I 2008 bestilte den australske hæren over 2000 sekshjulstrekkere basert på Geländewagen fra AMG. Bilen var utelukkende tenkt til militære formål, men så bestemte Mercedes seg for å lage en sivil versjon. Resultatet ble et 5,87 meter langt og 3,85 tonn tungt monster.

Under panseret har den AMGs 5,5-liters biturbo V8-er som yter 544 hk og 760 Nm.. I tillegg har den lavserie, fem differensialsperrer, portalaksler som hever drivakselen og differensialhuset opp fra terrenget, 46 centimeters bakkeklaring, vadedybde på én meter, 37-tommer store hjul med dekktrykkskontroll og et lasteplass med bambusdekk.

Røffe saker, men innvendig er standarden som i en S-klasse. Fire oppvarmede og ventilerte lenestoler i skinn, et dashbord med lærfinish og søm, samt detaljer i karbonfiber og alcantara som dekker takpartiene og stolpene.

Men 544 hk var ikke nok

Men tuningspesialisten Brabus synes ikke potensialet var tatt fullt ut. Det Bottrop-baserte selskapet, som for niende gang er kåret til årets tuner av Auto, Motor und Sports lesere i 2013, har gjort en vill pickup enda villere.

Selskapet viste frem sin versjon for første gang på bilutstillingen i Frankfurt i fjor. Målt i antall selfie-er tok den oppmerksomheten fra biler som BMW i8 og Porsche 918 Spyder som hadde verdenspremiere samme sted.

Og det er ikke småtterier Brabus har gjort med pickupen. AMGs turboladere er erstattet med Brabus' egne turboer som med større kompressorenheter produserer høyere ladetrykk.

=

NESTEN-SELFIE: Et svært populært objekt å bli tatt bilde samme med. Bildet er fra Essen-utstillingen. FOTO: Martin Jansen

Brabus B63S-700

Motor: 5,5-liters V8 biturbo med Brabus B63S - 700 tuning

Hk: 700

Dreiemoment: 960 Nm

Toppfart: 160 km/t, elektronisk sperret

0-100 km/t: 7,4 sekunder

L/B/H: 5,87/2,10/2,30

Vekt: 3,85 tonn

Hjul: 37-tommere

Bakkeklaring: 46 cm

Vadedybde: 100 cm

Pris: 482 000 euro

Gull under panseret, bokstavelig talt

Gull har god varmeledningsevne og brukes blant annet i varmeskjold til romferger. Derfor er innsug og rør i Brabus-motoren gullbelagte. Det gir lavere temperatur på ladeluften, noe som er gunstig for ytelsene.

Og for noen ytelser: Brabus 6x6 yter 700 hk og hele 960 Nm.

Vis hensyn-knapp

Eksosanlegget i rustfritt stål har aktiv ventilstyring. Velger du sportsinnstilling skal eksosen gi fra seg en lyd som ikke levner tvil som at bilen har ekstremt mange hestekrefter.

Men dersom naboene ikke lar seg imponere av bulder og brak, kan du med en knapp velge «nærmiljølyd», som Brabus kaller «Coming Home». Da skal monsteret kun gi fra seg en «hviskende lyd».

Over 20 biler solgt

Ifølge Sven Gramm, Brabus' markedssjef, er det en rekke utfordringer knyttet til å utvikle deler til en så eksepsjonell bil som G 6x6.

- Mange av våre komponenter, samt motoroppgraderingen, passer ikke inn i standardbilen. Det innebar at vi måtte foreta kraftig ombygginger for å gjøre bilen komplett etter vår målestokk, sier Gram.

Han forteller at de har solgt 20 eksemplarer av G 6x6 med full Brabus-oppgradering, samt en masse tilleggsønsker fra kundene.

- Hver av bilene er skreddersydd etter kundenes ønsker

Men hvor er markedet for en slik bil?

- Vi bygger bilen for entusiaster over hele verden som vil ha det ypperste innen offroad. Vi har kunder fra Tyskland, Emiratene, Chile og flere andre land, uttaler Gramm.

=

AMG: BRABUS B63S - 700 6x6 gjør vei vellinga. FOTO: Brabus

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!