Prøvekjørt: Beneteau Flyer Gran Turismo 49 Fly

Ekspressyacht med tak i

Bénéteaus flaggskip i Flyer-serien har fått alle de riktige ingrediensene, som en vellykket yacht bør ha.

Sist oppdatert

Sportcruiserserien, eller ekspresscruiserne, til Beneteau har de siste årene seilt under flere navn, hvor Monte Carlo ble brukt før Flyer Gran Turismo 34 og 38 kom inn. Disse ble fulgt opp av Flyer GT 44 og 49, med den herværende Fly-versjonen på toppen av kransekaken.

Men selv om navnevalget er et par år gammel, har den franske produsenten og en italiensk designer - i dette tilfellet Pierangelo Andreani - fortsatt samarbeidet om utforming og design. Den latinske delen av Europa har vist at de kan bygge lekre båter, og at dette nødvendigvis ikke har med pris å gjøre, kan Bénéteaus 15 meter lange flaggskip være et eksempel på.

Flott flybridge

Tekniske data Beneteau Flyer Gran Turismo 49 Fly

  • Lengde (LOA): 15,60 m (51'2')
  • Bredde: 4,30 m
  • Deplasement: 12 500 kg
  • Dypgang: 0,85 m
  • Drivstoffkapasitet: 2 x 650 l
  • Ferskvannskapasitet: 2 x 320 l
  • Motor, maks: 2 x 435 hk
  • Motor, testbåt: 2 x Volvo Penta IPS 600
  • Pris, fra: 4 275 000 kr
  • Pris, testbåt: 5 550 000 kr
  • www.normar.no

Siden vi først er inne på de øvre hyller, passer det bra om vi starter med flybridgen. Dette overbygget er nemlig litt av poenget med denne båten. Her finner vi ikke uventet en godt utstyrt variant, med en velfungerende og riktig utstyrt førerplass. Dette er ikke klassens største, og den er trukket relativt langt akter.

Men det er like vel funnet plass en god velproporsjonert sosial sone på flybridgens aktre del. Fra førerplassen bys det imidlertid også på en svært god sikt, utover den åpenbare fordelen ved å sitte ute. Her er oversikten av den typen som kommer godt med når det skal finmanøvreres med joystick i trange feriehavner. Dette indikerer også at noen har tenkt godt før de plasserte terrassen på hardtoppversjonen.

Det samme kan sies om vi tar vi turen ned leideren til akterdekket. Her finner vi her en solid uteseksjon, med tak over. Videre er heve- og senkebadeplattformen lett tilgjengelig fra begge sider - med jollegarasjen i senter. Spaserturen forut via greie dollbord gjøres trygt bak høye rekker og med gode gripemuligheter.

Lyst og moderne

Inne blir vi i styrehuset møtt av en svært romslig og lukket salong, krydret med store vindusflater. En universell lounge-løsning dominerer, men det er like vel prioritert en god sittegruppe til babord. Førerplassen lar designen også spille førstefiolin, men den oppleves både oversiktlig og ryddig, om vi ser vekk fra de kraftige A-stolpene som stjeler noen viktige grader av utsynsvinkelen forover.

Testdata Beneteau Flyer Gran Turismo 49 Fly

Turtall (rpm)

Fart (knop)

Støy (dBA)

For-bruk (l/t)

For-bruk (l/nm)

1000

6,5

-

6,5

1,00

1500

8,0

61,0

21,0

2,63

2000

10,2

64,9

44,0

4,31

2500

14,0

72,9

84,0

6,00

3000

20,8

75,3

123,0

5,91

3500

28,0

78,9

164,0

5,86

Under dekket er det lagt opp til en lys og moderne rederlugar under cockpiten med egen dusj og toalett, i tillegg til to gjestelugarer. Én i baugen én til styrbord, men her må gjestene ta til takke med å dele dusj og toalett. Seks permanente køyeplasser om vi oppsummerer.

Balansert og behagelig

Skroget er stivt, stumt og lettdrevet med sine to IPS 600-rigger. Selv i den friske ettermiddagsbrisen med tilhørende rufsete sjø, var det egentlig lite som avslørte av vi marsjet godt mot laber bris i Middelhavet. En liten kikk på motorinstrumentene indikerer også noen relativt lettarbeidende parhester under dekk ved rundt 20 knop. Rundt 120 liter i timen er i alle fall ikke verst med tanke på at det er vel 12 tonn som forflytter seg. Tankkapasiteten er for øvrig på 1 300 liter. Dermed er det klokelig lagt opp til reserver nok for en god dagsmarsj med sikkerhetsmargin.

LYST: Under dekket er det lagt opp til en lys og moderne rederlugar under cockpiten med egen dusj og toalett, i tillegg til to gjestelugarer. FOTO: Terje Haugen
LYST: Under dekket er det lagt opp til en lys og moderne rederlugar under cockpiten med egen dusj og toalett, i tillegg til to gjestelugarer. FOTO: Terje Haugen

Støybildet under fart viser seg også som en hyggelig opplevelse. Vi noterte oss beskjedne 75 dBA på marsjfart, noe som er et behagelig nivå for det menneskelige øret. Dette kan komme som en gevinst fra IPS, men det henger også sammen med den generelle støydempingen om bord.

Konklusjon

Med tre solide kabiner, stort akterdekk, smart badeplattform, stort soldekk forut og praktisk flybridge er lett å krysse av på lista over viktige punkter for en allsidig, planende og serieprodusert bobåt, tilpasset nordiske forhold. Rent teknisk fremstår vårt testeksemplar også som et velkomponert stykke båt, med en tidsriktig motorløsning på plass.

Skal vi forsøke å plassere vår flybridgebåt inn i prislandskapet, kommer GT 49 Fly gunstig ut, om vi sammenligner fot for fot med for eksempel den britiske midtkabinsbåten Princess 50 med flybridge og IPS eller Sunseeker Manhattan 53. Men mer identiske priser finner vi imidlertid på mindre båter, som Sessa 45 Fly og Azimut 45 Fly.

På den andre siden vil det nok være mer passende å trekke frem Jeanneaus flybridgevariant Prestige 500, som har nærmest identiske spesifikasjoner, men med et prisbilde noe over vår båt. I skisserte sammenheng hevder den seg også godt med tanke på opplevd kvalitet i forhold til pris.

Les også:

- Båtene som vant "båt-Oscar"

- Tøff helårsbåt fra Beneteau

- Her er de råeste båtene vi har kjørt

GOD FART: Skroget er stivt, stumt og lettdrevet med sine to IPS 600-rigger. Vi noterte oss en toppfart på rundt 28 knop. FOTO: Terje Haugen
GOD FART: Skroget er stivt, stumt og lettdrevet med sine to IPS 600-rigger. Vi noterte oss en toppfart på rundt 28 knop. FOTO: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 09/05 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også