Nå starter årets store bilkrig
To sovende giganter går til angrep samtidig.

Om vi går et par år tilbake, kastet nordmenn seg over familiestasjonsvognene. Vi elsket dem, og både Passat, Avensis, Mondeo, Octavia og A4 kjempet høyt oppe på bestselgerlistene. Ja, til og med nykommere som i40 gjorde det skarpt.
Men så ble det bråstopp. Nyhetene uteble. Passat ble lansert i en ny versjon, som ikke var ny, Avensis fikk en mindre oppgradering som ikke slo helt an - og Ford gikk på en skikkelig smell:
Den splitter nye Mondeoen - som alle så ut til å forelske seg i med sine Aston Martin-linjer - ble flere år forsinket i Europa.
Samtidig ble det pøst på med gode familie-SUV-er, og inntredenen av elbilmarkedet gjorde at folk fikk et litt annet forhold til bil: Kanskje en bil nummer to var et bedre valg?
Mazda gjorde et helhjertet forsøk på å bryte gjennom med sin nye Mazda6, men nordmenn har ikke kastet seg over det som burde vært en bestselger. Nå er det bare Skoda som klarer å selge familiestasjonsvogner i litt kvanta. Nær sagt alt med firehjulsdrift.
Nå kan mye snu seg
Men nå ligger mye an til å kunne snu seg. Denne uken vil både Ford og VW benytte anledningen til å vise frem sine splitter nye generasjoner Mondeo og Passat.
Nye Mondeo ble strengt tatt avduket allerede 9. januar 2012, og har rullet og gått i USA i flere år allerede, men kombinasjon av flytting av produksjon og konflikt med fagforeninger utsatte den europeiske produksjonen massivt.
Nå er det endelig tid for norsk lansering, og da vil det endelig igjen være en moderne bil som - etter alle solemerker - vil bli klassens mest interessante bil å kjøre.
Ford er som vi har sagt noen ganger før, nesten alltid best i klassen når det gjelder kjøreglede.
Vi antar at det spesielt er mange firmabilkunder som nå tripper etter å kunne bytte.
Møter knallhard konkurranse
Det blir derimot ikke noen åpenbar walk over-seier til Mondeo. Den nye Passaten. VW fikk mye kritikk da de presenterte den «nye» Passaten som en helt ny bil i 2011, og ikke som en «facelift» som det reelt sett var. Men denne gangen har de gjort jobben riktig, og den nye bilen er bygget med VWs nye modulære plattform som de første gang benyttet i Golf/A3.
Dette skaper ganske høye forventninger i seg selv, for den såkalte MQB-plattformen har stort sett bare resultert i bra biler siden - og Golf står nå kanskje sterkere enn noen gang i Norge.
VW selv ønsker å se på bilen som en stor Golf under skallet, mens de selv mener de har hevet lista for interiøret og designet enda noen hakk.
Vi gir deg dommen
Vi i Side3 har allerede sett begge bilene i virkeligheten, men ikke fått kjøre noen av de enda, men vi vil være tilstede på begge de internasjonale lanseringene til Passat og Mondeo denne uka.
Her vil vi sette de to bilene direkte opp mot hverandre, for å se om familiestasjonsvogner igjen kan bli populært i Norge.