Prøvekjørt: Audi RS3 Sportback
Den gjør det morsommere å dra på hageland
Gjør den dagligdagse kjøringen stivere, men morsommere.

Ny bil med bensinmotor, girskift og lyden eksos, hører nå til sjeldenhetene i Norge. Bortsett fra folkelige unntak, som noen Suzuki-modeller, må du som regel lete i rekkene av svært kostbare modeller fra Mercedes, BMW og Audi for å finne nye biler med forbrenningsmotor. Ofte dreier det seg om spesialmodeller, som tredje generasjon Audi RS3 Sportback.
Den femsylindrede 2,5 TFSI-motoren har nærmest ikonisk status, og det er på sett og vis et lite under av den fortsatt er med oss, i en tid da bensinmotorer i enkelte kretser har samme status som sigaretter. Motoren har vunnet kåringen «International Engine of the Year» ni ganger på rad.
Det er hentet ut hele 400 hestekrefter, som leveres ved 5600 omdreininger og holder dampen helt til 7 000 o/min. Dreiemomentet på totalt 500 Nm er tilgjengelig mellom 2500 og 5600 omdreininger.

Overføringen skjer med en syvtrinns dobbeltclutchgirkasse, mens sportseksos med elektronisk styrte spjeld sørger for akkompagnementet. For første gang har eksossystemet ifølge Audi et fullvariabelt spjeldsystem, som også kan settes i mellomposisjoner. Det gir et bredere spekter av lydkulisser tilpasset de ulike kjøremodusene.

Parkerer elbilene
På lite trafikkerte og svingete bakveier demonstrerer RS3 hvor uhyre morsom en kraftig bensinbil kan være. I Dynamic-modus bankes girene inn, og ved å bruke Individual-modus kan du sette opp bilen etter egne preferanser. Variabler som drivverk, understell, styringen, motorlyd og torque splitter har alle tre trinn med forskjellige karakter.

Myk demping er bare å glemme. Bilen er stram, som seg hør og bør, men det er merkbar forskjell på bilens karakter i komfort-modus sammenlignet med de kvassere modusene. Du kan også justere hvor streng inngripenen til den elektroniske stabilitetskontrollen skal være. Den kan skrus helt av.
0-100 km/t på 3,8 sekunder er ikke lenger spesielt raskt i elbilens tidsalder, men måten det skjer på er en opplevelse som parkerer elbilene fullstendig. Sluttsummen inkluderer variabler som lyd og raske girskift, som elbiler slettes ikke kan tilby. Hyundai Ioniq 5 N er et hederlig unntak, men uten å trekke sammenligning for langt: RS3-en er 600 kilo lettere.

En liten nedtur fra førerplass er girspaken, eller mangel på sådan. Girhendlene foran rattet fungere fint, men en skikkelig girspak på senterkonsollen hører hjemme i denne typen bil. En liten bryter, som også finnes i andre Audi-modeller, virker malplassert i en vaskekte RS-bil.
Mer avansert understell
Om girvelgere er enda døllere enn i forgjengeren, så kommer nye RS3 med et mer avansert understell. Tredje generasjon RS3 den første modellen fra Audi som kommer med en «torque splitter» som standard. Den erstatter differensialen og flerplateclutchen på bakakselen. I stedet brukes en elektronisk styrt multiplatechlutch på hver av drivakslene til bakhjulene.

Det gir helt variabel distribusjon av dreiemomentet til hvert enkelt hjul. I svingene vil dreiemomentet typiske øke på det ytre hjulet og reduserer tendensen til understyring.
Splitteren åpner også for assistert drifting - på lukket område, selvsagt. Med moduset «RS Torque Rear» aktivert, kan alle kreftene leveres til bakhjulene – opptil 1750 Nm per hjul.


Kan fås med semi-slicks
En annen nyhet er den sentrale kontrollenheten for kjøredynamikksystemene (mVDC). Enheten samler data fra alle komponenter som er relevant for dynamikken, og sørger for at disse virker raskere og mer presist sammen.
RS3 kommer nå også med et «RS Performance»-program for banekjøring. Programmet omfatter en egen konfigurasjon av motor og girkasse som er spesielt tilpasset semi-slicks, som for første gang er tilgjengelig som tilvalg fra fabrikken.

Individuell demperkarakter
Standardunderstellet har nyutviklede støtdempere, og et RS3-spesifikt ventilsystem skal gi støtdemperne mer følsom respons. Det gjør det mulig å tilpasse responsen etter kjøreatferden enda raskere og mer effektivt.
Testbilen hadde «RS sport suspension plus» med adaptiv demping, som er tilgjengelig som tilvalg (16 680 kroner). Da blir dempernes karakter justert individuelt og kontinuerlig tilpasset underlaget, kjørestil, og valgt kjøremodus.
Vinklede hjul
Sammenlignet med Audi A3, har forhjulene på RS3 litt under én grad økt negativ cambervinkel, som innebærer at hjulene heller bitte litt innover. Dette er et grep fra racing for å oppnå bedre grep i svingene.

Vinklingen innebærer modifiserte bærelagre og stivere foringer på de nedre bærearmene, ifølge Audi. Også hjelperammen til hjulopphenget og stabilisatorstagene er forsterket.
Bakhjulsopphenget er en firelinkskonstruksjon med stivere hjulføring enn både A3 og S3 for å kunne stå imot de økte sidekreftene som oppnås med «torque splitter». Den negative cambervinkelen er her økt med nesten en halv grad sammenlignet med A3.

Vi Menn Bil mener:
Over én million kroner for en kompaktbil er mye penger, men så dreier det seg om en garantist for brede smil. Kan være temmelig vill om du vil, og helt tam blir den aldri selv om justeringsspekteret er bredere enn noensinne. Tilstrekkelig komfort og plass til dagligdagse gjøremål, og quattro firehjulsdrift gjør den prima på vinterføre.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn