I-Pace: Teslas plagsomme konkurrent kan få en plagsom pris også

Norsk Jaguar-forhandler skriver om prisspekulasjon ned mot 550.000 kroner for I-Pace.

LUKSUSSUV FOR 550.000 KR? Med hensyn til dagens valutakurs og avgiftsfritak i Norge antyder tyske og britiske bilmagasiner en pris fra rundt 550.000 kroner for Jaguars elektriske SUV I-Pace, skriver Jaguar-forhandler Insignia på sine nettsider.
Publisert

I midten av november 2016 avduket Jaguar den elektriske SUV-en I-Pace.

I-Pace skal være på veien innen utgangen av 2018. Med en jaguar i grillen, firehjulstrekk og en reell rekkevidde på 35 mil, kan den bli en plagsom konkurrent for Tesla.

På sine nettsider spekulerer Insignia, Jaguars forhandler i Oslo, i hvilket prisnivå I-Pace kan komme til å få i Norge.

Det er oppsiktsvekkende summer som nevnes:

Jaguar har tidligere kommunisert at de vil pris-posisjonere I-PACE ca. 5% under Tesla med samme ytelser – hvilket vil kunne si ca. kr. 750.000,-. Anerkjente bilmagasiner som britiske CAR Magazine og tyske Auto Motor und Sport antyder imidlertid begge en pris fra ca. kr. 550.000,- (hensyntatt dagens valuta-kurs og dagens avgiftsfritak i Norge).

Insignia

Insignia tar i neste setning forbehold om at disse summene naturligvis langt fra er spikret.

Dette er med andre ord høyst usikkert, da fabrikken foreløpig ikke har gått ut med en konkret pris.

Insignia

Administrerende direktør Joe Eberhardt for Jaguar i USA ville ikke si noe om prisen på I-Pace under lanseringen i november, men hinter til Business Insider om at den kommer til å ligge i samme prisklasse som liknende luksusmerker - som Porsche.

SNIKTITT PÅ I-PACE: Supermodell Miranda Kerr kaster sin glans over Jaguars første elbil, I-Pace på en eksklusiv førvisning av bilen i forkant av bilmessen Los Angeles Auto Show.

Les også: Jaguar avduker elbilen I-Pace - den kan bli en plagsom konkurrent for Tesla

Magnus Blaker.

Side3s bilekspert, Magnus Blaker, understreker at prisen på en Porsche ikke gir noe riktig bilde av den kommende prisen på I-Pace.

- I Norge er denne sammenlikningen ganske meningsløs fordi de i USA ikke har de samme avgiftene på utgifter og effekt som her til lands. Prisen på en elbil opp mot en Porsche blir dermed helt irrelevant, sier Blaker.

- Har du noe tro på en prislapp på 550.000 kroner?

- Du kan i dag kjøpe en Model X til en relativt overkommelig "fra-pris" på under 800.000, men i praksis er dette en millionbil - og det blir 1,4 millioner om du topper utstyrslisten. Kan Jaguar presse det så langt ned? Kanskje. Det er fortsatt litt frem i tid, og prisen på batterier stuper. Men Jaguar er et premiummerke, og med ekstrautsyr har jeg vanskelig for å tro at dette er prisen kundene til slutt vil betale.

Screen9v2

Screen9v2

Les også: Grønt lys for Porsches luksuselbil Mission E

Se flere bilder av I-Pace her:

REELL REKKEVIDDE PÅ 350 KM: Jaguar oppgir rekkevidden til å være 220 miles etter den mer troverdige EPA-standarden. Det vil si at du kan regne med å kunne kjøre 350 kilometer på en lading.
KORTERE PANSER: Jaguars elektriske SUV er bygget fra bunnen som en elbil. Blant annet er kabinen plassert lenger fram i bilen, som gir føreren bedre sikt og passasjerene bedre plass.
LEKENT: Interørbildene av I-Pace ser veldig konseptaktige ut, men Jaguar hevder mye av elementene vil komme med i produksjonsmodellen.
0-100 PÅ 4 SEKUNDER: Under panseret skjuler det seg en væskekjølt 90 kWh batteripakke som driver to 200 hestekrefters motorer - ett til hvert hjulsett. I-Pace har altså firehjulstrekk. Med 400 hestekrefter og et dreiemoment på 700 nm skal I-Pace gjøre unna 0-100 på fire sekunder.