Nyhet: Musso EV 4x4 - prisgunstig pickup for familien
Drømmen om pickup som familiebil blir stadig mer realistisk
Nå blir det betydelig billigere å realisere drømmen om pickup som familiebil med fem seter. Koreanske Musso EV 4x4 er nyeste bidrag og prisen starter under 500 000 kroner.

Mange kan nok tenke seg en pickup med fem seter, men det er en løsning som i liten grad har vært realistisk i Norge. Baksetene har gjort relativt enkle pickuper svært dyre, fort over én million kroner. Årsaken er at pickup med bakseter klassifiseres som personbil i stedet for varebil og dermed raser avgiftene på. Situasjonen er annerledes dersom det dreier seg om elektrisk pickup. Utvalget har vært beskjedent, men nå finnes flere alternativer.

Prisgunstig og 4x4
Maxus T90 EV var første mulighet, men trekker kun på bakhjulene. Den er priset til 584 900 kroner. Den fikk for kort tid siden selskap av Maxus eTerron, som har fem seter og firehjulsdrift. Den koster fra 749 900 kroner. Glemt er ikke flotte Ford F-150 Lightning, men den blir trolig for stor og dyr for mange.

Da stiller det seg annerledes med nye og elektriske Musso EV 4x4 fra koreanske KGM, som har en startpris på 469 900 kroner. Med en lengde på 516 centimeter er den rundt 10 centimeter kortere enn Isuzu D-Max. Legger du 15 885 kroner i potten for hengerfeste, kan den trekke henger på 1500 kilo.

Lasteplanet er 135 centimeter langt og 152 centimeter på det bredeste. Det har LED-belysing og kan fås med rulledeksel (21 334 kroner) eller hardtop. Bilen er klargjort for V2L slik at du kan bruke bilens batteri til å lade eller drive mindre elektriske enheter. V2L-adapter koster 2240 kroner.
Firehjulsdriften besørges elmotor foran og bak, henholdsvis 93 kW og 82 kW. Til sammen leverer de 237 hestekrefter og 630 Nm dreiemoment.

Rekkevidde og ladehastighet
Et LFP-batteri på 80,6 kWt skal holde til en rekkevidde på 379 kilometer ved blandet kjøring. Styrkene til LFP-batterier er sikkerhet og levetid, men hurtiglading er ikke disse batteriene sterkeste side. Musso EV 4x4 skal kunne DC-lade med en effekt på 120 kW og under optimale forhold skal 10 til 80 prosent på 36 minutter være mulig. Bilen kommer med muligheten til å forvarme batteriet for best mulig ladeeffekt i kaldt vær.
Skinnseter
Innvendig kommer den med skinnseter der forsetene har både varme og ventilasjon, mens baksetene har varme. Rattvarme er standard og skjermoppsettet består av instrumentpanel som henger sammen med en berøringsskjerm, begge 31 centimeter brede.

Cruisekontroll med avstandsholder, trådløs mobillader, et 360-graders kamera, elektronisk stabiliseringshjelp dersom tilhenger begynner å slenge, Alpine-anlegg samt Android Auto og Apple CarPlay er blant standardutstyret. Det samme er fem bakseter med 60:40-splitt som kan legges flatt ned. Det er også mulig å justere vinkelen på sitteposisjonen.

– Musso EV 4x4 forener det beste fra to verdener – komfort og interiør fra en premium-SUV og den solide nytteverdien av et plan. Dette er en bil som overrasker, og som viser at man kan kombinere pålitelig kraft, praktiske løsninger, SUV-komfort og kjøreopplevelse i én og samme modell, sier Steinar Dokken, salgssjef for KGM Norge.
De første demobilene er nå på plass hos forhandlerne og klar for prøvekjøring.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn