Test: Volvo C70 2006

Hard og smekker

Nye Volvo C70 er dobbelt så stiv som forgjengeren. Det svinger det av.

Sist oppdatert

Volvo C70 har et ståltak som felles ned i bagasjerommet når ønsket om å kjøre toppløst overtar. I premiumklassen har den ingen direkte konkurrenter med tilsvarende takløsning enda, selv om vi vet at BMWs nye 3-serie cabriolet vil bli en skummel utfordrer. Både Audi, Saab og BMW har i dag kabrioleter i samme prisleie, men ingen tilbyr som sagt tilsvarende takløsning.

Forrige generasjon C70 hadde til dels dvaske kjøreegenskaper. Den nye frister med dobbelt så stivt oppsett på bilen, som det virkelig lukter fugl av. Nye Volvo C70 overbeviser med merkbart forbedrede kjøreegenskaper enn på sin forgjenger. Den kjører godt og underholdende, og verken krenger eller understyrer av betydning.

Både den innvendige plassen og sittekomforten i bilen er svært god, men et litt småtamt dashbord trekker inntrykket noe ned. Det samme gjør prislappen på toppmodellen, med sine 619 900 kroner.

Kjøreegenskaper: Mer underholdende

Den forrige - og første - kabrioletutgaven av C70 hadde noe dvaske kjøreegenskaper; den oppfordret ikke akkurat førerer til å stupe inn i svingene. Men Volvo har lært av tidligere "feil"; nye C70 er nemlig karosserimessig dobbelt så stiv som forgjengeren, og er mer enn kapabel for underholdende kjøring.

Styringsresponsen er kjappere enn ventet, ja nær sagt direkte. Og vi merker fort at det skal provoseres mye før det kommer noen antydning til understyring. Faktisk krenger ikke bilen heller, betryggende for en bil uten tak.

Motor: Sterke femmere

Basisversjonen av C70 har en 2,4-liters standard sugemotor på 138 hestekrefter og vil med det koste 483 000 kroner. Da blir ikke bilen noe annet enn en behagelig cruiser. Samme motor kan også fåes med 168 hester.

Om du sikler på toppmodellen som vi har prøvd, koster den 620 000 kroner med en turbomatet rekkefemmer på 218 hester. Dieselfolket vil også få sitt senere i år - da med nok en 2,4 liters rekkefemmer. Den får 180 hestekrefter.

Prestasjoner: Ingen rakett

Selv om bilen vi kjører har en rekkefemmer med 218 hestekrefter under panseret, er dette ikke noe for mye synes vi. Samarbeidet med den manuelle girkassa, med seks trinn, går greit. Den er presis, men gjør aldri den toppløse svensken til noen rakett. Rekkefemmeren har ikke det samme snerret som den viser i for eksempel Ford Focus ST. Men noe mye mer ville vært rart i en kabriolet; følelsen av å være fri som fuglen handler ikke bare om evnen til å kunne ta av fra bakken.

Eksteriør: Coupè og kabriolet i ett

Nye Volvo C70 har fått hardt tak. Fordelene med hard-top er åpenbare: Bilen får et smekkert utseende også som coupé - og ble designet først som nettopp det. Den vinteregner seg med andre ord bedre for nordboere enn kabrioletene med myk topp. C70 stiller dermed i samme klasse som andre kabrioleter med ståltak. Svenskenaboen fra GM, Saab 9-3 cabriolet, har ikke den samme fordelen, men større bagasjeplass.

Interiør: Klassisk Volvo

Innvendig er C70 akkurat slik vi kjenner Volvo etter å ha testet både S40, V50 og S60. Den egenartede midtkonsollen, eller var det midtflaket, er i aluminium, og har de samme enkle bryterne og innstillingsmulighetene som i søskenbilene. Litt tamt i grunn', men det virker.

Med ståltak som felles ned i bagasjerommet, blir C70 ikke en bil av den mest praktiske sorten. Men til gjengjeld har Volvo-ingeniørene gitt bagasjerommet en egen knapp som gjør resten av plassen på 200 liter, lettere tilgjengelig når taket er pakket ned.

Innvendig på en annen side, er plassen blant de bedre i toppløsklassen. Baksetene holder høy kvalitet, og huser greit passasjerer på 1,90 selv om føreren er like lang. Dette gir mer enn godkjent karakter, og er i tillegg behagelige å sitte i for to voksne.

Komfort: Kjøreegenskapene krever sitt

Det viser seg at Volvo C70 har fått et kraftig gjennomarbeidet chassis og ditto understell. Vår testbil ruller på 235/40 R18 Q-dekk; det er lavt, og forteller at komforthensynet ikke er mest vektlagt. Men så har du til gjengjeld kjøreegenskaper det svinger av.

Som selvrespektert kabrioletprodusent har Volvo skjønt at de må stappe inn et ålreit stereoanlegg. Dynaudio-anlegget overdøver støy og vindsus slik det burde. Ønsker du sorround og 14 høytalere, må du også betale for det. Vi hadde det i testbilen vår vi kjørte i muslimske Dubai. Bønnerop i sorroundlyd er noe for seg selv...

Sikkerhet: Setter ny standard

I C70 hevder Volvo de har innført nye standarder for sikkerhet. Med dørmonterte kollisjonsgardiner for bedre sikkerhet ved sidekollisjon og Volvos ROPS (Roll Over Protection System), sitter du bedre i det hvis uhellet skulle være ute.

Bilen er ikke kjørt i noe kollisjonstest av EuroNCAP enda. Men Volvo, som alltid har vært synonymt med sikkerhet, skal være på topp i klassen.

Pris/ Utstyr: Koster flesk, også med diesel

Volvo C70 finnes nå i fire varianter, hvorav tre med bensinmotor og én med diesel. Minste bensinmodell starter på 490 800 kroner med utstyrspakken Kinetic. Ønsker du deg diesel tilbys det nå en 180-hesters variant av D5-motoren. Den er tilgjengelig med utstyrspakken Momentum og koster fra 570 800.

Toppmodellen med en 2,5 liters femsylindret turbomotor på 220 hester med Momentum-pakke ligger på 626 800 kroner. I kombinasjon med den dyreste utstyrspakken Summum, må du bla opp 641 800 kroner for å sikre deg et eksemplar.

Denne saken ble første gang publisert 01/12 2006, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også