Jaguar avduker elbilen I-Pace

Her kan Tesla få en plagsom konkurrent.

SNIKTITT PÅ I-PACE: Supermodell Miranda Kerr kaster sin glans over Jaguars første elbil, I-Pace på en eksklusiv førvisning av bilen i forkant av bilmessen Los Angeles Auto Show.
Publisert

Jaguar har nettopp avduket den elektriske SUV-en I-Pace, som nok vil friste en og annen nordmann.

Bakgrunn: Nå skal Jaguar lage elektrisk SUV

SUV-en skal være på veien innen utgangen av 2018, og bilen du ser på bildene her sier Jaguar er temmelig lik produksjonsmodellen.

- Dette er ikke bare en konseptmodell. Det er en sniktitt på femseteres produksjonsbil som kommer i 2018, sier Jaguars designsjef Ian Callum.

I-Pace er Jaguars første elbil, og de er ivrige på å gjøre det riktig når de først setter i gang.

Se videoer av I-Pace:

Screen9v2

Screen9v2

0-100 på 4 sekunder

Administrerende direktør Joe Eberhardt for Jaguar i USA forteller at bilen er utviklet fra bunn av som en elbil. I-Pace er ikke bare en F-Pace med elmotor. For eksempel er kabinen plassert lenger fram i bilen som skal gi passasjerene mer plass samtidig som føreren får bedre sikt.

FIREHJULSTREKK: El-SUV-en I-Pace har to elektriske motorer på 200 hk hver. De sitter på hver sin hjulaksel og eliminerer behovet for mellomaksling.

Les også: Grønt lys for Porsches luksuselbil Mission E

Under panseret skjuler det seg en væskekjølt 90 kWh batteripakke som driver to 200 hestekrefters motorer - ett til hvert hjulsett. I-Pace har altså firehjulstrekk.

Med 400 hestekrefter og et dreiemoment på 700 nm skal I-Pace gjøre unna 0-100 på fire sekunder.

Rekkevidde på 35 mil

Jaguar oppgir rekkevidden til å være 220 miles etter den mer troverdige EPA-standarden.

Jaguar I-Pace

Alle tall for akselerasjon, motoreffekt, hastighet, rekkevidde og lading er produsentens estimater i henhold til tilgjengelig informasjon ved publisering. Produksjonsbiler vil testes og sertifiseres før lansering.

- Rekkevidde: 350 km (EPA) / 500 km (NEDC).

- Ytelse: 0-100 km/t på 4 sekunder.

- Batteri: Litium-ion-batterier med en kapasitet på 90 kWh.

- Motoreffekt: 700 Nm / 400 hestekrefter

- Kapasitet: 5 seter. Bagasjerom bak på 530 liter. Bagasjerom foran på 36 liter.

- Dimensjoner: 4680 mm (l) x 1560 mm (h) x 1890 mm (b)

- Lading: Fullades på cirka 2 timer med en 50 kW DC hurtiglader.

Kilde: Jaguar.

Det vil si at du kan regne med å kunne kjøre 350 kilometer på en lading.

For ordens skyld nevner vi at I-Pace har en oppgitt rekkevidde på 500 km etter den europeiske NEDC-standarden.

I-Pace vil kunne fullades på cirka to timer med en 50 kW DC hurtiglader.

Joe Eberhardt ville ikke si noe om prisen på I-Pace når den kommer i 2018, men hinter til Business Insider om at den kommer til å ligge i samme prisklasse som liknende luksusmerker, som Porsche.

Det betyr at I-Pace nok vil få en prislapp nord for én million kroner.

Flere bilder av Jaguar I-Pace:

KORTERE PANSER: Jaguars elektriske SUV er bygget fra bunnen som en elbil. Blant annet er kabinen plassert lenger fram i bilen, som gir føreren bedre sikt og passasjerene bedre plass.
LEKENT: Interørbildene av I-Pace ser veldig konseptaktige ut, men Jaguar hevder mye av elementene vil komme med i produksjonsmodellen.