Prøvekjørt: Land Rover Defender varebil
En skikkelig luksusvare
Heldig er den vare som kan fraktes på luftfjæring. Det er ikke så verst å være sjåfør heller.

Det er et ganske særnorsk fenomen: Kostbar luksus-SUV uten bakseter, bygget om til varebil klasse to. De et avgiftsmessig begunstiget sammenlignet varebil klasse en og personbiler. Forutsetningen er at den oppfyller visse krav fastsatt av Finansdepartementet. De grønne skiltene fordrer at det er plass til den såkalte «statskassa» (140 x 90 x 105 cm.) bak forsetene.
Dessuten må fast skillevegg inn, noe som ofte går ut over forsetenes justeringsmuligheter. I Land Rover Defender vare sitter jeg imidlertid komfortabelt i tykke og ventilerte skinnseter med et utall innstillingsmuligheter. Defender er blant luksus-SUV-ene som tilbys som varebil - og er et populært valg i dette spesielle segmentet.
Mest populær er Toyota Land Cruiser. Det ble registrert 184 LC varebil i fjor etterfulgt av Defender (161), Mercedes GLS (109), Mercedes G-klasse (47) og Land Rover Discovery (36). Ved utgangen av april i år var det registrert 116 Defender varebil.
Les også: Test: Toyota Land Cruiser First Editon: Her har Toyota tatt et ekstremt vellykket grep
Ikonisk status
Sammen med Land Cruiser og G-klasse og stiller Defender i en klasse for seg i dette varebilsegmentet. Dette er biler med ikonisk status.
Men der G-klasse i stor grad har beholdt sitt opprinnelig utseende, rammeverk og stiv bakaksel, ble Defender i 2019 lansert i en helt ny og mer luksuriøs innpakning enn modellen slik man hadde lært å kjenne den siden Land Rover Serie 1 i 1948. Det nye designet er svært vellykket og stinn av karakter. Defender kommer ikke ubemerket.
Les også: Test: Land Rover Defender 110 2.0L D 240hk: Den er fullstendig forvandlet

Ikke bare ble utseendet radikalt endret. Stive aksler og stigeramme ble erstattet med uavhengig hjuloppheng og selvbærende understell i aluminium. Resultat: Mer enn dobling av salget - og en komfort man bare kunne drømme om i gamle Land Rover.
Det er egentlig lite å utsette på komforten i nye Land Cruiser, men den når ikke helt opp til Defender som kommer standard med luftfjæring. Treliters sekser gir også en mer uanstrengt opplevelse enn firesylindret 2,8-liter. At luftfjæring er mer komplisert og dyrere å reparere er kanskje ikke noe man bryr seg nevneverdig om dersom man kjøper en varebil som i praksis koster minst 1,5 millioner kroner med det utstyret man vil ha.

Derimot er det høye komfortnivået i Defender redusert grunnet en diger takgrind, snorkel, stige og utvendig oppbevaringsboks på testbilen, som bidrar til mye vindsus og støy i motorveihastighet.
Les også: Prøvekjørt: Land Rover Defender D300 X-Dynamic SE varebil: Stinn av karakter
Omfattende 4WD-meny
Liker man å sitte høyt bak rattet er det lett å trives i Defender. Standard bakkeklaring er 21,8 centimeter, men med luftfjæring kan den økes til hele 29,3 centimeter i terrengprogram. Og det er nettopp solide egenskaper i terrenget som kanskje sterkest assosieres med Defender-navnet.

En totrinns fordelingskasse med høy- og lavserie og elektronisk styrt og selvlåsende senterdifferensial er på plass, og i tillegg kan den fås med låsbar differensial på bakakslingen.
Defender kan vade i vanndybder opptil 90 centimeter, og sensorer i sidespeilene holder deg løpende oppdatert på vanndybden. Den har terrengprogrammet Terrain Respons 2, samme som i Range Rover, der du kan velge mellom flere forskjellige terrengprogrammer, som snø og grus, gjørme og sand. Med luftfjæring får du egne programmer for ur (Rock Crawl) og vading.


Du kan i tillegg konfigurere innstillingene individuelt for drivlinje, styring, differensialer og traction-kontrollen. 4WD-systemet har også en auto-funksjon der elektronikken justerer bilens egenskaper etter underlaget. En cruisekontroll for offroad-kjøring er også tilgjengelig.
Skinn og pulverlakkert magnesium
Interiøret er minimalistisk, men stilig samtidig som det virker robust. Simpel, blank plast? Overhodet ikke. Dashbordet på Defender er en del av bilens strukturelle oppbygning og synes som en tverrgående bjelke i pulverlakkert magnesium, som i testbilen delvis er kledd med skinn.

De pulverlakkerte detaljene går igjen på ratt, dashbordet, innramming rundt dørhåndtak innvendig og håndtak i dørkarmen.

Testbilen har ikke tradisjonell senterkonsoll, men er i stedet utstyrt med et midtsete (jump seat, ekstrautstyr) som gjør at det er sitteplass til tre. Når midtsetet ikke trengs, kan du felle det ned slik at det i stedet får funksjon som armlene med to koppholdere.

Større berøringsskjerm
Defender har fått større berøringsskjerm enn ved introduksjonen, og den fungere fint sammen med flere fysiske knapper og to store multifunksjonsbrytere for kupétemperatur, varme eller kjøling i setene.
Rattknappene er blitt mer brukervennlige og den mest essensielle informasjonen vises på et 30 centimeter bredt digitalt instrumentpanel. Defender kan også fås med head up-display til 16 600 kroner ekstra. 360-graders kamera og et omfattende Meridian Surround-anlegg er standard.
Førermiljøet er utstyrt med fire USB-C-uttak og tre 12V. Ett 12V-uttak finnes også i lasterommet som har en lengde på 160 centimeter.

På det bredeste er det 150 centimeter bredt, mens døråpningen er på rundt én meter. Luftfjæringen gjør at du kan senke bilen med en knapp i lasterommet slik at du får lavere innlastingsterskel.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn