Azimut 45:

Klar med Norgesaktuell flybridgebåt

Med nye Azimut 45 ønsker den italienske premiumprodusenten Azimut-Benetti å kapre de mest kvalitetsbevisste soldyrkerne.

Pluss ikon
FLY: Den nye flybridgebåten Azimut 45 skal by på den mest komfortable ¿toppetasjen¿ i klassen.
FLY: Den nye flybridgebåten Azimut 45 skal by på den mest komfortable ¿toppetasjen¿ i klassen. Foto: Azimut
Sist oppdatert

Tekniske data Azimut 45

  • LOA: 13,78 m
  • Bredde: 4,38 m
  • Tørrvekt: 13,5 t
  • Kabiner: 2 eller 3
  • Køyer: 6 + 2
  • Antall pers: 12
  • CE: B
  • Tankvolum: 1300 l
  • Motor: 2 x Cummins QSB 5,9l 480 hk
  • Toppfart: 32 kn
  • Pris: 5 500 000 kroner
  • Info: www.italmarin.no

Verdens største luksusbåtprodusent, italienske Azimut, sparer sjelden på kruttet når de lanserer nye modeller.

Den nye flybridgebåten Azimut 45 er intet unntak, og denne gangen har produsenten brukt mye ressurser i å skape den mest komfortable "toppetasjen" i klassen.

Målet har vært å gi tilstrekkelig volum og smarte praktiske løsninger til at hele 10 personer kan nyte båtlivet på flybridgen samtidig. Ingen enkel oppgave, men her skal italienerne ha lyktes godt: På toppdekket kan du velge mellom en L- eller en C-formet sittegruppe, som er utgangspunktet for ulike løsninger.

Solseng og bord

Det store bordet gir spiseplass for alle, og når måltidet er over forvandles det 12 kvm store arealet om til en enorm solseng. Førerplassen på flybridge har som regel et forbedringspotensial i denne størrelsesklassen, men Azimut mener å ha like stort komfortfokus her oppe som under tak.

I Azimut 45 kan også båtføreren kommunisere med personer i salongen igjennom en smart luke i taket.

Det er heller ikke ubetydelig at Azimutdesignerne har klart å spare 25 prosent på vekten av flybridge i forhold til sammenlignbare modeller, noe som fort merkes på sjøegenskapene.

ITALIENSK: Som så mange ganger tidligere i Azimut-sammenheng står Stefano Reghini og Carlo Galeazzi bak linjene og interiøret i nykommeren.
ITALIENSK: Som så mange ganger tidligere i Azimut-sammenheng står Stefano Reghini og Carlo Galeazzi bak linjene og interiøret i nykommeren. Foto: Azimut

Design og teknologi

Som så mange ganger tidligere står Stefano Reghini og Carlo Galeazzi bak linjene og interiøret i nykommeren. Det vises klart i utformingen av båten, som baserer seg på velfungerende tankegods.

Salongen kjenner vi godt igjen, med en lav, lounge-preget sittegruppe, en høy og oversiktlig førerposisjon for to og en senket bysseløsning med plass til vaskemaskin, mikrobølgeovn, 165 l kjøleskap og hele 730 l skapplass.

Azimut ønsker å være trendsetteren i segmentet, og velger derfor å sette sitt eget preg på interiør og farger. Den honningtonede eiken og Jakarta-skinnet i interiøret er med på å skape den helt eksklusive følelsen uansett hvor du befinner deg under dekk.

Azimut 45 kommer i en tre-lugars og en to-lugars versjon.

Førstnevnte, som er den mest Norgesaktuelle, har totalt åtte kløyeplasser fordi man også kan omforme sittegruppen i salongen til en dobbelkøye.

Eierlugaren i front, gjestelugaren mot babord og VIP-lugaren i senter av båten tilbyr alle tilstrekkelig takhøyde, volum og stuvekapasitet for en langtur. Azimut 45 har også to store baderom under dekk med god klassestandard.

Kraftfull

STIL: Føreplassen til babord skal by på gode siktforhold.
STIL: Føreplassen til babord skal by på gode siktforhold. Foto: Azimut

Azimut 45 leveres standard med 2 x 480 hk Cummins koblet på akslinger. Det gir selv en 13 tonners plugg som dette en toppfart på hele 32 knop, og en marsjfart rundt 26 knop.

Også Azimut 45 leveres med de datastyrte styringssystemene "Easy handlig" og "Easy Docking", som gjør en tradisjonelt sett tungmanøvrert akselbåt til en lett håndterbar farkost på sjøen og i havna.

TI FOR TE: Målet har vært å gi tilstrekkelig volum og smarte praktiske løsninger til at hele 10 personer kan nyte båtlivet på flybridgen samtidig.
TI FOR TE: Målet har vært å gi tilstrekkelig volum og smarte praktiske løsninger til at hele 10 personer kan nyte båtlivet på flybridgen samtidig. Foto: Azimut

Denne saken ble første gang publisert 15/12 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også