Det har blitt gjort før, men da har det vært snakk om hybrider som for eksempel Lexus GS450h. Mercedes-Benz har nå lansert en nyutviklet 2,2-liters dieselmotor som både skal være miljøvennlig og kraftig.

Les også:

Hybridracerne Peugeot 908 HY LM og Citröen C4 WRC

Ren og fin: Test av Mercedes-Benz E300 BlueTec

I første omgang blir motoren tilgjengelig i en spesialversjon av C-klasse med det velklingende navnet C250 CDI BlueEfficiency Prime Edition. Denne modellen har fått noen endringer i forhold til en standard C-klasse, blant annet aerodynamiske forbedringer, dekk med lav rullemotstand og adaptiv cruisekontroll. Sistnevnte innebærer at servopumpen skrur seg av når den ikke trengs, for eksempel ved motorveikjøring.

Kombinert med en rekke nye tekniske løsninger i motoren, som blant annet høyere trykk i common rail-systemet og tostegs turbolading, skal bilen klare seg med 0,52 liter per mil.

Se alle nyhetene fra Paris-messen

Hvis man ser bort fra motoren, er denne spesialversjonen en Avantgarde-versjon, som er Mercedes-språk for sportslig. Det betyr et litt annerledes utseende enn Classic- og Elegance-modellene og blant annet et aktivt understell.

Det skal kun bygges 5000 eksemplarer av C250 CDI BlueEfficiency Prime Edition. Prisen? Ikke billig. Med dagens eurokurs har den en pris på 336 530 kroner før norske avgifter. Etter våre beregninger vil prisen her til lands ende på ca. 700 000 kroner.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!