Bilder: Audi RS6

Åstedet er Paul Ricard, en time nordøst for den franske storbyen Marseille. Tidligere kjent som Formel 1-bane, i dag mest kjent som treningsbane for samme formål.

I dag sitter jeg i førersetet - som har bøttefasong - i det som er den sprekeste serieproduserte Audien i historien, nemlig Audi RS6 Avant - for mange den ultimate familiebildrømmen. Tre runder er satt av til banetestingen, i tillegg til veiprøvene rundt småbyen Le Castellet.

Det merkes fort at RS6 har de kraftressursene som trengs. Allerede fra 1500 omdreininger finnes det rå dreiemomentet på 650 Nm til rådighet, og det varer helt opp til effektmaks, 580 hestekrefter, ved 6250 omdreininger. Stort mer kraft trengs ikke til å frakte pikkpakk rundt i furet værbitt. Neppe så mange andre steder heller, skulle vi tro.

Understyring?
RS6 Avant er betryggende nøytral og stabil når den ikke presses veldig, men i høy fart merkes det godt at den har over to tonn å dra på - og vektforskyve - uten fører og passasjerer.

Vekten nærmer seg luksus-SUV-dimensjoner, men heldigvis er tyngdepunktet vesentlig lavere. Den viser klar tendens til å ville understyre når brå turn-ins forsøkes uten gasshjelp. Om den skal gå i overstyringsmodus, krever det enten bestemt svingutslag i kombinasjon med gass, eller hodeløs nedbremsing med samme svingoperasjon.

Om vi holder seg vekk fra de absolutte grenseområdene for banegrep, kan den kjøres av hvem som helst, siden den i stor grad er utstyrt for å tilgi førerens feil. Samtidig skifter den ham til å bli et røft udyr når elektronikkens rolle ikke spilles.

Med tre understellsoppsett som virker markant forskjellig i praksis, er det opp til deg selv hva du synes. Men det blir feil å si at komfortoppsettet minner særlig mye om klassisk komfort, til det stusser bilen for mye over skarpe ujevnheter på landevei. Begrepet er mer å regne som en relativ målestokk til den stive sportsmodusen, som befinner seg på den andre enden av skalaen.

På slutten av testdagen er det likevel ingen tvil om at RS6 gjør seg best rett fram, under heftig akselerasjon. Både kraftutvikling og lyd gjør nettopp det til en berusende opplevelse. For det trente designøye, er det neppe noen ulempe, heller, at hjulhusene har klare maskuline trekk fra Ur-quattroen.

Halv pris i Sverige
Styrkeforholdet mellom de tyske prestisjeprodusentene forskyver seg ikke med introduksjonen av RS6. Der vi mener BMW M5 er den mest racinghvesende, og Mercedes-Benz E 63 AMG den mest komfortable av hissigproppene, plasserer Audi seg midt imellom - vanen tro.

M5 har dessuten en vesentlig mindre kjørbar girkasse enn RS6, som opptrer behagelig også under bykjøring. Men Ingolstadts siste überjern har samtidig et lite stykke opp til Mercedes-rivalen. Som trolig vil ta enda et steg når nye E-klasse etter planen kommer neste år - og den husvarme stjerneforedleren AMG selvsagt vil gjøre sitt med den.

Selv med miljøet i mente, kan vi ikke la være å grine litt over opplysningene som blir svenske kolleger til del: RS6 vil koste 1 070 000 hos naboen i øst.

Disse menneskene synes faktisk også at en BMW M5 til 870 000 kronor er stive saker. Men om de to komma to millionene bilen vil koste i Norge ikke svir altfor mye, kan det likevel være greit å vite at bilen er å få i mai.

Tekniske data Audi RS6

  • Motor: V10, 4991 ccm, 40V
  • Effekt hk, o/min: 580 v/6250-6700
  • Dreiemoment Nm, o/min: 650 v/1500-6250
  • Egenvekt, kg: 2025
  • Bagasjerom, l: 565 -1660
  • Forbruk, EU-mix, l/mil: 1,4
  • Co2-utslipp, g/km: 333
  • 0-100 km/t, sek: 4,6
  • Toppfart: 250 (begrenset)
  • Dekkmerke: Pirelli P Zero
  • Dekkdimensjon: 255/40 R19
  • Pris fra, kr: 2 200 000
  • Kommer: I mai
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!