Tekniske data

  • Lengde: 12,12m
  • Bredde: 3,77 m
  • Vekt: 7100 kg
  • Divstofftank: 650 l
  • Motor testbåt: 2 x VP D4-260
  • Toppfart: 34 kn
  • Pris testbåt: Kr 2 450 000
  • Pris med 2xD4-260, fra: Kr 1 990 000 kroner
  • www.normar.no

Testdata

o/min

kn

dBA

700

4,9

67,4

1000

6,6

69,8

1500

8,7

72,4

2000

12,7

77,3

2500

20,6

76,6

3000

27,8

78,3

3500

34,0

79,9

Kort sagt:

+ Pent design

+ Mye volum

+ Ryddig interiør

+ Fin solskinnsbåt


- Mangler stuverom ute

- Mangler 12 V-uttak

- Dårlig kalesjeløsning

Det er lett å bli betatt av Bénéteau Monte Carlo 37's raske, buede linjer og blodrøde skrog. At båtfolk flest liker det de ser, kan det ikke råde mye tvil om, for i løpet av sommeren har oppsiktsvekkende mange personer kommentert båtens utseende i positive ordlag.

Vår franske langtestbåt har åpenbart skilt seg ut fra mengden. Slik blir som regel også resultatet når en fransk produsent og en italiensk designer - i dette tilfellet Pierangelo Andreani - samarbeider om utforming og design. Den latinske delen av Europa har vist at de kan bygge lekre båter, og at dette nødvendigvis ikke har med pris å gjøre, kan Bénéteaus 12 meter lange flaggskip være et eksempel på.

Men ytre design og brukervennlighet er nødvendigvis ikke sammenfallende, og dette var blant tingene vi ønsket å finne ut av under sommersesongen.

Den beste måten å teste en båt på, er å ta den på en skikkelig langtur. Og i løpet av vårt drøyt fire måneder lange bekjentskap, hvorav fire uker på tokt mot Tyskland og Flensburg, fikk vi svar på det aller meste.

Les også:

Bénéteau Monte Carlo 32 Open: Sportslig fransøse

På det jevne

Alle mann i båtredaksjonen vår har kjørt med og overnattet i båten, og helhetsinntrykket er at vi er fornøyd med Bénéteaus 37-foter. Vi har hatt koner, barn, bikkjer, venninner og kompiser om bord, og har tatt oss fram under de fleste værforhold - uten at båten noensinne har sviktet oss. Det kan vi ikke si om alle langturbåtene vi har testet opp gjennom årene.

Monte Carlo 37 er kort fortalt en voluminøs, ryddig og delikat sportscruiser som i all hovedsak kombinerer brukervennlighet og estetiske løsninger på en fin måte. Finishen får også godkjent, selv om båten bærer preg av serieproduksjon og enkelte billige løsninger. Det er også et faktum at denne båten i hovedsak er bygd for Middelhavet og nasjonene omkring; den er i første rekke ment for solrike og late dagsturer, og ikke for de lengste ekspedisjonene. Og det er da også i dette henseendet - med nordiske briller på nesen - at Bénéteau 37 ikke innfrir 100 %.

GÅR GODT: Selv med fullastet båt kan man holde en marsjfart på rundt 25 knop.

Soldyrker

Mest fornøyd ble vi med cockpiten, som er rommelig og komfortabel for et reisende følge. Spesielt den store, kunstskinnkledde sofaen tilbyr plass til alle, det vil si syv-åtte personer, og rundt det store, utfellbare bordet fikk seks personer god spiseplass. Den fine solmadrassen på fordekket gir plusspoeng, og det gir også badeplattformen, som er velproporsjonert og praktisk.

Wetbarløsning i cockpit, med elektrisk grill, vask og kjøleskap, fikk en litt annen funksjon enn tiltenkt: I mangel på skikkelig kartbord ved dashbordet, ble grillflaten et utmerket sted å legge kartbladene. Da fikk vi også et strategisk lite navigeringsbord.

Førerposisjonen er blant de bedre i klassen, med fin førerergonomi og oversiktlig instrumentering på et fancy dashbord. Også copilotbenken gjør jobben, men er i smaleste laget for to personer, og kunne med fordel vært hevet noen centimeter.

På langtur finner man alltid forbedringspotensial. Som for eksempel i det mørktonede glasset i vindskjermen, som speiler av det hvitfargede dashbordet, og dermed begrenser sikten fremover dramatisk; en unødvendig og uforståelig ulempe, med tanke på båtens middelhavskarakter.

Når vi sjømil etter sjømil søkte tilflukt under kalesjen - som nok i større grad er utformet for å se bra ut enn for å holde regnet ute - forsto vi for alvor at dette er en solskinnsbåt: Da er nemlig utsikten faretruende dårlig, noe som burde bekymre i et regntungt land som vårt.

Se alle våre båttester her

Lyst og delikat

Vi trivdes under dekk i Monte Carlo 37. Bénéteau gjør det lyst og delikat ved bruk av italiensk Alpi-finér, som står i fin kontrast til den mørkebrune finérdøren og veggplatene. Med en L-formet sofa og bord på babord og et velutstyrt pantry mot styrbord, er salongen brukervennlig. Denne ryddigheten finner vi også igjen i det elektriske anlegget, som er intuitivt og oversiktlig - en klar fordel i båter på denne størrelsen.

Monte Carlo 37 har fire faste køyeplasser fordelt på en rommelig kapteinslugar med dobbeltkøye og en akterlugar med to langsgående enkeltsenger. Begge kabiner viste seg å være plassmessig tilfredsstillende, men vi savnet litt bredde i kingsize-køya forut.

Det hadde vært plass for en stikkøye til, men turmessig sett er franskmannen beregnet på fire personer, og erfaringen tilsier at de fire heldige får nok av tumleplass. At vi måtte stå litt i kø foran baderomsdøra, kunne vi leve med, for det er nettopp baderommet Bénéteau har vært flinkest med i denne båten. Designen er flott og ståhøyden god, og da vi først fant ut av toalettets mange elektriske spylefunksjoner, begynte vi for alvor å trives. At dusjen tilbyr samme komfort som på badet hjemme, er heller ikke å forakte.

Les våre sommertursaker her

GOD MAT: Det er fullt mulig å diske opp med et godt måltid i Bénéteauen.

Forbedringspotensial

Det tok ikke altfor mange timene om bord for å forstå at Monte Carlo 37 i hovedsak kan regnes som en stor dagsturbåt. Et eksempel er antallet 12 V-uttak om bord. At det finnes tre 220 V-uttak er vel og bra, men ett enslig 12 V-uttak holder ikke, for den moderne båtmann er som kjent avhengig av flere slike for å få ladet opp alskens elektronikk som mobiltelefoner, laptoper og så videre. Og da det eneste uttaket sluttet å fungere, fikk vi faktisk et aldri så lite problem; når man blir avhengig av landstrøm hver eneste kveld, begrenses friheten for naturhavnelskerne.

Mangelen på stuverom for tau og fendere var også sjenerende. Å slepe vått tauverk fra fordekket og ned under sofabenken i cockpit burde være unødvendig i en båt på denne størrelsen. Samtidig er det verken praktisk eller pent å ha store fendere rullende rundt på dørken under båtturen, fordi det ikke finnes noe fornuftig sted å legge dem.

Selv om Monte Carlo 37 virker kompakt og solid i innredningen, har Bénéteau - i likhet med flere andre produsenter - glemt fysikkens regler når det gjelder skapdørene i pantryet. Etter noen timer i bølgene falt nemlig både kjøleskapsdøren og døren til søppeltønna ut, med lettere kaotisk utfall. Støttelister under skapdørene er et must i hurtiggående båter som utsettes for bølgenes krefter.

Trenger du mer plass? RAM 35 HT tilbyr åtte køyeplasser.

FLOTT FØRERPLAS: Førerplassen har god ergonomi og fancy instrumentpanel.

Ekte cruiser

Hva så med sjøegenskapene? På en langtur over Skagerrak og Kattegat får man anledning til å smake på de fleste værtyper, og bak rattet i Bénéteau høstet vi erfaringer under alle forhold.

Dette er en bred og bastant cruiser som klarer seg utmerket i bølgene, og selv om vi ikke kan trekke paralleller til båter som Windy og Nimbus, leverer hun varene. Men fransøsen er ingen trimmevillig kjøremaskin; Monte Carlo 37's største styrke er mangelen på planingsterskel, kombinert med god oppdrift, som gjør at man kan holde en fin marsjfart mellom 15 og 20 knop selv under ruskete forhold. Sidesjø kunne fra tid til annen gi oss harde slag under førerposisjonen, og forskipet stanget noe i krapp motsjø - men dette er prisen du betaler for et voluminøst skrog. Bénéteaus flaggskip er generelt lettmanøvrert størrelsen tatt i betraktning, og på grunn av god bredde mellom drevene er håndteringen i trange gjestehavner ukomplisert.

De to D4-260 motorene sviktet oss ikke, og viste seg kraftige nok selv for en ferielastet testbåt. Toppfart på rundt 34 knop holder lenge, og en fin cruisinghastighet på 24 til 27 knop klarer båten uanstrengt, uansett hvor mange passasjerer du presser om bord. Støynivået er bra, og holdt seg imponerende nok under 80dBA med kalesjen nede. Med oppslått kalesje er historien en litt annen, men støynivået er fortsatt til å leve med.

Bénéteaus patenterte Air Step-system, der luft ledes gjennom to rør fra fordekket og ned under skroget, skal effektivisere gangen i sjøen og - ifølge Bénéteau - redusere drivstofforbruket. Hvor bra dette luftsmøringssystemet fungerer, er det vanskelig å bedømme, men sammenlignet med andre båter i klassen er forbruket moderat. Våre turmålinger viser et forbruk på rundt 3 liter pr. nautisk mil i gjennomsnitt, noe som er bedre enn forventet.

Selv klarte vi å brenne av over 30 000 kroner på diesel, så med båter som dette er nok ikke langturer til kontinentet noe for enhver lommebok. Holder du deg innenfor horisonten, vil nok en ferietur i Bénéteau Monte Carlo 37 likevel være et flott alternativ, stive drivstoffpriser til tross.

Se våre andre tester av båter fra franske Bénéteau

SOLSKINNSBÅTEN: Bénéteau Monte Carlo 37 er myntet på et marked med varmere klima enn det som finnes her til lands.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Bénéteau Monte Carlo 37 er en veldesignet og vakker sportscruiser som i første rekke er myntet på båtfolk i varmere strøk enn våre, men som gjør jobben også i våre farvann. Finishen får godkjent, sjøegenskapene er tilfredsstillende og i forhold til konkurrentene er båten bra priset. Våre langturerfaringer viser imidlertid at det er flere detaljer som må rettes på før båten blir optimal for nordiske forhold. Trøsten er at disse detaljene ikke krever for mye arbeid fra produsentens side.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!