Nye Audi S4

Brutal og drivstoffgjerrig S4

En nyutviklet, kompressormatet 3-liter gjør nye Audi S4 både heftig og nøysom.

Sist oppdatert
Sjansene for at du er førstemann ut av lyskrysset med en Audi S4 er forholdsvis stor.
Sjansene for at du er førstemann ut av lyskrysset med en Audi S4 er forholdsvis stor. Foto: Foto: Arkiv

Audi oppdaterer modellrekken sin igjen, og denne gangen er det sportsversjonen av A4 som blir vist fram.

Utvendig er ikke den nyeste S4 voldsomt forandret i forhold til sin mindre kraftige søstermodell. Du kjenner den igjen på de velkjente aluminiumskappene på speilene, de fire eksosutblåsene i hekken og minispoileren på bakluka.

Blir S4 for liten for deg? Les vår prøvekjøring av Audi RS6 her.

Vil du heller ha en dieselbil? Sjekk ut Audi Q7 V12 TDI.

Kanskje blir alt dette for lite sportslig - da kan du jo lese vår test av BMW M3 i stedet.

Tar du en kikk under panseret, derimot, er forandringene desto større. Der finner du en nyutviklet 3-liters kompressormatet V6 som yter 333 hester og 440 Nm. Motoren - som Audi kaller 3,0 TFSI - er ikke bare sterk, den er også drivstoffgjerrig. Ifølge den Ingolstadt-baserte fabrikanten skal den klare seg med 0,97 liter på mila i sedanversjon. Velger du stasjonsvognen, blir bensinregninga ørlite grann større, med et gjennomsnittsforbruk på 0,99 l/mil.

Audi har altså valgt å bruke en kompressor i stedet for den konvensjonelle turboen de har brukt i alle år. Forskjellen er at kompressoren blir drevet av en reim som er koblet til veivakselen, mens en turbo bruker eksosen for å spinne opp. Motoren får fullt trykk tidligere med kompressor; i nye S4 har du maks dreiemoment allerede fra 2500 o/min, og det daler ikke igjen før turtallet har passert 4850 o/min.

Den nyutviklede treliters V6-eren skal sette fart på Audis nyeste S-modell.
Den nyutviklede treliters V6-eren skal sette fart på Audis nyeste S-modell. Foto: Foto: Arkiv

Aktiv diff

Det er ikke bare motoren som er ny. På bakakslingen kan du velge å få montert en helt ny aktiv differensial. Hvis en sving plutselig blir skarpere, så du må svinge bråere midt i svingen, eller hvis du gir gass i en sving, vil denne nye diffen overføre krefter til det ytterste hjulet for å dytte bilen gjennom svingen.

Som alt annet i bilen, er dette systemet datastyrt, og det bruker mindre enn 100 millisekunder på å overføre kreftene dit det trengs.

Se alle våre biltester her

Vektfordelingen har blitt prioritert i nye S4. Mange av Audis modeller har tidligere blitt kritisert for å ha vært en smule fremtunge, og det har nå Audi løst ved å flytte motoren fremover i forhold til der den var i den forrige modellen.

Det høres merkelig ut å flytte motoren fremover dersom problemet er at bilen er fremtung, men det er flere ting som må tas med i beregningene her. Akselavstanden har økt med ca. 35 centimeter, den nye bakdiffen veier også en god del. Dette gjør at ingeniørene hos Audi - som helt sikkert kan mer om vektfordeling enn både deg og meg - har kommet fram til at dette er den beste løsningen.

Disse setene skal holde deg godt på plass, men også være mulig å tilbakelegge mange mil i uten at hekken kjennes død etterpå.
Disse setene skal holde deg godt på plass, men også være mulig å tilbakelegge mange mil i uten at hekken kjennes død etterpå. Foto: Foto: Arkiv

På girkassefronten kan du velge mellom en sekstrinns manuell og en 7-trinns S-tronic. Denne dobbeltclutch-girkassa minimerer tiden du bruker på girskift, og klarer å skifte gir på et par hundredeler.

Quattro er selvfølgelig standard, og kreftene blir fordelt med 40 prosent på forhjulene og 60 på bakhjulene for å understreke bilens sportslige egenskaper.

Les om den nye S-tronic-kassa her

Hvis du har godt over én million å bruke på en ny S4, må du belage deg på å vente til neste vår for å få den, for Audi begynner ikke å levere bilene før i mars 2009.

Denne saken ble første gang publisert 22/09 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også