Prøvekjørt: Mercedes-Benz G 350d

Venteliste på en dieselbil? Jo, det skjer

Det er ikke hvilken som helst bil de venter på, men nyeste versjon av modellen som ble presentert for første gang i Sør-Frankrike i 1979: 
Mercedes G-klasse, gjerne kjent som Geländewagen.

Pluss ikon
KANTET: Setene, understellet og lyddempingen gjør G 350 d til en svært komfortabel bil – forutsatt at du liker å sitte høyt. Stiv bakaksel gjør at den «stepper» litt på ujevnt underlag.
KANTET: Setene, understellet og lyddempingen gjør G 350 d til en svært komfortabel bil – forutsatt at du liker å sitte høyt. Stiv bakaksel gjør at den «stepper» litt på ujevnt underlag. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

I fjor var ventetiden to år, men den norske importøren sikret seg nok biler til at ventetiden ble kuttet til tidlig 2021.

Tidligste levering av G-Klasse nå er rundt april 2022.

Og det gjelder alle versjonene av G-klasse, også dieselversjonene G 350 d og G400d. Venteliste på dieselbil i Norge nå er ikke hverdagskost.

Til Norge kom den nyeste versjonen av G-klasse først som AMG-råskinnet G 63 og så G 500.

De åttesylindrede, biturbo-versjonene har nå fått selskap av en mer fornuftig sekssylindret turbodiesel – i den grad man kan snakke om fornuft i denne sammenhengen.

KASSE: G 350 d er populær som varebil. De rette sidene gjør lasterommet raust.
KASSE: G 350 d er populær som varebil. De rette sidene gjør lasterommet raust. Foto: Martin Jansen

For dette er fornuftens antitese. Kanskje er det nettopp derfor G-klasse er mer populær enn noensinne? Den er den rake motsetningen til de amøbeformede fornuftsbilene der det kun er utvendige detaljer som skiller dem fra hverandre.

Fra 2008 til 2017 ble det ny­registrert litt over 50 G-klasser i Norge. Siden lanseringen av den nyeste versjonen i 2018 har salgstallet tredoblet seg, ifølge Audun Hermansen, informasjonssjef i Mercedes-­Benz Norge.

NYE GREP: Den tradisjonelle spaken for håndbrekket på midtkonsollen er borte og erstattet av elektronisk hånd¬brekk. Luft¬dysene har fått samme form som front¬lysene. Klokken på midt¬konsollen er analog, men nå kommer G-klasse med Mercedes’ såkalte widescreen-cockpit som innebærer to skjermer på 12,3-¬tommer som er søm¬løst sammen¬ført av en felles glassplate.
NYE GREP: Den tradisjonelle spaken for håndbrekket på midtkonsollen er borte og erstattet av elektronisk hånd¬brekk. Luft¬dysene har fått samme form som front¬lysene. Klokken på midt¬konsollen er analog, men nå kommer G-klasse med Mercedes’ såkalte widescreen-cockpit som innebærer to skjermer på 12,3-¬tommer som er søm¬løst sammen¬ført av en felles glassplate. Foto: Martin Jansen

Majoritet som varebil

Men det koster å skulle kjøre kraftig kassebil. Mercedes G 350 d koster fra 1 834 900 kroner som personbil. Men det stopper åpenbart ikke de godt bemidlede entusiastene.

SPERRER: G-klasse har tre differensialsperrer.
SPERRER: G-klasse har tre differensialsperrer. Foto: Martin Jansen

Bestselgeren i fjor siden salget av G-klasse startet i 2018 er G 63 med 585 hester. Omkring 35 % av salget var personbilen til 2 624 900 kroner.

Salgstakten øker imidlertid med G350d og G400d, der majoriteten registreres som varebil. Med baksetene borte åpenbarer det seg et rom som er nesten 1,6 meter langt, én meter høyt og 0,9 meter bredt. Prisene starter på 1 337 900 kroner.

Vi har prøvekjørt dieselen som personbil. Den er selvsagt langt mer behersket enn G 63, noe som kan være en fordel dersom du skal ha varer i lasterommet. Men den har et deilig dreiemoment på 600 Nm, og 0–100 km/t gjør den unna på 7,4 sekunder.

Tro mot originalen

INGEN SAK: En traktorvei som dette er ingen match for G-klasse.
INGEN SAK: En traktorvei som dette er ingen match for G-klasse. Foto: Martin Jansen

De utvendige endringene siden verdens­debuten for 40 år siden er minimale. Den er riktignok blitt 5,3 centimeter lengre og hele 12,1 centimeter bredere, men hele den ikon­iske innpakningen er intakt. Kasseformen er den samme, de særegne dørhåndtakene er der fortsatt. Glem «nøkkelfri adgang», dørhåndtakene krever en anstrengelse og dørlåsen høres fortsatt ut som et børseskudd.

Har du behov for å kjøre bilen utenfor det offentlige veinettet, så er det gode sjanser for at du kommer et stykke. Bakkeklaringen er på 24 cm, vadedybden 70 cm. Den har tre differensiallåser, en for hver aksling. Du kan dermed sperre turtallsutjevningen mellom for og bakaksel, mellom hjulene på bakakselen og mellom hjulene på forakselen.

STIVT: Veier som dette er ikke G-klasses venn på grunn av bilens stive bakaksel. Det rister godt i hele bilen over gropene.
STIVT: Veier som dette er ikke G-klasses venn på grunn av bilens stive bakaksel. Det rister godt i hele bilen over gropene. Foto: Martin Jansen

Og uavhengig av hvilket kjøreprogram du velger, så kobler bilen automatisk inn det nye G-moduset så snart en av de tre differensiallåsene er aktivert eller lavserie er koblet inn.

G-Moduset tilpasser styringen, understellet og akselerasjonen automatisk, unngår unødvendige girskift og sikre maksimal offroad-evne.

Med lavserie innkoblet (Low Range) kan du skifte mellom drive og revers og fra nøytral til revers uten å trå på bremsepedalen. Dette kan hjelpe deg dersom du for eksempel har behov for å gynge bilen løs fra hull eller snø. Stiv bakaksel er også gunstig for offroad-evnen, men bidrar samtidig til at den stepper på underlag med små ujevnheter, som grusvei med groper fra nedbør.

Tekniske data

Mercedes-Benz G 350 d

Motor, cm³:  2925

Effekt, hk ved o/min:  286/3400

Dreiemoment, Nm ved o/min: 600/1200

Girkasse:  9G-Tronic

Egenvekt, kg: 2376

Tilhengervekt, kg: 3500

Nyttelast, kg:  699

Taklast, kg:  150

Lengde/bredde/høyde, cm: 487/193/197

Akselavstand, cm: 289

Bakkeklaring, cm: 24

Bagasjerom, liter:  667/1941

Standard dekkdimensjon: 265/55R19

Forbruk, WLTP l/mil: 1,09

CO₂-utslipp WLTP, g/km:  288

0–100 km/t, fabrikk, sek:  7,4

Toppfart, km/t:  199

Pris fra, kr: 1 834 900 kroner

Varebil, pris fra: 1 337 900 kroner

Elektrisk G-klasse

Toppsjefen i Daimler AG og Mercedes-Benz, Ola Källenius, har bekreftet at det vil komme en helt elektrisk versjon av G-klasse. Uttalelsen kom i forbindelse med Automobilwoche Kongress i Berlin før jul. I løpet av 2022 skal Daimler ha lansert 10 modeller under den elektriske merkevaren EQ, og samtlige Mercedes-modeller skal ha et helt elektriske alternativ i utvalget. Svenskfødte Källenius etterfulgte Dieter Zetsche som toppsjef i Daimler-konsernet i fjor. 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 09 2020

Denne saken ble første gang publisert 17/06 2021, og sist oppdatert 22/06 2021.

Les også