Prøvekjørt: Land Rover Defender D300 X-Dynamic SE varebil

Stinn av karakter

Nye Land Rover Defender kan nå fås som varebil, og fremstår som en svært attraktivt alternativ dersom robust SUV med massevis av sittehøyde, krefter og terrengprogrammer står på ønskelisten. 

Pluss ikon
<b>BARSK:</b> Land Rover Defender kan endelig fås som varebil med kraftig dieselmotor. 
BARSK: Land Rover Defender kan endelig fås som varebil med kraftig dieselmotor.  Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Sammen med Mercedes G-klasse og Jeep Wrangler stiller Land Rover Defender i en klasse for seg i varebilsegmentet.

Dette er biler med nærmest ikonisk status, egenart, funksjonalitet og krefter.

Men der Mercedes G-klasse har vært gjennom en forsiktig oppussing, i hvert på overflaten, har Land Rover valgt total renovering når det gjelder Defender.

Etter over 70 år med klassisk Land Rover (startet i 1948 med Land Rover Serie 1), har nye Defender tatt mange steg nærmere Discovery.

Ikke bare hva gjelder utseende, men også teknisk. Blant annet er stive aksler og stigeramme blitt erstattet med uavhengig hjuloppheng og selvbærende aluminiumsunderstell.

Den er også 20 centimeter bredere og nesten 40 centimeter lengre.

<b>BAKKEKLARING:</b> Maksimal bakkeklaring med luftfjærer er 29,1 centimeter. 
BAKKEKLARING: Maksimal bakkeklaring med luftfjærer er 29,1 centimeter.  Foto: Martin Jansen

Lastelengde

Nå kan den også fås som varebil, og vi har prøvekjørt en versjon med treliters diesel-rekkesekser som produserer 300 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Nm.

Den har all motorkomforten, lyden og overskuddet som vi savnet da vi testet Defender med firesylindret motor med 240 hestekrefter.

Defender er virkelig komfortabel. Stille og fredelig. Det var ikke tilfelle i forgjengeren. Spiralfjærer er standard, men versjonen som vi prøvekjørte hadde luftfjæring.

Det innebærer blant annet at du kan senke bilen med en knapp i lasterommet slik at du får lavere innlastningsterskel.

Som så mange andre SUV-personbiler som er gjort om til varebil, så er det Lafinto som har gjort jobben med å få plass til statskassa (Lengde: 140 cm. Høyde: 105 cm. Bredde 90 cm).

<b>PLASS OG DETALJER:</b> Lastelengden langs gulvet er 164 centimeter. Legg merke til de retro-inspirerte vinduene i taklinjen.
PLASS OG DETALJER: Lastelengden langs gulvet er 164 centimeter. Legg merke til de retro-inspirerte vinduene i taklinjen. Foto: Fredrik Saugstad

Lastelengden langs gulvet er 164 centimeter, som er litt mer enn Mercedes G-klasse.

Ulltekstil

Liker man å sitte høyt, er Defender et godt sted å være. Skal du sitte høyere må du antagelig vurdere en Scania.

I cockpiten er det ingen lang girspak for manuell giring, men en liten spak for et åttetrinns automatgir. Spaken er plassert ganske høyt på midtkonsollen, som i en tradisjonell varebil.

Testbilen varter opp med deilige seter i skinn og ulltekstil med 12-veis elektrisk justering, varme i rattet samt varme i setene både foran og bak. Forsetene er i tillegg ventilerte, og her er 360-graders kamera og et 700 watts Meridian Surround Sound

System med 14 høyttalere og tokanals basshøyttaler. Vesentlig informasjon fås på et helt digitalt førerdisplay i form av et 30 centimeter bredt panel som kan konfigureres.

<b>KARAKTER:</b> Reservehjul på den sidehengslede bakdøren hører med. 
KARAKTER: Reservehjul på den sidehengslede bakdøren hører med.  Foto: Martin Jansen

Defender kan også fås med head up-display (16 300 kroner). Høyt på midtkonsollen ligger en 25 centimeter bred og skarp berøringsskjerm med info­tainmentsystemet Pivi Pro som er lett å betjene.

Rett under skjermen finnes to smarte brytere for klima og setetemperatur, pluss volumknapp og hurtigknapper for understellsbetjening. Vi finner fire 12V-uttak i kupeen, pluss ett bak i lasterommet. I tillegg finnes ett USB-uttak og tre USB-C-uttak.

Råtøft interiør

Det er ikke bare utvendig Defender oser styrke og karakter.

Den imponerer innvendig også. Bestanddelene i rattet og dashbordet virker å være meislet ut av granitt, i hvert fall ekstremt robust kunststoff. Men det er ikke kevlar eller lignende som er benyttet.

<b>MAGNESIUM:</b> Ratt og andre deler i interiøret er i pulverlakkert magnesium som virker svært robust. 
MAGNESIUM: Ratt og andre deler i interiøret er i pulverlakkert magnesium som virker svært robust.  Foto: Martin Jansen

Dashbordet på Defender er en del av bilens strukturelle oppbygning og synes som en tverrgående bjelke i pulverlakkert magnesium. Den gir en utrolig robust og tøff finish som kler bilens barske image.

De pulverlakkerte detaljene går igjen på ratt, nedre del av midtkonsollen, innramming rundt dørhåndtak innvendig og håndtak i dørkarmen.

Versjonen vi prøvekjørte var i tillegg utstyrt med klappsete (jump seat, 10 500 kroner) som ingen andre enn barn måtte ønske å sitte i. Legger du det ned blir det derimot en bred og god midtkonsoll med supre koppholdere.

<b>BJELKE:</b> Dashbordet på Defender er en del av bilens strukturelle oppbygning og synes som en tverrgående bjelke som i tillegg til å forsterke Defenders tøffe utseendet, gir smart oppbevaringsplass. 
BJELKE: Dashbordet på Defender er en del av bilens strukturelle oppbygning og synes som en tverrgående bjelke som i tillegg til å forsterke Defenders tøffe utseendet, gir smart oppbevaringsplass.  Foto: Martin Jansen

Avanserte terrengfunksjoner

Dersom du tar sjansen på å bevege denne luksusbilen ut i terrenget, så skal det i hvert fall ikke stå på utstyret. En egen manuell stang til lavserie finnes ikke lenger.

Alt er elektronisk kontrollert. Defender har terrengprogrammet Terrain Respons 2, samme som i Range Rover.

Du kan velge mellom flere forskjellige terreng­programmer, som snø og grus, gjørme og sand. Med luftfjæring får du egne programmer for ur (Rock Crawl) og vading.

Eller så kan du individuelt konfigurere innstillingene for drivlinje, styring, differensialer og traction control.

<b>LØFT:</b> Standard bakkeklaring er 21,8 centimeter, men med luftfjæring kan den økes til hele 29,1 centimeter.
LØFT: Standard bakkeklaring er 21,8 centimeter, men med luftfjæring kan den økes til hele 29,1 centimeter. Foto: Martin Jansen
Foto: Martin Jansen

Systemet har også en auto-funksjon der bilen selv tilpasser seg etter underlaget. En cruisekontroll for offroad-kjøring er også tilgjengelig. En totrinns fordelingskasse med høy- og lavserie og elektronisk styrt og selvlåsende senterdifferensial er på plass, og i tillegg kan den fås med låsbar differensial på bakakslingen.

Standard bakkeklaring er 21,8 centimeter, men med luftfjæring kan den økes til hele 29,1 centimeter.

Defender kan vade i vanndybder opptil 90 centimeter, og sensorer i sidespeilene holder deg løpende oppdatert på vanndybden.

Det meste ligger dermed til rette for at du med gode dekk kan foreta deg mye med Defender i terrenget før den må gi seg.

Men i motsetning til tidligere, fungerer den nå også som en luksus-SUV.

Og den kantete utformingen gjør dermed Defender attraktiv som varebil. Men det koster. Bilen vi kjørte har en prislapp på 1 245 000 kroner.

Dommen

I likhet med Mercedes G-klasse er Land Rover Defender en bil med mye tradisjon, pondus, karakter og offroad-egenskaper. Men prislappen for å kjøre rundt med en slik statskasse-tilpasset bil, er svært høy.

Tekniske data

Land Rover Defender 110

Motor, cm³:  2996

Gir:  8-trinns automat

Effekt, hk o/min:  300/4000

Dreiemoment, Nm ved o/min:  650/1500

Egenvekt, kg:  2445

Tilhengervekt, kg:  3500

Bagasjeromsvolum, liter:  231/1075/2380

Lengde/bredde/høyde, cm:  502/200/197*

Lastelengde, gulv, cm: 164

Akselavstand, cm:  302

Bakkeklaring, cm:  21,8

Standard dekkdimensjon:  255/60R20

Forbruk, WLTP l/mil:  0,99

CO₂-utslipp, g/km:  243

0–100 km/t, fabrikk, sek:  7

Toppfart, km/t:  191

Pris fra kr: 788 900

Pris kr:  1 245 000 (D300 X-Dynamic SE varebil)

* Lengde er inkludert reservehjul på bakdør

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2021

Denne saken ble første gang publisert 22/06 2021, og sist oppdatert 22/06 2021.

Les også