Girkasser for alle behov

Manuell 6-trinns girkasse: forhjulsdrift og tverrstilt motor.

Manuell 6-trinns girkasse: firehjulsdrift og tverrstilt motor.

Manuell 6-trinns girkasse: forhjulsdrift og langsstilt motor.

Manuell 6-trinns girkasse: firehjulsdrift og langsstilt motor.

S-Tronic 6-trinns girkasse: for-/firehjulsdrift og tverrstilt motor, maks 350 Nm.

S-Tronic 7-trinns girkasse: for-/firehjulsdrift og tverrstilt motor, maks 250 Nm.

S-Tronic 7-trinns girkasse: firehjulsdrift og langsstilt motor, maks 550 Nm.

Multitronic, trinnløs variabel utveksling, forhjulsdrift og langsstilte motorer med maks. 400 Nm.

Tiptronic konverter-automatkasse: firehjulsdrift og langsstilte motorer, maks 650 Nm.

R-Tronic: sekvensiell sportskasse, langstilt motor og firehjulsdrift (R8).

Den er mest til pynt, men du verden så passende: Når man drar i hendelen til venstre bak rattet for å velge et lavere gir, svarer V8-maskinen i Audi S5 med et dempet mellomgass-boff. Motoren treffer rett turtall, og neste gir smyges inn. Maskulint, raskt, mykt.

Elektronikken i S-Tronic-kassen er en tankeleser. Allerede før man napper i minusspaken, ligger tredjegiret inne. Derfor er mellomgassen strengt tatt ikke nødvendig under bedagelig kjøring. Men deilig, det er den.

Mer nødvendig og mer imponerende er det når man velger sportsmodus for girkassen og gjør to kvikke napp med hendelen ned fra femtegir. Uten å mukke ordner elektronikken alt.

Nummer tre

Den nye S-Tronic-kassen er den tredje dobbeltclutchgirkassen fra Audi. Det startet med en sekstrinns DSG da de introduserte TT 3,2 V6 i 2003. Senere døpte Audi om kassen til S-Tronic (mens VW fortsatt bruker DSG-navnet).

Generasjon to av girkassen har fått et ekstra trinn og byr nå på sju steg. Dessuten er de våte flerplateclutchene byttet ut med tørrplateclutcher. De tørre clutchene gir lavere vekt og mindre friksjon, og dermed lavere forbruk og mindre CO2-utslipp. Mens sekstrinnskassen er utviklet for tverrstilte motorer med maks 350 Nm dreiemoment, er sjutrinnskassen utviklet for 250 Nm.

Den nyeste S-Tronic-kassen, som sitter i Audis spesialbygde test-S5, er konstruert for langsstilte motorer og skal kunne takle 550 Nm dreiemoment og firehjulsdrift. Likevel kommer den ikke i S5, som får Tiptronic-kasse i stedet. Derimot skal den passe perfekt sammen med for eksempel en ny 2,0 TFSI-motor med 211 hk.

© Audi

To aksler

Den nye kassen har i likhet med den første DSG-kassen to clutcher i oljebad, men Audi har valgt å skille clutch og girkasse og bruker ulike typer olje. Clutchen bruker en automatgirolje, mens girboksen bruker girolje.

Ellers er prinsippet det samme som i den første DSG-kassen; Første, tredje, femte og sjuende gir ligger på samme aksel og clutch, mens revers, andre, fjerde og sjette gir ligger på egen aksel. Elektronikken velger ut fra gasspedalbevegelse, turtall og hastighet om den skal gjøre klart et høyere eller lavere gir enn det du i øyeblikket har i bruk.

Dermed kommer girskiftene kjapt, og den myke overgangen mellom de to clutchene sørger for girskift som ligger på nivå med en konverterautomat. Unntaket er ved start, da er S-Tronic-kassen litt krassere i inngrepet.

Den lille testturen med S5 på bane ga et overbevisende inntrykk og følger opp de positive erfaringene fra tidligere S-Tronic-kasser. Også nyheten er like direkte som en manuell girkasse når du sjalter manuelt. Samtidig er komforten god når du kjører i D-modus.

© Audi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!