Prøvekjørt: Audi A5 Cabriolet

Knallbra kabriolet

Audis nye A5 uten tak har både kjøreegenskaper og støynivå som i en coupé.

Sist oppdatert

Audi A5 Cabriolet 3,0 TDI:

  • MOTOR, CCM: V6/2967
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 240/4000-4400
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 500/1500-3000
  • EGENVEKT, KG: 1860
  • LENGDExBREDDExHØYDE, CM: 462/185/138
  • BAGASJEROM, L: fra 320
  • DEKKDIMMENSJON: 225/50 R17
  • FORBRUK EU-MIX L/MIL: 0,68
  • CO2-UTSLIPP G/KM: 179
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 6,4
  • TOPPFART, KM/T: 250

Audi A5 Cabriolet tar over for A4 Cabriolet når den kommer på markedet til våren. Fra 520 000 kroner koster moroa, og selv om det er kostbart, leverer Audi varene med denne bilen.

Vi fikk prøve en 3,0 TDI quattro to dager i og rundt Monaco, og det er ikke mye vi har å utsette. Gassresponsen er litt treg (vi hadde s-tronic girkasse), bremsepedalen gikk faretruende langt mot bunnen på vei ned fra et fjell (men vi kjørte også langt hardere enn hva man bør) og bakseteplassen er ikke så mye å skryte av.

Sjekk ut en konkurrent:Test av Volvo C70

Bortsett fra det ovennevnte, er vi mest imponert over bilen, som ser bra ut både med og uten tak. Når taket er på, er også støynivået imponerende, mye takket være en kalesje på hele 15 millimeter enkelte steder. At man kan ta av taket i løpet av 15 sekunder i opptil 50 km/t, er også et pluss.

Stivt karrosseri

Kabrioleten veier nesten 200 kg mer enn versjonen med tak, men man merker knapt disse kiloene. Mye fordi stivheten i karrosseriet er imponerende til kabriolet å være.

Vi kjørte bilen ganske hardt både i bygater og på fjellveier, og vi kan ikke huske å ha kjørt en kabriolet som dette (med unntak av roadstere) med bedre kjøreegenskaper.

En vanlig A5 kjører jo usedvanlig bra til Audi å være, mye takket være en lengre akselavstand og bedre vektfordeling enn hos mange andre - og fortunge - Audi-modeller. A5 Cabriolet kjører nesten like bra som coupéen.

Varmluft rundt nakken

Verdt å nevne er også viften med varmluft under nakkestøtten (koster nesten 6000 kroner ekstra), noe som gjør at man kan kjøre med taket nede nesten hele året - i hvert fall hvis man bor i Monaco.

Perfekt norgesbil: Se langtest av Subaru Outback her.

Bagasjeplassen får også godkjent, med sine 320 liter mens taket er nede. Man kan også slå ned begge baksetene, og ingen trenger å bekymre seg for å ikke få med golfkøllene.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 10/03 2009, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også