Miljøteknologi - dieselmotor

Verdens reneste dieselmotor

Bare elektrisk drevne biler slår denne dieselmotoren på miljøvennlighet.

Ricardo har bearbeidet en standard toliters common rail dieselmotor. Den yter 160 hk, har et dreiemoment på 400 Nm og 90 % lavere NOx-utslipp enn kravene i  Euro 4-standarden.
Ricardo har bearbeidet en standard toliters common rail dieselmotor. Den yter 160 hk, har et dreiemoment på 400 Nm og 90 % lavere NOx-utslipp enn kravene i Euro 4-standarden. Foto: Arkiv
Sist oppdatert

Forbrenningsmotorene har ikke gitt opp "kampen" mot hybrider og elbiler. Biodrivstoff er en ting, men det viser seg gang på gang at dyktige ingeniører kan finne løsninger som reduserer utslippet av skadelige avgasser ganske dramatisk.

Britiske Ricardo Company har klart å gi en standard toliters dieselmotor så lave utslipp at bare en elektrisk dreven bil kan banke den i miljøkampen. NZED-teknologien (Near Zero Emissions Diesel) har medført 90 % reduksjon av skadelige utslipp, samt 5-10 % lavere forbruk. Samtidig øker effekt så vel som moment.

Ikke minst når det gjelder dieselmotorenes dårlige samvittighet - utslipp av de lokalt farlige NOx-partiklene - er resultatet forbløffende. Bare ved hjelp av en standard katalysator klarer Ricardo å få til et utslipp som er 90 % lavere enn dagens Euro 4-krav, og som bare slipper ut halvparten så mye NOx som det er lov til ifølge Euro 6-kravene - som kommer i 2014!

Les også:

Verdens første diesel-Porsche

Dieselbil på sprit

Diesel er bedre for miljøet

De smarte Detroit-nyhetene

Smarte turboer

Ricardo har testet dieselmotoren på bane, og håper at løsningene skal kunne tas i bruk fra 2012.
Ricardo har testet dieselmotoren på bane, og håper at løsningene skal kunne tas i bruk fra 2012. Foto: Arkiv

En mer avansert katalysator vil gjøre at dieselmotoren takler de tøffeste amerikanske utslippskravene, inkludert Californias Super Ultra Low Emission Vehicle-kategori. Bare elbiler vil i så fall være mer miljøvennlige.

Hva er så den tekniske løsningen bak diesel-underet? Hemmeligheten finnes i et twinturbo-system, bestående av en liten og en større turbo med variabel geometri, og måten resirkulert eksos blandet med luft føres inn i motoren.

Turboene er konstruert for å optimalisere ytelsene; den lille tar seg av lave hastigheter og effekt, mens den store jobber for høyere hastigheter og dreiemoment. Begge kan brukes samtidig, eller én kan kobles ut - for maksimal fleksibilitet. Sammen sørger de for en optimal utnyttelse av motoren, og ditto lavt utslipp.

Ricardo mener at de, i løpet av fem år, skal kunne redusere utslippet av CO2 fra en typisk kompaktklassebil helt ned til 75 g/km (snittet for norske nybiler ligger vaker stadig rundt 160 g/km). Og det ved hjelp av godt ingeniørarbeid, og ikke via mer eller mindre fantastiske motor-gadgets.

Denne prototypen er blitt testet grundig allerede, og Ricardo hevder at løsninger fra motoren kan bli implementert i dieselmotorer med direkteinnsprøytning fra 2012.

Som mange andre underleverandører og tekniske konsulenter for bilprodusentene, er ikke Ricardo særlig kjent blant folk flest. Firmaet er oppkalt etter grunnleggeren, Sir Harry Ricardo, og har vært involvert i - blant mye annet - utviklingen av Peugeots moderne dieselmotorer, Audis dieselsuksess på Le Mans og og JCB Dieselmax' verdensrekord for dieseldrevne kjøretøy.

Les også:

Kraftig miljø-Mercedes

JCB Dieselmax satte verdensrekord for dieselbiler med 510 km/t, ved hjelp av teknikk fra Ricardo.
JCB Dieselmax satte verdensrekord for dieselbiler med 510 km/t, ved hjelp av teknikk fra Ricardo. Foto: Arkiv

Monsterbåt til salgs

Denne Touaregen har hybridmotor

Her ferierer du grønt

Denne saken ble første gang publisert 16/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også