Test: Mercedes A45 AMG
Dette er bilen som får deg til å le høyt - og bli fly forbanna.

Kjære Julenissen. Og kjære Jesus: Jeg har vært snill i flere år nå. Veldig snill synes jeg. Jeg et vi vel ble enige om at jeg ikke hadde tro på noen av dere. Aktivt benektet deres eksistens vil kanskje onde tunger påstå. Men nå er deres mulighet til å bevise at dere er mer enn barns fantasi. Jeg vet at det kanskje er litt mye å be om, men en ny Mercedes A45 AMG ville virkelig gjort meg lykkelig!
For fyttikatta for et råskinn av en bil er det lenge siden jeg har kjørt.
La oss først begynne å sette ting i kontekst: Lamborghini Countach fremstår for mange som nærmest inkarnasjonen av en superbil. Da bilen ble produsert på tidlig 80-tall satt det en 4-liters V12-motor under panseret som ifølge spesifikasjonene klarte å presse ut 355 «tyske» hestekrefter - eller rettere sagt 350 vanlige hestekrefter, mens den noen år senere fikk oppgradert motoren til 370 hestekreft - med en tilhørende vektøkning på nærmere 300 kg.
Et råskinn
Noen år senere befinner man seg plutselig i Mercedes' konkurrent til en Golf. Under panseret sitter det en 4-sylindret motor på like under to liter. Den har plass til fem personer, panorama glasstak, GPS, aircondition, ryggekamera og et vanvittig lydanlegg fra H/K.

Ja, og nevnte jeg at effekten er 360 hestekrefter å slippe løs, og at den når 100 km/t på over sekundet raskere enn førstnevnte Lamborghini?
Det er hva som skjer når du setter spesialistene i Mercedes underdivisjon AMG til å leke med produsentens klart mest solgte bil her i landet. En toliters motor som en presser ut 180 hestekrefter per liter. Til sammenligning har verdens offisielt raskeste bil, Bugatti Veyron SS, 148 hestekrefter per liter.
Motoren er den kraftigste tolitersmotoren i produksjon, og bilen er uten sidestykke den mest potente bilen i sin klasse.
Det er rett og slett ingen andre ord å bruke om denne bilen enn ekstrem, og det er vanskelig å forsøke seg på en objektiv omtale av en bil som på mange måter er et leketøy.

Én ting er at den er lynrask fra 0 til 100, men det er kanskje mellomakselerasjonene som virkelig stikker seg ut. Et napp eller to i girhendlene på rattet, slik at motoren kommer seg litt opp i turtall, og en forbikjøring er forbigjort nærmest før du har begynt. På svingete veier skyter bilen ut av svinger som om den ikke var laget for å gjøre noe annet.
Alle fordelene til en «vanlig» bil
Men det interessante med A45 AMG er at det i utgangspunktet er en helt vanlig Mercedes A-klasse, som er en helt glimrende bil som konkurrere hardt mot blant annet Audi A3 og Volvo V40.
Det betyr at det er en bil i Golf-klassen med godt bagasjerom, fornuftig plass i baksetet og alle tenkelige luksuser i komfort- og sikkerhetsverdenen.

Innvendig er bilen som en vanlig A-klasse, bare at AMG-designdetaljene gjør at det hele ser enda mer tiltrekkende ut.
Det AMG derimot har gjort er å erstatte hele drivlinjen og understellet, noe som har resultert i en utrolig potent bil med drift på alle fire hjul. Den 7-trinns AMG-girkassen er lynrask, motoren er et vilt dyr og firehjulsdriften gjør at bilen ikke kaster bort effekt på hjulspinn - og at den faktisk fungerer veldig godt på vinterføre.
Bilen er riktignok stiv, men overraskende nok opplevdes den mer behagelig over ujevnheter enn CLA 250-modellen vi nylig var ute og kjørte.
Les også: Bil som gir ris til egen bak
Fantastisk å kjøre
Styrefølelsen er en historie for seg selv, for bilen har en av de mest presise og gode vi har sett på lang, lang tid. Den er rett og slett utsøkt. En har fullstendig kontroll på hva hjulene gjør til enhver tid - og hjulene lytter til enhver liten input en kommer med.
Sammen med effekten, er naturligvis også bremsene oppgradert. De føles ytterst pålitelige, i kombinasjon med bilens 19" lavprofildekk - selv om det ikke er keramiske bremseskiver.


AMGs sportsseter sitter vi for øvrig som støpt i, noe en raskt setter pris på når det kommer en sving.
Vi har dessverre ikke hatt tilgang til bane under prøvetiden, og har derfor måttet holde litt tilbake i forhold til bilens potensial. Vi kan likevel melde at bilen foretrekker godt veigrep fremfor å lufte rumpa - selv med antiskrenssystemet deaktivert.
Men hva med lyden?
Firesylindrede motorer har nærmest per definisjon en relativt kjedelig og nøytral lyd, og er det noe man ikke ønsker i en lekebil, så er det nettopp en kjedelig lyd. Flere produsenter har løst dette med å pøse på med falsk motorlyd inn i kupeen.

AMG har derimot valgt å gjøre drastiske ting i eksosanlegget, og bilen lager rett og slett veldig mye og veldig tøff lyd. Én ting er at eksosanlegget i sportsmodus spurter ut en lyd som høres ut som en rallybil, men det virkelige morsomme kommer fram i girskifter. Motoren spurter åpenbart inn litt ekstra bensin for å skape en ettertenning som virkelig smeller i hvert girskifte i nærheten av rødlinja. Om en ikke er klar over at det vil skje, så kan en fort skvette litt.
Når en slipper opp pedalen til høyre, fortsetter systemet å pøse inn litt ekstra drivstoff ved hvert girskift den andre veien også - riktignok forutsatt at bilen står i sportsmodus. Det er ikke effektivt - og etter litt blandet kjøring viste displayet et forbruk på over 1,5 liter per mil - men det er veldig, veldig gøy.
Om du derimot ikke kjører som en idiot, hevder Mercedes dypt og hellig at du kan komme deg under 0,7 liter per mil.
Det eneste som er å utsette på det hele, er at selv i komformodus er bilen relativt støyete. Men det er en god støy.

Dyrekjøpt kjærlighet
Det er dyrt å virkelig forelske seg i en bil. Startprisen på A45 AMG er 801.600 kroner, og bilen slik vi har testet den er utstyrt med ekstrautstyr som gjør at totalprisen havnet på runde 975.000 kroner.
Men det er når en begynner å se på tallene bak det hele at en kan bli irritert. Bilen gjøres langt på vei uoppnåelig takket være den norske misunnelsesavgiften.
For mens du må betale godt under 40.000 kroner i avgifter for sitt utslipp på bilen, må du betale over 303.000 kroner i ren misunnelsesavgift på hestekreftene. Det er nesten ikke til å tro at de norske bilavgiftene, som ifølge politikerne langt på vei skal være basert på miljøhensyn, er så til de grader skjevt fordelt.
Den rene engangsavgiften, utenom merverdiavgift, er på bilen 421.480 kroner. Av dette er under ti prosent relatert til bilens utslipp.
For å sette det litt i perspektiv: En VW Passat Alltrack med 2-liters dieselmotor har ifølge et utslipp som av norske bilavgifter anses som verre enn A45 AMG, men likevel slipper unna med godt under halvparten i engangsavgift. Eller at en tilsvarende A250 med firehjulstrekk har et utslipp som er 0,01 liter lavere per mil, men har langt under halvparten i engangsavgift. Det er miljøpolitikk på sitt beste.
I Sverige er startprisen på bilen, inkludert alle avgifter, 469.900 svenske kroner. I skrivende stund er det godt under 350.000 kroner.
Nå kan en hevde at om en virkelig tråkker til på gassen, så er utslippet vesentlig høyere - men det gjelder absolutt alle biler, ikke minst de oppladbare hybridbilene.
Utsøkt
Vi har veldig, veldig lite å utsette på A45 AMG. Bilen er en stilstudie i perfeksjon for dem som setter pris på fart og moro - noe en også nesten må kunne forvente for en så dyr bil. Det er litt stivt, det er litt bråkete - og enkelte ville nok satt pris på at den var litt mer glad i å vifte med rumpa når en presser på.
Men bilen oser kjøreglede. Den har en styrefølelse som er så nær perfeksjon som en kan komme, en ytelse som ikke står tilbake for noe - og en lyd som virkelig får deg til å le.

Legg så til at forbruket ikke er ille hvis du kjører pent, og at plassmessig står den ikke tilbake for en vanlig A-klasse.
Det er i grunn bare prisen som ikke er å like.
PS! Ifølge Mercedes er det personer i 30-årene og til midten av 40-årene som er målgruppen. Undertegnede sjekket for moroskyld med Gjensidige hvor mye det ville koste å forsikre bilen. Nettsiden ga beskjed om at «Prisen er for høy», men de fortalte per telefon at de trolig ville krevd sporingssystem på bilen for å forsikre den, og at en litt avhengig av egenandel og andre forsikringer havnet på 50-82.000 kroner - forutsatt 20 prosent rabatt. If Skadeforsikring ville ikke forsikre bilen på personer under 35 år, men fant ut at om den ble registrert på den kvinnelige forsikringsselgeren (alder og premisser ukjent) ble det 42.000 kroner i året.