Tekniske data

  • Lengde: 14,97 m
  • Bredde: 4,30 m
  • Antall køyer: 6
  • Drivstofftanker: 1300 l
  • Ferskvannstank: 640 l
  • Motorer: 2 x IPS 600
  • Toppfart: 35-40 knop
  • Pris fra: 5 000 000 NOK
  • www.beneteau.com

Bénéteau har hatt det travelt med å lansere motorbåter med innenbordsmotor, og den såkalte Monte Carlo-serien består i dag av tre modeller på henholdsvis 27, 32 og 37 fot. Men franskmennene har ambisjoner om å spise kirsebær med de store, og tar et skikkelig sjumilssprang når de i vinter lanserer et nytt flaggskip, hardtopbåten Monte Carlo 47.

Les også:

Prøvekjørt: Cranchi 47: Solkongen

Test: Bavaria 42 Sport: Plassmester

Se video: Sealine SC 47: Seiler sin egen sjø

Også 47-foteren er tegnet av italieneren Adreani, og den skal innredes i samme ånd som de mindre båtene i serien, det vil si enkelt, ryddig og lyst. Bénéteau har vært flinke til å skape et minimalistisk, sportslig og stilig designuttrykk, og dersom 47-foteren blir mer praktisk anlagt enn sine mindre søsken, er det flere produsenter som skal passe seg. For når samlebåndene kommer virkelig i gang, og masseproduksjonen blir effektiv, er det bare giganter som Bavaria som kan konkurrere på pris.

Mer "nordenvennlig"

Monte Carlo 47 kan dessuten leveres både med to og tre lugarer, og har en stor sittegruppe istedenfor solseng akter i cockpit, noe som vil skille den fra mange av de søreuropeiske båtmerkene. Samtidig blir båten etter vår mening mer "nordenvennlig".

Monte Carlo 47, som bare er første båt ut i en fremtidig yachtsatsing, er utstyrt med jollegarasje og skal motoriseres av Volvo Penta, med 2 x IPS 600-motorer på til sammen 870 hk som standard. Ferdig utstyrt vil båten koste rundt fem millioner norske kroner.

Video-intervju: Derfor lager vi Windy

Prøvekjørt: Windy 44 Chinook og 48 Triton: To flotte fra Windy

Tester og nyheter av flere båter fra Bénéteau:

Bénéteau 650 Cabin

Bénéteaus Antarès 13.80

Bénéteau Antarès 8

Se alle våre båttester

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!