Prøvekjørt: Audi RS3 Sportback

Den gjør det morsommere å dra på hageland

Gjør den dagligdagse kjøringen stivere, men morsommere.

RS FOR DEKKEBARK: Selv om RS3 nå kommer med et racingmodus der drivverket er konfigurert for banekjøring med semi-slicks, så er de praktiske og dagligdagse behovene ivaretatt. 
Publisert

Ny bil med bensinmotor, girskift og lyden eksos, hører nå til sjeldenhetene i Norge. Bortsett fra folkelige unntak, som noen Suzuki-modeller, må du som regel lete i rekkene av svært kostbare modeller fra Mercedes, BMW og Audi for å finne nye biler med forbrenningsmotor. Ofte dreier det seg om spesialmodeller, som tredje generasjon Audi RS3 Sportback. 

Den femsylindrede 2,5 TFSI-motoren har nærmest ikonisk status, og det er på sett og vis et lite under av den fortsatt er med oss, i en tid da bensinmotorer i enkelte kretser har samme status som sigaretter. Motoren har vunnet kåringen «International Engine of the Year» ni ganger på rad.

Det er hentet ut hele 400 hestekrefter, som leveres ved 5600 omdreininger og holder dampen helt til 7 000 o/min. Dreiemomentet på totalt 500 Nm er tilgjengelig mellom 2500 og 5600 omdreininger.

PIMPET: Bilen vi kjørte hadde sportseksos med ovale enderørsdeksler i glanset sort til 17 000 kroner ekstra. Dynamisk chassis-kontroll (DCC) med adaptive støtdempere koster 16 680 kroner ekstra. Testbilen hadde også takspoiler i karbon (27 930 kroner).

Overføringen skjer med en syvtrinns dobbeltclutchgirkasse, mens sportseksos med elektronisk styrte spjeld sørger for akkompagnementet. For første gang har eksossystemet ifølge Audi et fullvariabelt spjeldsystem, som også kan settes i mellomposisjoner. Det gir et bredere spekter av lydkulisser tilpasset de ulike kjøremodusene.

IKON: Den 2,5-liters turbofemmeren har ikonisk status og slekter på den femsylindrede turbomotoren på 2144 kubikk i ur-Quattro. 

Parkerer elbilene

På lite trafikkerte og svingete bakveier demonstrerer RS3 hvor uhyre morsom en kraftig bensinbil kan være. I Dynamic-modus bankes girene inn, og ved å bruke Individual-modus kan du sette opp bilen etter egne preferanser. Variabler som drivverk, understell, styringen, motorlyd og torque splitter har alle tre trinn med forskjellige karakter. 

HURTIGKNAPPER: De røde knappene på rattet er snarveier til racingmodus og ditt eget foretrukne RS-oppsett. For første gang kan RS3 leveres med head up-display, med for eksempel girskiftindikator.

Myk demping er bare å glemme. Bilen er stram, som seg hør og  bør, men det er merkbar forskjell på bilens karakter i komfort-modus sammenlignet med de kvassere modusene. Du kan også justere hvor streng inngripenen til den elektroniske stabilitetskontrollen skal være. Den kan skrus helt av.  

0-100 km/t på 3,8 sekunder er ikke lenger spesielt raskt i elbilens tidsalder, men måten det skjer på er en opplevelse som parkerer elbilene fullstendig. Sluttsummen inkluderer variabler som lyd og raske girskift, som elbiler slettes ikke kan tilby. Hyundai Ioniq 5 N er et hederlig unntak, men uten å trekke sammenligning for langt: RS3-en er 600 kilo lettere. 

NEDTUR: Den vesle girbryteren, kringsatt av blank plast, virker noe malplassert i en RS-modell. 

En liten nedtur fra førerplass er girspaken, eller mangel på sådan. Girhendlene foran rattet fungere fint, men en skikkelig girspak på senterkonsollen hører hjemme i denne typen bil. En liten bryter, som også finnes i andre Audi-modeller, virker malplassert i en vaskekte RS-bil. 

Mer avansert understell

Om girvelgere er enda døllere enn i forgjengeren, så kommer nye RS3 med et mer avansert understell. Tredje generasjon RS3 den første modellen fra Audi som kommer med en «torque splitter» som standard. Den erstatter differensialen og flerplateclutchen på bakakselen. I stedet brukes en elektronisk styrt multiplatechlutch på hver av drivakslene til bakhjulene.

EKSTRAUTSTYR: 19-tommers felger med 10-eket kryssdesign i glanspolerte sort metallic koster 8340 kroner ekstra. RS3 kan leveres med keramiske bremser til 80 000 kroner ekstra

Det gir helt variabel distribusjon av dreiemomentet til hvert enkelt hjul. I svingene vil dreiemomentet typiske øke på det ytre hjulet og reduserer tendensen til understyring.

Splitteren åpner også for assistert drifting - på lukket område, selvsagt. Med moduset  «RS Torque Rear» aktivert, kan alle kreftene leveres til bakhjulene – opptil 1750 Nm per hjul. 

BØTTESETER: RS3 kommer standard med sportsseter. Testbilen hadde supre RS-bøtteseter til 33 350 kroner ekstra. Dinamica mikrofiber, som er et pustende mikrofibermaterial, er standard, men bilen kan fås med seter trukket med Nappa-skinn. 
PROGRESSIV STYRING: Elektromekanisk progressiv styring som justeres etter styrevinkel, hastighet og valgt kjøremodus. 

Kan fås med semi-slicks

En annen nyhet er den sentrale kontrollenheten for kjøredynamikksystemene (mVDC). Enheten samler data fra alle komponenter som er relevant for dynamikken, og sørger for at disse virker raskere og mer presist sammen. 

RS3 kommer nå også med et «RS Performance»-program for banekjøring. Programmet omfatter en egen konfigurasjon av motor og girkasse som er spesielt tilpasset semi-slicks, som for første gang er tilgjengelig som tilvalg fra fabrikken. 

FLYTT DEG-LOOK: Diger og nydesignet «Singelframe»-grill med bikubemønster.

Individuell demperkarakter

Standardunderstellet har nyutviklede støtdempere, og et RS3-spesifikt ventilsystem skal gi støtdemperne mer følsom respons. Det gjør det mulig å tilpasse responsen etter kjøreatferden enda raskere og mer effektivt. 

Testbilen hadde «RS sport suspension plus» med adaptiv demping, som er tilgjengelig som tilvalg (16 680 kroner). Da blir dempernes karakter justert individuelt og kontinuerlig tilpasset underlaget, kjørestil, og valgt kjøremodus. 

Vinklede hjul

Sammenlignet med Audi A3, har forhjulene på RS3 litt under én grad økt negativ cambervinkel, som innebærer at hjulene heller bitte litt innover. Dette er et grep fra racing for å oppnå bedre grep i svingene.

ØKT SPORVIDDE: Sporvidden er økt med 33 mm foran og 10 mm bak. 

Vinklingen innebærer modifiserte bærelagre og stivere foringer på de nedre bærearmene, ifølge Audi. Også hjelperammen til hjulopphenget og stabilisatorstagene er forsterket.

Bakhjulsopphenget er en firelinkskonstruksjon med stivere hjulføring enn både A3 og S3 for å kunne stå imot de økte sidekreftene som oppnås med «torque splitter». Den negative cambervinkelen er her økt med nesten en halv grad sammenlignet med A3.

VINTERBIL: Quattro firehjulsdrift gjør RS3 til en eminent vinterbil.  

Vi Menn Bil mener:

Over én million kroner for en kompaktbil er mye penger, men så dreier det seg om en garantist for brede smil. Kan være temmelig vill om du vil, og helt tam blir den aldri selv om justeringsspekteret er bredere enn noensinne. Tilstrekkelig komfort og plass til dagligdagse gjøremål, og quattro firehjulsdrift gjør den prima på vinterføre. 

TEKNISKE DATA

Audi RS3 Sportback

Motor, cm³:  2480 

Gir: 7-trinns S tronic

Effekt, kW/hk:  294/400

Dreiemoment, Nm:  500  

Fremdrift: Firehjulsdrift  

Egenvekt, kg:  1565

Lengde/bredde/høyde, cm:  438/185/144  

Akselavstand, cm: 263

Drivstofftank, l: 55

Bagasjerom, liter:  282–1104  

Taklast, kg; 75

Standard dekkdimensjon:  F: 265/30 ZR 19 B: 245/35 ZR 19

Forbruk, WLTP, l/mil:  0,96

CO₂-utslipp, g/km:  217

0–100 km/t, fabrikk, sek:  3,8  

Toppfart, km/t:  250  

Pris fra, kr: 1 095 500

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn