Førsteinntrykk: Kia EV5

Tar opp kampen med Norges mest solgte biler

Kia EV5 fremstår som en tiltalende bil med mye plass, men du må vente til neste år for det som trolig blir den mest attraktive versjonen. 

PÅ BESØK: En prototype på Kia EV5 er på visitt i Norge, og vi har tatt en nærmere kikk på bilen. De første versjonene av den produksjonsklare modellen er ventet mot slutten av året. 
Publisert Sist oppdatert

Kia EV5 nærmer seg med stormskritt og den blir neste Kia-modell i Norge etter EV3. Med en lengde på 461 centimeter er EV5 er 31 centimeter lengre enn EV3 og 40 centimeter kortere enn digre EV9. 

Den trer inn i beintøff segment med konkurrenter som Tesla Model Y, Toyota bZ4X, VW ID.4,  Skoda Enyaq og Nissan Ariya. Det er de fem meste solgte bilmodellene i Norge så langt i år. 

Vi har tatt en nærmere kikk på en førproduksjonsutgave av EV5, som nå skal på Norgesturné. Som EV9 og EV3 har bilen et kantete design som gir seg utslag i svært god innvendig plass. Blant trumfkortene er et bagasjerom på solide 566 liter, som øker til 1650 liter dersom baksetene felles ned. EV5 har også frunk på 44 liter og kan i tillegg trekke henger på 1200 kilo.

Les også:  Test: Kia EV3 Long Range: Følger opp arven fra sine folkelige forgjengere på forbilledlig vis

STØRRELSE: Kia EV5 er 461 centimeter lang, som er noe kortere enn populære Toyota bZ4X. Den boksete formen gjør imidlertid sitt til at EV5 har mye plass. 

To meter lastelengde

Bilen vi kikket på utstyrsnivå GT Line, som er øverste utstyrsnivå. Det omfatter blant annet Relaxtion-forseter, som kan justeres elektrisk til sove- eller hvileposisjon. Varme og ventileringen er på plass, og førersetet har i tillegg massasjefunksjon og justerbar sidestøtte.

VOLUMIONØST: Bagasjerommet tar 566 liter. Noe av plassen er under gulvet. 

Betjeningen er en fin miks av knapper og berøringsskjerm. Både instrumentpanelet og berøringsskjermen er 31 centimeter brede og deler glassflate med en egen skjerm for klimakontroll. Bilen har også head up-display med 30 centimeters visningsfelt. 

KLARING: Bakkeklaringen er nesten 17 centimeter. Med firehjulsdrift blir dette en svært attraktiv modell.

Baksetene har 60:40-splitt og kan legges flatt ned, noe som gir to meter lastelengde. Sittekomforten i de samme setene er meget god og vinkelen på seteryggen kan justeres manuelt. Egen klimakontroll og varme i sitteputen er tilgjengelig, og senterkonsollen har en fiks skuff for oppbevaring.

Les også: Test: Kia EV9:  Et funn for de som trenger masse plass

Firehjulsdrift kommer

EV5 kommer i første omgang i en forhjulsdrevet Long Range-versjon med 78 kWt anvendelig batterikapasitet - samme batteri som i EV3. Det skal gi 530 kilometer (WLTP) rekkevidde.

GODT BLANDET: En fin miks av brukervennlige knapper og berøringsskjerm. Et nesten 30-tommers widescreen-oppsett omfatter et 12,3-tommers førerdisplay, et femtommers klimaanlegg-panel samt en 12,3-tommers infotainmentskjerm. 
HVILESTILLING: Meget bekvemme seter med Relaxtion-funksjon. 

Det kommer en enklere versjon også, som vil ha et batteri på 58 kWt nettokapasitet. Det er tvilsomt om den tas inn til Norge. Det som derimot er sikkert er at Kia Norge tar inn Long Range-versjonen med firehjulsdrift som er ventet til Norge på vårparten neste år. Den vil ha noe kortere rekkevidde enn 2WD-versjonen, men vil kunne trekke tyngre. 

Kan brukes som powerbank

Med 217 hestekrefter er ikke EV5 noe fartsmonster. 0-100 km/t skal den greie på 8,4 sekunder. Heller ikke ved ladestolpen er toppfarten veldig høy. I motsetning til EV6 og EV9, så kommer ikke EV5 med 800V-arkitektur, men 400V som EV3. Det innebærer at maks hurtigladehastighet er 150 KW. 

MYE PLASS: Meget god sittehøyde og beinplass i baksetet. Baksetepassasjerene kan nyte godt av egen klimakontroll, varme i sitteputen og tilgang på USB-C-porter.
SMART LØSNING: Ved enden på senterkonsollen mot baksetet finnes en smart skuff for oppbevaring. 

Den skal under gode forhold kunne lade fra 10 til 80 prosent på 30 minutter. Et nytt varme- og kjølesystem for batteriet skal sørge for at rekkevidden ikke faller dramatisk i vinterhalvåret samt gjøre oppvarmingen av kupeen mer effektiv. 

Bilen har også Vehicle-to-Load-kapasitet (V2L) med opptil 3,6 kW effekt. Det betyr at du kan bruke EV5 som powerbank til å drive og lade eksterne enheter via en innvendig kontakt eller ekstern adapter. Modellen er også utstyrt med maskinvare for Vehicle-to-Grid (V2G), klar til bruk når infrastruktur og nasjonale regler tillater det.

Snart også EV4

EV5 er ventet til Norge mot slutten av året. Kia Norge jobber nå intenst med å forhandle pris. En nærliggende konkurrent som Nissan Ariya med 87 kWt-batteri og forhjulsdrift koster fra 398 257 kroner, mens Skoda Enyaq med 77 kWt-batteri og trekk på forhjulene koster fra 481 200 kroner. 

ENDA EN EV: EV5 kan få selskap av EV4 på tampen av inneværende år. EV5 produseres i Sør-Korea, EV4 i Slovakia. 

Det er ikke utelukket at EV5 kan få selskap i Norge av 443 centimeter lange EV4 senere i år. De første versjonene av EV4 har allerede rullet av samlebåndet ved Žilina-fabrikken i Slovakia. Neste år skal også EV2 gå i produksjon i Europa. 

TEKNISKE DATA

Kia EV5 GT Line

Motor:  EL

Fremdrift: Forhjulsdrift

Effekt,  hk: 217

Dreiemoment, Nm: 310

Egenvekt, kg: Ikke oppgitt

Lengde/bredde/høyde, cm: 461/188/168

Akselavstand, cm:  275

Bakkeklaring, cm: 16,7

Bagasjerom, liter: 566 -1650

Frunk, liter: 44

Tilhengervekt, kg:  1200

Standard dekkdimensjon: 235/55 R19

Batterikapasitet, kWh, brutto: 81

Maks, hurtiglading (DC), kW: 150

DC-lading, 10–80 %, min: 30

Maks rekkevidde, WLTP km: 530

Forbruk, WLTP, kWh/mil: Ikke oppgitt

0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,4

Toppfart, km/t:  180

Pris fra, kr:  Ikke klar

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn