Mercedes-AMG GT

- Akkurat nå er ekte luksus "less is more"

Faktisk er dette bilen vi er mest begeistret for.

Sist oppdatert

AMGs funksjon innenfor Mercedes-konsernet har vokst fra å være et lite vedheng til å bli en faktor å regne med.

Neste år vil den frittstående bedriften, som fremdeles lar én mann være ansvarlig for hver motor, selge 30 000 biler. Og det er mange motorsignaturer innenfor en ganske så trang tidsramme.

Den nye GT-en er sentral i denne økningen. Den er basert på den nylig avdøde Mercedes SLS AMG, som var den første rene AMG-en, men skal konkurrere med Aston Martin Vantage, Audi R8 (den nye kommer neste år), Jaguar F-Type R og Porsche 911.

GT-en er mindre, lettere og mindre kraftig, men den drar enda bedre enn SLS. Faktisk er dette bilen vi er mest begeistret over.

Det er også den første AMG-en som har den nye lettvekts 4-liters V8 biturboen; en nedgradert pakke som både er renere og mer effektiv.

Men dersom vi sammenligner med broren på 5,5 liter med dobbel turbo, er det lite å frykte og masse å glede seg til.

SMALERE: GT er to centimeter smalere enn SLS. FOTO: Daimler AG
SMALERE: GT er to centimeter smalere enn SLS. FOTO: Daimler AG

Det grunnleggende

AMG GT markerer en stort sprang framover i designspråket til Mercedes. Og som mange ganger tidligere har den nye filosofien fått et teit navn: «sensuell renhet». Men i det minste tar denne bilen farvel med uklare linjer og folder.

– Gjør det grunnleggende riktig, og så kan du begynne å redusere, sier designdirektør Gorden Wagener.

Det mest krevende er linjene som du ikke ser. Det er vanskeligere å kontrollere design uten linjer. Ikke minst fordi bildesign har blitt mye mer kompleks i det siste.

LED over alt

Unntaket i jakten på det enkle er de nye LED-lyktene foran, for de er uhyre komplekse. Mercedes har en hel avdeling som bare driver med tvikling av dem.

– Teknologien vil endre ting mer på de neste 15 årene

enn i det siste 50, sier Wagener.

TURBO: Motoren i GT 462 hk og 510 hk og 650 Nm i GT S-modellen. FOTO: Daimler AG
TURBO: Motoren i GT 462 hk og 510 hk og 650 Nm i GT S-modellen. FOTO: Daimler AG

Lett gjenkjennelig

En nesten turbinlignende grill dominerer fronten. Både luftinntakene på hver side, og en «A-vinge» er et par av grepene som designteamet har strebet etter for å lage et tydelig gjenkjennelig utseende for AMG-brandet. Avstanden mellom hjulbuene foran og begynnelsen på dørene er diktert av oppsettet med en front/midtplassert motor og bakhjulsdrift.

PRIS: GT-modellen har en prislapp på 115 430 euro (noe over én millioner kroner). For GT S-modellen må du plusse på ytterligere 20 000 euro. I Norge blir den enda dyrere. FOTO: Daimler AG
PRIS: GT-modellen har en prislapp på 115 430 euro (noe over én millioner kroner). For GT S-modellen må du plusse på ytterligere 20 000 euro. I Norge blir den enda dyrere. FOTO: Daimler AG

– Vi kaller dette for «prestisje-avstanden», sier sjefsdesigneren for eksteriør, Achim Badstübner.

Kraftverk

Motoren er en helt ny 4-liters V8 med biturbo. Den yter 517 hester, og har et dreiemoment på 650 Nm mellom 1750 og 4750 o/min. Den legerte veivakselen er sandstøpt, og overflaten til sylindrene har Nanoslide-teknologi så de blir dobbelt så harde som støpejernsforinger.

Toppene er lagd av en zirkonlegering for å tåle høye temperaturer bedre. Dette er ifølge Mercedes den første sportsbilmotoren med integrerte turboladere (såkalt «hot inside V») og tørrsump smøring. 

Klaffer på eksosen leverer ulik lyd avhengig av hvilken kjøremodus du har valgt. Legger du til den dynamiske pakken (ekstra), får du et adaptivt oppsett med to magnetoreologiske fester på motoren og to på bakakselen. Og hvorfor det? Jo, fordi det forbedrer balansen under sterk sideveis belastning.

LYD: Med denne knappen styrer du hvor mye lyd eksosanlegget skal gi fra seg. FOTO: Daimler AG
LYD: Med denne knappen styrer du hvor mye lyd eksosanlegget skal gi fra seg. FOTO: Daimler AG

Gjør det enkelt

– Luksus-konseptet endrer seg med tiden. Akkurat nå er ekte luksus “less is more”, og fokus på det som virkelig teller. Vestlig smak har blitt global, og enkelhet er et uttrykk for modernitet, mener Wagener.

– GT-en er to centimeter smalere enn SLS-en, og er både kvikkere og enklere å bruke. Vi ønsket å lage en design som reflekterer disse egenskapene. Dermed er den mer rendyrket hva gjelder størrelse og design.

Design

GT-en har en enklere form og bedre proporsjoner enn den mer outrerte SLS-en

– Det finnes ingen skarpe kanter, tilføyer Wagener.

– Frontruta er veldig bratt, og kupeen er veldig avrundet. Men min favoritt er hekken på bilen. Hvor man legger «arealene» på bilen er avgjørende for utseendet, og vi la på en snau meter på skuldrene. Jo mer sporty en bil er, desto større skuldrer, sier han.

Måkevingedørene er borte, og de tradisjonelle er på plass igjen.

– Bilen skal uttrykke starten på en nytt kapittel. Og vi ønsket å unngå sammenligninger med SLS, sier Wagener. I tillegg er vanlige dører billigere å lage.

LESS IS MORE: – Luksus-konseptet endrer seg med tiden. Akkurat nå er ekte luksus “less is more”. Vestlig smak ER blitt global, og enkelhet er et uttrykk for modernitet, sier designdirektør Gorden Wagener. FOTO: Daimler AG
LESS IS MORE: – Luksus-konseptet endrer seg med tiden. Akkurat nå er ekte luksus “less is more”. Vestlig smak ER blitt global, og enkelhet er et uttrykk for modernitet, sier designdirektør Gorden Wagener. FOTO: Daimler AG

Kvalitetskontroll

Er flygning en greie for deg, vil kupeen i GT garantert ikke skuffe. Her er det seks luftinntak, fire er plassert i midten foran multimedieskjermen. De er utformet så de ligner på en jetmotor. Hovedinstrumentene sitter i en klassisk innfelt instrumenthus, men det som stikker seg fram er den flyinspirerte midtkonsollen.

Den har fire knapper på hver side; en referanse til V8-oppsettet i GT-en. Mercedes har også sett det som en oppgave å gjenvinne ryktet som en leverandør av topp kvalitet, og GT har fått oppgaven. Men multimedie-skjermen er identisk som den i A-klassen, og ser ut som noe fra ettermarkedet. Den har heller ingen pekefunksjon.

– Jeg synes ikke det passer seg i en slik bil, sier Wagener. – Vi mener at skjermen bør være plassert høyt, og du kan ikke ha en pekeskjerm rett i synsfeltet, mener han. AMG-sjefen Tobias Moers hadde også noe å si om plasseringen,

og ba om at skjermen ble senket. Plasseringen av sidespeilene er hans fortjeneste.

PORSCHE: Noen som ser en Porsche i denne hekken? FOTO: Daimler AG
PORSCHE: Noen som ser en Porsche i denne hekken? FOTO: Daimler AG

På innsiden

Kupeen er finjustert, og alle de nyeste teoriene om materialer og ergonomi er tatt i bruk. Sjefen for interiørdesign Jan Kaul, sier det slik:

– Vi har etterstrebet å skape et førerorientert miljø, og redusert antallet funksjoner på midtkonsollen. Vi har også eksperimentert med kontraster, og har brukt en PVD-dekket, (physical vapour deposition) svartrutete overflate som fungerer godt sammen med karbonfiber, forteller han.

IKKE TRE: Ikke noe treverk her, nei. FOTO: Daimler AG
IKKE TRE: Ikke noe treverk her, nei. FOTO: Daimler AG

Sjefen for interiørmaterialer er Martin Bremer:

– Vi prøvde med en steinfinish, men det fungerte ikke helt, sier han.

– Alt må frambringe en følelsesmessig reaksjon, ellers blir det glemt. Vi tester materialene våre mye mer enn de som benyttes av konkurrentene våre. Det finnes for eksempel noen tretyper som «karamelliserer» i varmt klima. Materialer må ha evnen til å skape assosiasjoner. Jeg tror at vi vil se mer bruk av glass og krystall framover, mener han.

Denne saken ble første gang publisert 21/11 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også