Prøvekjørt: Kia EV4
Bilanmelder i ekstase: – Vi er nesten helt solgt
Utviklet for folket og født som en «driver's car». Med EV4 vil Kia frelse bilkjøpere med et pent designet og funksjonelt produkt. Vi er nesten helt solgt.
Ha i tankene at Kia EV6 ble kåret til årets bil i Europa i 2022. Med EV4 er det nesten som å følge opp et vellykket førstealbum. Den er ikke riktig i samme bilklasse som EV6, men likevel en bil som i tekniske termer kalles en «vanlig bil». Ikke SUV, og heller ikke crossover.
En opplevelse Kia har strebet etter, er å gi følelsen av å «sitte i» bilen, og ikke «på» den. Elbiler har en tendens til å ha en forhøyet sitteposisjon som følge av batteriet i gulvet; dermed har SUV og crossover blitt en opplagt kjøretøykategori for eldrift. Kia EV4 er i stedet en halvkombi – alternativt fastback-sedan – der det ikke går an å gjemme seg bak (oppå) et stort batteri.
Jeg vil ikke påstå at Kia er helt i mål i det henseendet, ennå, men på god vei og kanskje nærmest blant alle aktørene på markedet. Her er sitteposisjonen langt mer behagelig enn for eksempel i en EV3.
Min lille reservasjon bygger på at jeg gjerne skulle hatt muligheten til å senke setet ytterligere. Men det kompenseres til en viss grad ved å heve lårstøtten og rattet.
Og apropos rattjustering. Den skjer manuelt. Du vipper ned en spak på venstre side av rattstammen og plasserer rattet der du vil ha det. Elsker det.
Stille og mykt
Så har vi rattets utforming. I standardbilen, med to-eiket ratt à la legendariske Audi 80, sitter det fint i håndgrepet med passe tykkelse. I GT-Line er grepet tykkere og ikke etter min smak. Fordel standardbilen.
Med beltet på og giret i D, ruller bilen i vei så stille og så mykt. Fronten er veldig kort og helt usynlig bak rattet. Det eneste som synes er skuldrene i en beskjeden Porsche-referanse. Her finnes for øvrig ingen frunk på grunn av den sparsomme fronten. Etter min mening er dette ikke et problem, da dette har vært normen siden århundreskiftet 1800–1900.
I høyere hastigheter oppleves en summende veistøy. Ikke overdrevent på noe vis, men den er der. På fin asfalt er det stillere.
Sitter som klistret
Noe vi vil understreke er hvor mye av en «driver's car» dette er. På lange og svingete veipartier sitter den som støpt på veien og gjør kjøreturen til en fryd. Den føles utrolig velbalansert, og det lave tyngdepunktet bidrar til en plantet og presis kjørepplevelsen. Her finnes paralleller til EV6 – også en bil med fin veiholding – men de gode kjøreegenskapene er enda tydeligere i EV4.
Opphenget er imidlertid litt for svampete for min smak og antagelig noe som blir adressert når den rendyrkede GT-versjonen dukker opp neste år. Svingradiusen er heller ikke spesielt imponerende. Her er det mer å ønske seg.
I baksetet sitter jeg derimot helt utmerket «bak meg selv», med både plass til knærne og luft over hodet. Plassen er såpass generøs at jeg faktisk ble overrasket.
«Skjærebrettet»
I en samtale med noen av produktutviklerne for EV4 fremgikk det at midtkonsollen har vært et fokusområde. Den har blant annet et armlenet som kan vippes 180 grader slik at det kan fungere som et bord for baksetet. Dessuten har den et brett som kan skyves i lengderetning.
Brettet omtales internt som best kan oversettes til «skjærebrettet», og løsningen har fått kritikk for designet. De kritiske røstene hevder fjøla ikke ha noen åpenbar funksjon. Personlig synes jeg kritikken er ubegrunnet.
Likevel har Kia tatt til seg kritikke og utviklet en midtkonsoll som ikke tar like mye oppmerksomhet og i stedet fyller sin funksjon – ved å være fullstendig funksjonell med beholdere og oppbevaringsrom.
4x4 kommer
Det som skiller den litt mer luksuriøse GT-Line, er lyse interiørdetaljer, rattet og felger (19 tommer kontra 17), samt et annet design på setetrekkene. Motoreffekten er den samme, og 1000 kg gjelder åkkesom. Det skal også legges til at elektrisk justerbart passasjersete mangler i standardversjonen.
For øyeblikket tilbys kun forhjulsdrift med to forskjellige batterialternativer: 58,3 kWh og 81,4 kWh. Motoreffekten her er 150 kW uansett. På sikt kommer imidlertid en AWD med doble motorer, samt en GT som nevnt ovenfor.
Et salgsargument for EV4 et at den bygges i Europa, for Europa. Det kommer også en sedan-versjon av bilen som bygges i Sør-Korea. Den skal også tilbys i Europa, men fokuset ligger på halvkombien, som Kia mener er bilen europeerne vil ha.
Det er mye som taler for EV4, etter min smak. Den kan fås i to batteriversjoner, 58,3 kWt eller 81,4 kWt. Med minste batteri er rekkevidden (WLTP) 430 kilometer. Long Range-versjonens rekkevidde på 625 kilometer er klasseledende (633 km for Fastback). I tillegg sørger EV4s praktiske egenskaper for at dette er en bil som fortjener å være en sterk kandidat for deg som er på biljakt.
Gjerrig synes den også å være. Vår prøvekjøring er ingen fasit, men gir en pekepinn. Etter nesten ti mil med variert kjøring - riktignok i Spania - viser kjørecomputeren et forbruk på 1,36 kWt per mil.
Vi Menn Bil mener:
Med EV4 demonstrere Kia igjen hvor dyktige de er til å komme opp med tiltalende, smarte og relevante produkter. Kia lykkes spesielt med å kombinere kjøreglede og design som skiller seg ut.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 02 2026