Prøvekjørt: Land Rover Defender OCTA
Som å bære sjakett i bokseringen
Den ser ut som den kan jevne kvartaler med jorden, men føles som å gli frem på en førsteklasses luftpute. Land Rover Defender OCTA er luksus-SUV-en som har trent MMA: Brutal på overflaten, finmeislet i bevegelsen. Vi tok beistet på prøve og møtte noe uvanlig: en 2,5-tonns panservogn med finesse.
Land Rover kaller den OCTA. Et navn som skal peke på diamantens åtte sider, og dermed symbolisere styrke, holdbarhet og eksklusivitet. Men det kan like gjerne sikte til hvor mange personligheter bilen har. For under vår prøvekjøring viste den seg å være mye mer enn bare en luksuriøs Defender på steroider.
Dette er ikke en SUV som går stille i dørene i Holmenkollen. Den er stor, tung og brutal. Men samtidig mer finkalibrert enn noen annen Defender. Den ser ut som et instrument for å knuse fjellkjeder, men følelsen bak rattet er snarere som å fly på første klasse.
Hvordan er den å kjøre? Ved første øyekast er det lett å tenke: En tungvekter uten raffinement. Og ja, tallene skremmer. Over 2,5 tonn. 33-tommers dekk. Et karosseri som er bredere og løftet høyere enn noen annen Defender. Men det som overrasker mest, er hvor kvikk, presis og kontrollert bilen oppleves i bevegelse.
Avansert understell
V8-motoren på 4,4 liter – lånt fra BMW, men omkalibrert av Land Rover – leverer 635 hestekrefter og 800 Nm med launch control. 0–100 km/t går unna på 3,8 sekunder (samme som en Ferrari F50), noe som får alt annet til å blekne. Men det er ikke bare akselerasjonen som imponerer, men hvor stødig og presist bilen leverer kraften. Det går fort, men ikke nervøst.
OCTA kommer med 6D Dynamics luftfjæring – samme teknologi som brukes i McLaren-modeller – som tilpasser seg kjørestilen med hydraulisk sammenkoblede støtdempere og aktiv, høydejusterbar luftfjæring. 6D-dempingen eliminerer behovet for stabilisatorstag og gir fri bevegelse i seks ledd. Det gjør at bilen kan ha maksimal fjæringsvei i terreng uten å føles myk på veien.
Resultatet er en bil som ikke krenger, stuper, eller løfter nesa når du gir på. Bilen beveger seg flatt, balansert og stabilt, selv når man presser den hardt gjennom svingene eller over ujevnt underlag.
Styrer som en kompaktbil
Styringen er overraskende direkte. Land Rover har justert styreutvekslingen fra 17,5:1 til 13,5:1, noe som gjør at bilen responderer raskt selv på små rattutslag. Det er en merkelig, men nytelsesfull kontrast: et monster av en SUV som kjører som en kompaktbil. Samtidig er komforten intakt. På motorveien svever den frem, og støynivået holdes overraskende lavt til tross for grove dekk.
Kort sagt: OCTA er mer kjøreglad enn man kan forvente av et kjøretøy i denne størrelsen. Den kommuniserer gjennom chassiset, ikke bare gjennom antall hestekrefter.
Baja-inspirert modus
Hva er nytt? Med OCTA har Land Rover tatt et allerede kapabelt konsept og vridd hver bryter til elleve. V8-motoren er ny for Defender, det samme er 6D Dynamics-dempingen. Bilen har dessuten fått ny grill, nye støtfangere, en mer aggressiv holdning, fire eksosrør, og en unik farge i form av Faro Green for Edition One-versjonen.
Det finnes også et nytt kjøremodus kalt OCTA Mode – et slags Baja-inspirert offroad-modus som Fords Raptor-modeller har. Med moduset aktivert sendes mer kraft til bakhjulene mens dempingen justeres for rask kjøring på ujevnt underlag. Vi har ikke Mojave-ørkenen tilgjengelig i Sverige der bilen ble prøvekjørt, men bilen tar skogsbilveier, i snø eller gjørme på strak arm.
Jeg testet OCTA Mode på et grusparti i skogkanten i Rö, nord for Stockholm. Det var vått og sporete, men bilen dro av gårde med stoisk ro. Styringen ble lettere, dempingen strammere og drivlinjen tydelig bakhjulsfokusert. Jeg slapp meg litt mer løs enn normalt – og bilen takket for det.
Les også: Ford Ranger Raptor: Parkerer konkurrentene fullstendig
Luksus og robust sjarm
Interiørmessig har OCTA fått nye seter med Body & Soul-teknologi, som bokstavelig talt spiller musikk gjennom kroppen via vibrasjoner i setene. Jeg brukte denne funksjonen på maks flere ganger og skulle ønske at alle biler hadde samme mulighet.
Materialene er mykt semianilinsk skinn, kunststoffet Ultrafabrics og karbonfiber – skikkelig fin finish med andre ord. Resultatet er en cockpit som føles både tøff og luksuriøs, uten å miste Defenders robuste sjarm.
OCTA kan fås med 20- eller 22-tommers felger. Mange velger nok bort 20-tommere med all terrain-dekk, fordi de begrenser toppfarten til 180 km/t eller 160 km/t avhengig av dekkvalg. Med andre ord: For mye effekt bli borte
Bremsene er solide: 400 mm skiver foran med seksstemplede kalipere fra Brembo, og like solide bak. Bilen har opptil 32,3 centimeter bakkeklaring og klarer vanndybder på opptil én meter. Spesifikasjoner som høres absurde ut, helt til man innser at bilen faktisk klarer dem uten anstrengelse.
Presisjonsverktøy
Første gang jeg satte meg bak rattet i OCTA, var det med en viss respekt. Det er noe med høyden, bredden og den massive fronten som gir en militær pondus – som om bilen i seg selv krever at du omstiller hjernen for å kjøre den. Men så snart jeg trykket på startknappen og hørte den dype, trygge brummingen fra den aktive eksosen, forsvant nervøsiteten. Det var tydelig: Dette er ingen show-off-SUV. Det er et presisjonsverktøy.
En kunne frykte at bilen ville være krevende å ratte i indre bykjerne, men i Stockholms-trafikken merkes det raskt at bilen slettes ikke er vanskelig å håndtere. Til tross for 22-tommers felger og all terrain-dekk er svingradiusen tilfredsstillende, sikten god og kjørekomforten behagelig. Jeg kjørte den gjennom trange gater i Gamla stan, under Klaratunnelen og ut på svingete villaområder i Bromma. Ingen steder føltes den feilplassert – bare overdimensjonert på en sjarmerende måte.
I bykjernen ble vi også oppmerksom på en annen faktor: OCTA går ikke upåaktet hen, men er en skikkelig «headturner». Barn peker. Voksne knipser med mobiltelefonen.
Føles komplett
Land Rover Defender OCTA er ikke for den moderate eller kompromissvillige. Den er for deg som vil ha en bil som kan alt – selv det du aldri kommer til å teste. Den er for deg som vil stige inn i noe som ikke bare er stort, men fullstendig grenseløst.
Nei, du trenger ikke 635 hester for å komme deg til kontoret. Og ja, den trekker blikk. Dette er en bil som vekker følelser. Som leverer voldsomt når du ber den om det, men som også kan kjøres rolig, effektivt og kontrollert når du vil være sivilisert.
Etter en uke i OCTA var det ikke ytelsen som satte sterkest i minnet, men balansen. Hvordan bilen, til tross for sin størrelse, klarer å føles personlig. Hvordan fjæringen aldri nøler. Hvordan den føles komplett – som om dette faktisk er sluttproduktet som Land Rover har båret inni seg i tiår.
Prisen starter på 3 433 900 kroner i Norge. Til sammenligning koster AMG-versjonen av Mercedes G-klasse 4 064 625 kroner. Som AMG-en kan OCTA også fås som varebil i Norge til 2 633 900 kroner.
Er prisen for høy? Ja. Verdt det? Det kommer helt an på hvem du er. Men hvis du vil ha en Defender som er alt Defender noensinne har ønsket å være, da er dette svaret. Land Rover Defender OCTA er ikke bare en bil. Den er et statement. Et forbasket overbevisende et.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 01 2026