Prøvekjørt: Jeep Wrangler Sahara 2,2D

Det kule alternativet

Jeep Wrangler Sahara er noe helt for seg selv.

Pluss ikon
<b>WRANGLER:</b> Sahara-versjonen fås med permanent firehjulsdrift.
WRANGLER: Sahara-versjonen fås med permanent firehjulsdrift.
Sist oppdatert

Det finnes fortsatt biler som skiller seg kraftig ut. Heldigvis. Som Jeep Wrangler. Den er også i det celebre selskapet av ikoniske bilmodeller.

Da den debuterte i 1986 var det med en design som var tydelig preget av Willys Jeep.

Og det er ikke vanskelig å spore slektskapet på den nye JL-serien av Jeep Wrangler som ble avduket i Los Angeles i 2017.

Den er tro mot konseptet, og har to stive aksler, ramme og lavgir. Bladfjærene ble erstattet med skrue­fjærer på forgjengeren, internt omtalt som JK-serien.

Men ellers er det meste faktisk nytt, selv om det ikke ser sånn ut. I ytre mål har den vokst. Den lange versjonen er 488 centimeter, 13 centimeter lengre enn forgjengeren. Akselavstanden er på rause tre meter.

Permanent firehjulsdrift

Den kanskje viktigste nyheten er at Wrangler for første gang kan fås med permanent firehjulsdrift i stedet for et innkoblingssystem.

Rett nok fås basismodellen Sport og den terrengrettede Rubicon fortsatt kun med innkoblings-4x4, og sistnevnte har som før ekstra lav lavgirsserie.

Det er den påkostede utstyrsserien Sahara som nå kan fås med permanent firehjulsdrift. Dette systemet sender i hovedsak kreftene til bakhjulene, men forhjulene tilføres mer kraft ved behov via en elektronisk styrt lamellkobling.

I Norge kan du kjøpe Wrangler med toliters bensinmotor med 272 hk, som har et oppgitt forbruk på 1,1 liter per mil.

<b>JK:</b> Utvendig er det ikke mye som skiller dagens versjon med forgjengeren (bildet).
JK: Utvendig er det ikke mye som skiller dagens versjon med forgjengeren (bildet).

Mer markedstilpasset er nok den nye 2,2-liters dieselmotoren med 200 hk som erstatter 2,8-literen med samme antall hk.

Noen vil kanskje savne 2,8-literen fra VM Motori som vi erindrer hadde mer traktorlyd. Den hadde riktignok noe mer dreiemoment, men den nye motoren er bedre på det meste annet. Enda mer utslagsgivende er den åttetrinns automatkassa fra ZF som er den gamle femtrinnskassa overlegen.

Dødgang

Er det et ufravikelig krav at den nye bilen din må ha cruisekontroll som holder automatisk avstand til bilen foran, filholder og toppscore i kollisjonstesten til EuroNCAP, er Jeep Wrangler Sahara neppe bilen for deg.

Heller ikke om du foretrekker stramt understell og kontant styring. For styrefølelsen er heller vissen, vi snakker om dødgang på rattet.

Det gjør Wrangler ganske krevende der den duver mykt av gårde på motorveien.

For øvrig er det ikke mye vondt å si om Wrangler Sahara dersom man er litt svak for den rustikke sjarmen.

Vi digger førermiljøet og sitter godt i setene som har manuell justering.

Rattet kan nå både høyde- og lengde­justeres, og den 8,4-tommers berørings­skjermen med Apple CarPlay og Android Auto sitter forbilledlig høyt på konsollen.

Det finnes USB-port på midtkonsollen og i armlenet. Et Alpine-anlegg med ni høyttalere og subwoofer sørger for god lyd.

<b>LASTEROM:</b> Flatt gulv, subwoofer fra Alpina. 
LASTEROM: Flatt gulv, subwoofer fra Alpina. 

Priser og utstyr

Den barskere Rubicon-versjonen av Wrangler har Rock-Trac 4x4-systemet, i tillegg til låsbare sperrer foran og bak, samt swaybar-­funksjon som frikobler stabilisatorstagene.

Den mer siviliserte Sahara-modellen har hverken sperrer eller swaybar-funksjon, men det normale Command Trac-systemet.

<b>BRATT DASHBORD:</b> Åttetrinns automat­kasse fra ZF er standard. Egen spak for 2WD eller 4WD, høy- og lavserie
BRATT DASHBORD: Åttetrinns automat­kasse fra ZF er standard. Egen spak for 2WD eller 4WD, høy- og lavserie

Men som Rubicon har den firehjulstrekk med høy og lav serie. En bakkeklaring på 24 centi­meter, vadedybde på 76 cm og nedkjørings­kontroll, gjør at hytte- eller anleggsveien skal være i sær­deles dårlig forfatning før Wrangler må melde pass.

Som personbil koster Wrangler Sahara over én million kroner med toliters diesel.

<b>RATT:</b> Styringen er blant Wrangler svakeste punkter. Forbruket i test­perioden ender på 0,87 l/mil, ifølge tripptelleren. 
RATT: Styringen er blant Wrangler svakeste punkter. Forbruket i test­perioden ender på 0,87 l/mil, ifølge tripptelleren. 

Som varebil koster den fra 697 794 kroner. Det inkluderer ting som 18-tommers aluminiumsfelger, tredelt hardtop, LED Hovedlys, skinntrukket ratt med multimediebetjening, DAB+, parkeringssensorer foran og bak og rygge­kamera.

For blindsonevarsling må du betale 6500 kroner ekstra. For den tøffere Rubicon-­utgaven må du ut med 714 000 kroner.

Da får du tøffere firehjulstrekk, sperrer og én centimeter høyere bakkeklaring.

Siden du kan få Wrangler som varebil betyr det at den har plass til den rettvinklede «statskassa» som har en lengde på 140 centimeter, og som er 90 cm bred og 105 cm høy. Wrangler kan trekke tilhengere opptil 2495 kilo.

TEKNISKE DATA

Jeep Wrangler Sahara

Motor, cm³: 2143

Gir: 8-trinns automat

Effekt, hk o/min: 200/3500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 450/2000

Egenvekt, kg: 2038 (personbil)

Tilhengervekt, kg: 2496

Bagasjeromsvolum, liter: 548/1059 (personbil)

Lengde/bredde/høyde, cm: 488/189/184

Akselavstand, cm: 300

Bakkeklaring, cm: 24,2

Standard dekkdimensjon: Foran: 255/70 R18 Bak: 245/75 R18

Forbruk, WLTP l/mil: 0,95

CO₂-utslipp, g/km: 248

0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,5

Toppfart, km/t: 183

Varebil, pris, fra: 687 794 kroner

Denne saken ble første gang publisert 20/04 2020, og sist oppdatert 27/04 2020.

Les også