Grønt lys for Porsche Mission E

Porsche Mission E kan være veldig dårlig nytt for Tesla.

Publisert Sist oppdatert

I september 2015 viste Porsche fram et råskinn av en sportsbil på bilmessen i Frankfurt. Konseptbilen bar navnet Porsche Mission E, og er en fullblods elbil som vil gi Teslas lynraske Model S P85D en real utfordring.

Nå bekrefter Porsche at Mission E ikke bare var en heftig idé, men også blir virkelighet.

- Den første hundre prosent elektriske Porschen er på vei, styret i Porsche har gitt grønt lys for Mission E-prosjektet, skriver Porsche i en pressemelding.

- Porsche Mission E vil bli lansert mot slutten av tiåret.

Se video av Porsche Mission E i toppen og bunnen av artikkelen.

Porsche Mission E blir en heftig elbil med 598 hk.

- Rekkevidde på over 500 km

Utseendemessig minner Porsche Mission E om en blanding av legendariske 911 og Porsche Panamera, og Porsche er selv opptatt av å understreke at også selskapets elbil vil være en umiskjennelig Porsche.

Under panseret skjuler det seg en batteripakke på 440 kW som gir kraft til to elmotorer. Det utgjør 600 hestekrefter som fordeles til alle fire hjulene. Porsche Mission E har også firehjulsstyring.

Superelbilen skal dermed kunne nå 0-100 km/t på under 3,5 sekunder og 0-200 km/t på mindre enn 12 sekunder. Det er likevel tregere enn Teslas Model S P90D, som klarer 0-100 km/t på 2,8 sekunder.

Rekkevidden til Porsche Mission E oppgis å være over 500 kilometer.

Porsche har utviklet et 800-voltssystem i Mission E som sparer vekt og forkorter ladetiden vesentlig. Med 800 volt kan batteriet lades til cirka 80 prosent av kapasiteten på rundt 15 minutter, noe som tilsvarer om lag 400 kilometers rekkevidde.

Batteriet kan lades trådløst via induksjon. Porsche mener da det mest praktiske vil være å bygge det trådløse ladesystemet inn i garasjegulvet.

De nye LED-lyktene som forlenges i lufteinntaket gir et futuristisk preg, og skal sørge for at du kjenner igjen Porsches mest miljøvennlige bil når du ser den i speilet.
Porsche Mission E har fire dører og plass til fire personer. Dørene er hengslet på denne måten.

Dashbord med øyekontroll

Karosseriet er laget av aluminium, stål og polymer forsterket med karbonfiber. Hjulene er laget av karbon og naturligvis spesialdesignet til bilen. De er på 21 tommer foran og 22 tommer bak.

LED-lyktene består av fire punkter, som skal sørge for at du lett kjenner igjen en Porsche Mission E i sladrespeilet. I likhet med Teslas SUV Model X har Porsche planer om å erstatte sidespeilene med kameraer.

Dette fikk ikke Tesla gjennomført, men det er mulig teknologien blir trygg nok innen Mission E ruller ut på veien.

Dashbordet i Porsche Mission E har fem instrument i hovedfokus. Et kamera følger med på hvilket instrument du ser på.

En av tingene som virkelig skiller seg ut i Porsches elbil er dashbordet, som har et display føreren kan kontrollere med øynene.

Fem runde instrumenter er synlig på den buede OLED-skjermen, og er organisert etter hvilken modus føreren har satt bilen i: Connected Car, Performance, Drive, Energy og Sport Chrono.

Men det er kontrollen som er virkelig spesiell. Et kamera følger øyebevegelsene dine slik at systemet vet hvilket instrument du ser på. Føreren kan aktivere menyen til det instrumentet ved å klikke på en knapp på rattet.

Displayet justerer seg også i forhold til hvordan føreren sitter, lener han seg til den ene siden, følger instrumentene med. På denne måten skal all informasjon føreren trenger være synlig hele tiden, og aldri bli skjult av rattet, for eksempel.

Displayet strekker seg langt inn på passasjersiden, men føreren skal slippe å lene seg dit. Sensorer skal registrere håndbevegelser og menyene vil nærmest se ut som et hologram. Du kan se hvordan det skal fungere i videoen under.

Screen9na04

Se flere bilder av Porsche Mission E i bildekarusellen: