Beneteau Flyer GT 38=

LYST: Lysere fargevalg og layout skiller seg fra forgjengeren. © Beneteau

Franske Bénéteau konverterer sin Monte Carlo 37 til nye Flyer Gran Turismo 38. Monte Carlo 27 og 32 utgår videre til fordel for nytt medlem i serien som Beneteau kaller Flyer GT 34. Flyer GT 34 presenteres på Parismessen før jul. Flaggskipet og prototypen på 11,46 meter og syv tonn blir i disse dager vist fram på ulike båtmesser rundt om i Europa, blant annet i Cannes og Genova.

Senter

Blant de største nyhetene som kan trekkes fram er den nye sentraliserte styreposisjonen. Førerplassen er dermed midtskips. Dette skal være blant det viktigste designgrepene som er tatt om bord. Dette er også en grei måte å frigjøre litt dørkplass i cockpit. 34-foteren får en konvensjonell løsning til styrbord.

Sporscruiser

Utover dette satses det som navnet tilsier videre på sportslige turegenskaper med to ganger 300 hestekrefter fra Volvo Penta i standardutgaven hos størstemann. Videre legges det opp til fire kaste køyeplasser med dobbeltvariant i baugen og kokemulighet under fordekk.

Beneteau Flyer GT 34=

LILLESØSTER: Lillesøster GT 34 er ventet før jul. © Beneteau

Air Step

I undervannsskroget beholdes Bénéteaus Air Step-teknologi, som sørger for luftsmøring under fart. Over vannlinsjen endres fargevalget.

Pris

Norske priser for standartutgaven av 38-foteren ser ut til å lande på 2 000 098 fra importøren Normar, noe som er svært tett på Bavarias 38-foter i samme klasse som vi har testet.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!