Test: Zeekr 7X
Grå eminense med fyrrig vesen
Under et ganske anonymt ytre skjuler det seg mye handlekraft.

Kanskje har du ikke hørt om Zeekr, men det dreier seg om et bilmerke som i likhet med blant annet Volvo og Polestar, eies av det kinesiske konsernet Geely Holding Group.
Det startet allerede i 2013 med China Europe Vehicle Technology, som ledet til etableringen av merket Zeekr i 2021 samt et design- og utviklingssenter i Gøteborg. Første satsingsområdet utenfor folkerepublikken Kina var Sverige og Nederland, etterfulgt av Norge i 2024.
Det startet med den Porsche Taycan-aktige luksusmodellen 001 i Europa, tett fulgt av den 4,4 meter lange SUV-en Zeekr X, bygget på samme base - den såkalte SEA-plattformen (Sustainable Experience Architecture) - som Volvo EX30.
Nå er det klart for en tredje modell i Europa: 479 centimeter lange 7X, en SUV som egentlig har alt nordmenn ser etter i en elbil. En bil som kan gjøre en bekymret på vegne av europeisk bilindustri.

Stor spennvidde
7X kan fås med kun bakhjulsdrift til en halv millioner kroner, men for rundt 700 000 kroner får du firehjulsdrift, adaptivt understell med chassistuning foretatt i Sverige og nær sagt alt av utstyr, inkludert vinterhjul.

Et understell med luftfjæring og aktive dempere, gjør at du kan sette opp bilen etter egne preferanser. Den kan være virkelig kvikk og presis på svingete landeveien hvis du ønsker det.
Understellet er såpass godt tunet at det evner å redusere inntrykket av egenvekten på 2,5 tonn. Rattet er tykt og godt å holde i og instrumentpanelet viser de mest essensielle dataene og kan suppleres med et stort head up-display med utvidet virkelighet.

Zeekr 7X er ekstremt kvikk i sportsmodus. Når alle de 630 hestekreftene slippes løs, gjør den 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Du kan velge mellom fem forskjellige kunstige lyder til å akkompagnere kjøringen. Eller la det være.
Et mykere i oppsett for daglig kjøring over fartshumper av ymse kvalitet er bare noen fingertrykk unna. Spennvidden er stor og det er virkelig merkbar forskjell på bilens karakter alt etter hvilket modus som er aktivert.

Luftfjæringen gjør at det også er spenn i bakkeklaringen. I standardmodus har bilen en bakkeklaring på 17,2 centimeter. Den kan imidlertid justeres ned 2,5 centimeter til 14,7 centimeter (ved høyere hastigheter), eller løftes til nesten 22 centimeters klaring.
Smarttelefon med fire hjul
Skal du virkelig trives med 7X er det nær sagt en forutsetning at du foretrekker bilen som en avansert smarttelefon. Den store berøringsskjermen er brukervennlig og åpner for et hav av undermenyer og muligheter. Elsker du smarttelefonen din, blir den neppe noen skuffelse. Skjermen drives av en Qualcomm 8295 Snapdragon-brikke som er raskere enn i de to andre Zeekr-modellene som tilbys i Norge.

Foretrekker du derimot fysiske knapper, har betjeningsfilosofien i Zeekr 7X ikke så mye by på. At luftventiler, speil og ratt justeres med berøringsskjerm og rattknappene er neppe etter alles smak.
Elektriske dører
Her er så mange sensorer og mye elektronikk at man kan gå i surr. Det er så man nesten blir overrasket over at åpning og lukking av den 42 liter store frunken er mekanisk.
Dørene derimot åpnes elektrisk ved å trykke på en knapp på nærmeste stolpe, og dørene er utstyrt med sensorer som gjør at de tilpasser seg forholdene. Trang parkeringsplass der du blir stående tett på nabobilen? Ja, da sørger elektronikken for at døren ikke smeller inn i nabobilen.

Dette er imidlertid en form for elektronisk hjelpemiddel der man kan sette et spørsmålstegn ved nytteverdien. Har du dårlig tid, kan dørene oppleves nokså irriterende. En kan lure på hvordan dette skal fungere med snø og is, eller underkjølt regn, men det er selvsagt testet av Zeekr. Ford har for øvrig lignende mekanisme på Ford Mustang mach-e, som ble introdusert i 2019.
Da vi testet 7X var ikke kulde noe problem. Derimot var det svært varmt og vi opplevde seteventilasjonen og klimaanlegget som underdimensjonert. Det var knapt mulig å merke kjøling i setet og den brukte lang tid på å kjøle ned kupeen.

Mye å glede seg over
De elektriske justeringsmulighetene for forsetene, sittekomforten og massasjen er imidlertid til å glede seg over. Det samme med muligheten til å justere vinkelen på bakseteryggen, og at nappaskinn i kombinasjon med kunststoff er standard på 4WD-versjonen.
At bakdørene åpner nesten 90 grader er noe kanskje særlig småbarnsforeldre vil sette pris på. Skuffer under baksetene til oppbevaring er i beste bobilstil.

Bagasjerommet tar 539 liter og har plass under gulvet. At det i tillegg er gjort plass til hattehyllen dersom den må tas ned, er en smart detalj vi ikke ser så ofte lenger. I tillegg kan den trekke henger på to tonn. Elektrisk hengerfeste koster 19 200 kroner ekstra.
Rekkevidden
7X har 800V-system og batteriet har en bruttokapasitet på 100 kW. Rekkevidden er oppgitt til 543 kilometer (WLTP). I løpet av testperioden med blandet kjøring ender vi opp med et forbruk på to kWt per mil, som er omtrent som det oppgitte tallet og gir en rekkevidde rundt 500 kilometer.

Lader ekstremt raskt
Bilens virkelige glansnummer er ladeeffekten. Den skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på et kvarter ved 360 kW-lader. Potensiell makseffekt er imidlertid hele 480 kW, men foreløpig finnes ikke ladere som støtter dette potensialet i Norge.
Ionity har imidlertid begynt å plassere ut ladere med en ladeeffekt opptil 600 kW, senere 1000 kW, enkelt steder i Europa. Maks effekt i Norge er 400 kW, og det er nettopp ved en slik vi starter en ladeøkt under perfekte forhold. Batteriet har optimal temperatur og vi har laderen alene. Riktignok startet vi med 45 prosent batterikapasitet, men kommer aldri høyere enn 250 kW. Derimot lader den med solide med 200 kW ved 77 prosent, og vi ender opp med en snitteffekt på 216 kW og drøye 10 minutter fra 45 til 81 prosent.

7X har imidlertid demonstrert at den kan lade mye raskere. I NAFs store ladetest tidligere i år viste den en ladeeffekt på hele 404 kW, og gjorde unna 10 til 80 prosent på 14 minutter og 46 sekunder, 7,7 prosent raskere enn bilens oppgitte ladetid.
Vi Menn Bil mener:
Zeekr har demonstrert at de kan lage flotte biler med høy kvalitetsfølelse og 7X er intet unntak. Flott understell, like flott komfort. Berøringsskjermen er blant de beste vi har opplevd. Den er rask, og det samme er bilen uten at de praktiske egenskapene er neglisjert. Vi savner egen klimakontroll for baksetet.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 45 2025