TEST: Kia EV6 GT
Spennvidden i egenskapene imponerer
Den gjør sprinten på 3,5 sekunder og kan settes opp svært sportslig uten at hverdagskomforten reduseres betraktelig. At den også kan trekke henger på 1800 kilo gir en ganske imponerende variasjonsbredde.
 
        Da Lamborghini Murciélago hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i september 2001, gjorde den 0-100 km/t på 3,8 sekunder. 25 år senere sitter jeg i en familiebil fra Kia som gjør samme øvelse på 3,5 sekunder.
Nå skal det sies at Murciélago med selvpustende 6,2-liters V12-motor gjør sprinten med langt større drama enn Kia EV6 GT, men helt uten medrivende effekter er Kia-en ikke.
3,5 sekunder fra null til 100 er jo nærmest sjokkartet raskt, men kvikk akselerasjon alene er ikke lenger noe som får øyenbrynene til å løftes i elbil-kontekst. EV6 GT har imidlertid noen ess i ermet som løfter opplevelsen ytterligere.
Les også: Test: Kia EV6 GT mot konkurrentene: Hurtigtoget fra Kia utfordrer de etablerte
 
            Imiterer en bensinbil
Kia EV6 GT ble lansert i Norge i 2021, men har i likhet med EV6-familien for øvrig vært gjennom en oppgradering. For GT-versjonen omfatter den blant annet større batteri, noe bedre rekkevidde og flere hestekrefter: hele 650 hk - med Launch Control.
Viktigere - eller kanskje morsommere - er det at den nå kommer med en virtuell sekstrinns girkasse som imiterer en konvensjonell girkasse, akkurat som hos slektningen Hyundai Ioniq 5 N. Du girer med hendlene foran rattet, og de virtuelle skiftene merkes med støt og vibrasjon på en måte som føles ekte.
 
            Skiftene akkompagneres av kunstig lyd, som også er med på notene når man girer ned. Ganske raskt merker vi også at «bensinmotoren» når den kunstige turtallsperren enormt raskt. Også da ter Kia-en seg som en sportsbil der sjåføren har bommet på giringen.
Det er en ganske fornøyelig opplevelse som gir EV6 GT noen ekstra dimensjoner, selv om den ikke når helt opp til N-versjonen av Hyundai Ioniq 5 som har dratt narrespillet enda lenger i riktig retning med sin åttetrinns virtuelle girkasse. «Ignition»-lyden i N-versjonen er også fetere enn det Kia-en kan by på.
 
            Som i Hyundai-en er det også mulig å la den virtuelle girkassen fungere som en sekstrinns automatkasse, eller la bilen opptre som en vanlig elbil uten kunstige effekter som hermer etter en bensindrevet bil med forbrenningsmotor.
Les også: Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5 N: Denne hermegåsa narrer oss på en måte som vi liker
Sylkvasse egenskaper
EV6 GT har forskjellige kjøreprogrammer, som inkluderer muligheten til å sette opp en personlig foretrukket karakter på bilen (My Mode) ved å individuelt justere gassrepons, styring og demping i trinnene Eco til Sport+. Også den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC) kan justeres i to trinn der sportsinnstillingen tillater mer slipp før elektronikken griper inn. Det elektroniske støtteapparatet kan i tillegg skrus helt av.
 
            Den sportsligste EV6-versjonen kommer også med en elektronisk differensial (e-LSD) som fordeler kreftene på bakhjulene. Diffen har tre innstillinger der Sport+ gir den mest dynamiske utgaven av bilen.
I tillegg til My Mode-moduset, der du kan lagre din favorittinnstilte bil, finnes en Hulken-grønn knapp på rattet - GT Drive Mode - som setter motor, bremser, styring, understell, differensialen og ESC i mest dynamisk innstilling. Med Launch control aktivert slippes alle de 650 hestekreftene løs for en stakket stund. Det føles som ordene antyder, en utskytning.
 
            Men denne bilen kan mye mer enn å bare kjøre fort rett frem. Styrekalibreringen og understellstuningen bærer bud om at bilen er satt opp med kunnskap, noe som gir seg utslag i sylkvasse egenskaper på landeveien.
Les også: Test: Kia EV3 Long Range: Følger opp arven fra sine folkelige forgjengere på forbilledlig vis
 
            Stor spennvidde i egenskapene
De mange innstillingsmulighetene gir EV6 GT stor spennvidde i egenskapene. Fra passe komfortabel hverdagsbil til en villstyring som må behandles med en viss grad av aktsomhet.
Oppførselen til en helt standard EV6 får du aldri helt grunnet et stramt understell, men direkte ubekvem er den ikke, godt hjulpet av meget gode seter både foran og bak.
Forsetene behersker kunsten å sørge for både tilstrekkelig støtte når landeveien angripes, men også god langtur- og hverdagskomfort. Begge forsetene er nå med åtteveis elektrisk justering, og sportsseter til tross, de har både varme og kjøling.
 
            Selv om EV6 GT er en Performance-versjon, så er ikke de praktiske egenskapene fullstendig ofret for ytelsenens skyld. At ryggen på baksetene kan justeres manuelt gir god fleksibilitet for både sittekomfort og bagasjeplass. Bagasjerommet er på 480 liter, mens et lite rom under panseret - frunken - rommer 20 liter.
EV6 GT kan i tillegg trekke henger på 1800 kilo og laste 80 kilo på taket. Avtagbart hengerfeste koster 13 888 kroner ekstra.
 
             
            Tørst, men lader raskt
Et høyt forbruk legger en liten demper på langturegenskapene. Etter å ha kjørt 350 kilometer ender vi på 2,4 kWt per mil, som tilsvarer en rekkevidde rundt 342 kilometer. En noe kort rekkevidde oppveies imidlertid av at bilen har 800V-arkitektur og lader raskt. På en økt opplevde vi at den ladet fra 21 til 80 prosent på 19 minutter med en snitteffekt på 165 kW og topp på 200 kW. Maks ladehastighet er 240 kW.
 
            Vi Menn Bil mener:
Kjøreegenskapene og spennvidden i Kia EV6 GT imponerer, men den når ikke helt opp til konsernslektning Hyundai Ioniq 5 N når det kommer til showeffekt. Performance-versjoner av familiebiler har alltid vært en nisje. Med elbiler blir nisjen enda mindre grunnet ulempene knyttet til redusert rekkevidde sammenlignet med standardversjon.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn
 
         
     
         
         
         
        