grønne åssider. Luften kjennes usedvanlig frisk og ren, noe som tiltrekker seg turister på ferieflukt fra tettpakkete og forurensede storbyer.  

Brått revnes den klare luften av svovelstank. Dampen skyter opp av bakken. For freden på overflaten er tilsynelatende. Under bakken syder og bobler det. Noe innbyggerne i den vesle bygda Grindavik på Reykjaneshalvøya fikk merke like før jul 2023. Da ble byen evakuert på grunn av fare for vulkanutbrudd. Og utbrudd og jordskjelv ble det, noe som skjer med jevne mellomrom på Island. Askefast ble et begrep da Eyjafjallajökull hadde utbrudd i april 2010. 

Gjennom dette landskapet kjører vi pickupen Ford Ranger. Med firehjulsdrift, mulighet for lavserie, differensiallås på bakakselen, nesten 23 centimeter bakkeklaring, 80 centimeter vadedybde og syv kjøremoduser, inkludert terrengprogrammer, er den som skapt for offroad-kjøring, en syssel som er svært populær på sagaøya. 

MYE UTSTYR: Stormtrak er toppversjonen og kommer med mye utstyr, blant annet justerbar sportsbøyle og elektronisk større for rygging med henger, Pro Trailer Backup Assist. 

Versjonen vi kjører kan sågar gjøre det helt elektrisk, i rundt 43 kilometer. For nå kommer Ranger som ladbar hybrid med en 2,3-liters Ecoboost bensinmotor i kombinasjon med en elmotor på 75 kWt. 

EVAKUERT: Innbyggere i Grindavik har opplevd å bli evakuert flere ganger. Men før jul 2023 ble det alvor. Lavaen stanset like utenfor bebyggelsen, men 53 eiendommer fikk status som tapt. Myndighetene kjøpte eiendommene, så mange av rundt 4000 innbyggere har flyttet fra Grindavik for godt. I år kunne de som ønsket det vende tilbake, men Grindavik virker tømt for folk. Senest i juli i år ble innbyggerne evakuert på nytt. 

Sterkeste Ranger

Dersom man umiddelbart tenker at dette ikke er noe reelt alternativ til de utmerkede dieselmotorene, så sier ytelsestallene noe annet. 281 hestekrefter er vesentlig mer enn de 205 hestene du får med standard toliters diesel. Dreiemomentet på 697 Nm er mer enn Ranger med treliters V6-diesel, som leverer 240 hester og 600 Nm. 

Elektrifiseringen har ikke gått på bekostning av nytten. Som de andre versjonene kan den ladbare utgaven trekke henger på 3,5 tonn. Nyttelasten er på 865 kilo, cirka 100 kilo lavere enn med dieselmotor. 

UTEN VINDSKJERMING: Slik er store deler av Island: Mose og lav på vulkansk grunn. 
PYLSUR: Etter en pylsa med öllu, en wiener med alt, fra den utmerkede pølsekiosken Bæjarins Beztu Pylsur i Reykjavik sentrum bærer det av sted. 

Det er naturlig å tenke at forbruket vil bli høyt på langkjøring sammenlignet med dieselversjonene når batteriet er tømt. Men batteriet tømmes aldri helt, noe som medfører at maks dreiemoment alltid er tilgjengelig samt at forbruket ikke skyter i været når det primært er Ecoboost-motoren som trekker, ifølge Ford.  

IDYLL: Grønt og fredelig, men under bakken syder og koker det. Island ligger på Den midtatlantiske ryggen, der den nordamerikanske og eurasiske tektoniske platene møtes. 

1000 kroner dyrere

Også pris i kombinasjon med ytelser og utstyr taler i plug in-hybridens favør. Godt utstyrte Wildtrak er den mest populære utstyrsversjonen av Ranger. Med toliters diesel koster den fra 823 000 kroner. Den ladbare versjonen er bare 1000 kroner dyrere - 74 000 kroner rimeligere enn med treliters V6-diesel.

Dersom du stusser over at prisene har gått opp siden introduksjonen tidligere i år, så skyldes det at EU har strammet til avgiftsskruen for CO2-utslipp ytterligere. Det medfører at PHEV-versjonene er blitt 30 000 kroner dyrere. 

SOM EN LEK: Med Pro Trailer Backup assist er det en lek å rygge med henger. 

Mulige dieselbegrensninger

Og den samme unionens utslippskrav kan medføre begrensninger i dieselsalget av Ranger i Norge. Det skyldes det såkalte CAFE-reglementet - Corporate Average Fuel Emissions. Det vanker bøter av astronomisk karakter dersom bilprodusentene overskrider det totale utslippsmålet som er fastsatt av EU. 

STRØMLEVERANDØR: Den ladbare versjonen har en funksjon de andre Ranger-utgavene ikke kan tilby: PHEV-utgaven kan ikke bare ta imot strøm, den kan også levere strøm. Stormtrak kommer standard med 2,3 kW Pro Power. Fra kontakter på lasteplanet kan du dermed lade opp batterier og forsyne mindre elektriske verktøy med strøm. For 8000 kroner ekstra øker kapasiteten til 6,9 kW, som gjør det mulig å forsyne tyngre utstyr med strøm, som kapp- og gjærsag, klimaanlegg og stormkjøkken. Eller til å lade el-sykkel. 

Få land har kommet så langt med å elektrifisere bilparken som Norge, og dersom andre land ikke greier å bidra med sin elektrifiserte skjerv, så kan det gå på bekostning av muligheten til å selge diesel i Norge. Slik Toyota Norge har opplevd. De fikk ifølge Bilnytt.no mye lavere CO2-mål enn mange andre markeder for at Toyota Europa skal nå sitt utslippsmål og unngå skyhøye bøter. 

STORMTRAK. Vi kjørte topputstyrte Stormtrak som kommer med et bredt spekter av komfort- og førerassistenter. 

– Det handler om å få kabalen for Europa til å gå opp. Ladbare Ranger er viktig for oss, for vi kan ikke utelukke dieselbegrensninger, sier Espen Markussen, salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge.

– Du kan få kjøpt diesel i dag. I morgen? Kanskje ikke, sier han. 

Uten diesellengsel

Ikke et vondt ord om Ranger diesel, men da vi svinger av fra det lille tettstedet Hveragerði og begir oss offroad mot Hellisheiði - Islands største geotermiske kraftverk, er ikke dieselmotoren noe savn. Riktignok er offroad-kjøringen av mild karakter og setter ikke vadedybden på 80 centimeter på prøve eller påkaller behovet for lavserie og låst bakdiff. 

OFFROAD LIGHT: Ranger PHEV har like god vadedybde som dieselen, 80 centimeter

Heller ikke da vi kjører på asfalterte Hvalfjardurvegur mot Hvalfjardur er dieselen noe savn. Ranger er en svært velkjørende pickup, som tross bladfjærer bak ter seg mer som en litt rustikk SUV av nyere dato enn et nyttekjørertøy. 

Noe fredeligere gange taler imidlertid til plug in-hybridens fordel. En helt ny funksjon som er standard i ladehybriden er aktiv støydemping. Ved hjelp av tre mikrofoner inne i  kupeen overvåkes støy fra motoren hele tiden. Når denne er over et bestemt nivå, spilles det av «antistøy» i kupeen. Dette motvirker motorlyden og resulterer i mindre støy i kupeen.

Mye standardutstyr

Vi kjørte toppversjonen Stormtrak som kommer i eksklusiv Chill Grey eksteriørfarge og egne stylingdetaljer. Den kommer standard med blant annet 18-tommers Katana aluminiumsfelger, førerassistansepakke, 360-graders kamera, Bang & Olufsen-anlegg med 10 høyttalere og Matrix LED hovedlys.

LENGRE GJENSTANDER: Den skyvbare sportsbøylen gjør det lettere å frakte lange gjenstander. Elektriske rulledeksel koster 25 000 kroner ekstra. 
SMART INNRETNING: Justerbar sportsbøyle er standard på Stormtrak. 

Stormtrak koster fra 892 300 kroner. Det er en anselig sum penger, men omfatter også en elektronisk hengerassistent som gjør det lekende lett å rygge med henger. Den kommer også med justerbar sportsbøyle og takstativ som gjør det enklere å frakte lange ting som planker, lister eller surfebrett. 

SMART BØYLE: Den justerbare sportsbøylen kan skyves helt bakerst på planet og takskinnene er utstyrt med spiler som kan vippes ut slik at du får et takstativ. Med stropper kan du dermed feste lange gjenstander, som planker og surfebrett.

Vi Menn Bil mener:

Ford Ranger er en praktisk og svært velkjørende pickup uansett motor. Den trekker tungt, har god nyttelast, og kan i tillegg fås med det meste av moderne og nyttig utstyr. Plug in-hybriden har minst like gode kjøreegenskaper som dieselen og oppleves i tillegg noen hakk mer raffinert. Et ubesvart spørsmål er forbruket på langkjøring, noe vi skal få testet i Norge.

Tekniske data

Ford Ranger PHEV Stormtrak

Motor: 2,3 Ecoboost

Elmotor, kW: 75

Gir: 10-trinns automat

Effekt, hk/kW: 281/207 

Dreiemoment, Nm ved o/min: 697 ved 2500

Batteri, kWt, netto: 11,8

Rekkevidde, el (WLTP): 45

Egenvekt, kg:  2560

Nyttelast: 865

Tilhengervekt, kg: 3500

Taklast, kg: 80

Lasteplan, lengde, cm: 164

Lasteplan, bredde mellom hjulhusene, cm: 122

Lengde/bredde/høyde, cm: 535/192/187

Akselavstand, cm: 327

Bakkeklaring, cm: 22,6

Vadedybde, cm: 80

Drivstofftank, l: 70

Standard dekkdimensjon: 255/65 18

Forbruk, WLTP l/mil: 0,32

CO₂-utslipp, g/km:  72

0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,2

Toppfart, km/t:  180

Pris fra kr: 747 000

Priseksempler: 

XLT PHEV, pris fra kr: 747 000

Wildtrak PHEV, pris fra kr: 824 000

Stormtrak PHEV, pris fra kr: 892 300

Wildtrak, 2,0L 205 hk: 823 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 46 2025