Test: Renault Clio Sport Tourer 0,9 TCe 90, 2013

Norges billigste stasjonsvogn, men slett ikke dårlig

Nye Clio overbeviste stort da den kom på tampen av fjoråret. Nå er stasjonsvognutgaven her – den billigste stasjonsvognen på det norske nybilmarkedet. Men er den noe tess?

MYE BIL FOR PENGA: Realistisk sett starter priser rett under 200 000 kroner. Prisen gjør det mulig for for eksempel småbarnsforeldre å realisere en helt ny bil til ""bruktbilpris"". FOTO: Petter Handeland
MYE BIL FOR PENGA: Realistisk sett starter priser rett under 200 000 kroner. Prisen gjør det mulig for for eksempel småbarnsforeldre å realisere en helt ny bil til ""bruktbilpris"". FOTO: Petter Handeland
Sist oppdatert

Vi lot oss sjarmere av nye Clio da den kom i fjor høst. Clio er en artig og veldig spennende småbil, med gode kjøreegenskaper, friskt design, moderne utstyr og ikke minst en spennende ny tresylindret bensinturbomotor. Den var, og er, et friskt pust i småbilklassen.

Og nå kommer altså stasjonsvognutgaven. Bilen som kan smykke seg med tittelen "Norges billigste stasjonsvogn". Det høres kanskje råere ut enn det faktisk er, for skal vi være helt ærlige, er ikke konkurransen spesielt hard.

Skoda Fabia stasjonsvogn er eneste konkurrent, men den koster til gjengjeld fra 191 100 kroner. Vi snakker om rimelige inngangsbilletter til stasjonsvognmarkedet, for folk som klarer seg med litt mindre plass enn kompaktklassestasjonsvognene - til 70-80 000 kroner lavere pris.

Kjøreegenskaper: 5

God komfort og trygge og forutsigbare kjøreegenskaper, og en viss underholdningsfaktor er noen av styrkene til nye Clio, og stasjonsvognen er ikke langt bak.

Fjærene bak er ti prosent stivere i stasjonsvognen enn vanlige Clio, så du merker litt mer til ujevnhetene i underlaget. Likevel kjører Clio Sports Tourer fortsatt godt og har god fjæringskomfort. Sport Tourer er i likhet med vanlige Clio en bil som henger med på notene dersom har en, la oss kalle det en aktiv kjørestil.

Motor: 5

Renault har kastet seg på downsizing-trenden de også. Resultatet er en 0,9-liters tresylindret bensinturbomotor med 90 hestekrefter.

Dette er merkets første tresylindrede bensinturbomotor, og etter vår mening treffer de, om ikke blink, men veldig godt på første forsøk.

KJØRER FINT: Involverende kjøreegenskaper og god fjæringskomfort er noe alle bilprodusenter streber etter. Renault mestrer oppgaven i Clio. FOTO: Petter Handeland
KJØRER FINT: Involverende kjøreegenskaper og god fjæringskomfort er noe alle bilprodusenter streber etter. Renault mestrer oppgaven i Clio. FOTO: Petter Handeland

Som alltid med tresylindrede motorer er gangen litt ujevn og krever litt tilvenning. Men etter ti minutter bak rattet, tenker du ikke noe mer på det.

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 13,3
  • 60-100 km/t, 3. gir: 8,2
  • 60-100 km/t, 4. gir: 11,3
  • 60-100 km/t, 5. gir: 17,8
  • 80-120 km/t, 3. gir: 10,1
  • 80-120 km/t, 4. gir: 13
  • 80-120 km/t, 5. gir: 21,6
  • Støy tomgang, dBA: 41,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,7
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,0
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,6
  • Testforbruk, l/mil: 0,52

Motoren er veldig enkel å ha med å gjøre. Den trekker greit på lavt turtall, støyer lite og går billig. Mer om det under forbruk.

Ytelser: 3

90 hestekrefter og 135 Newtonmeter er ikke akkurat noe å hoppe i taket over, men det er heller ikke poenget i en bil som Clio Sport Tourer. Den skal frakte deg og dine fra a til b, og det gjør den med glans.

I våre akselerasjonsmålinger tar den oss fra 0-100 km/t på 13,3 sekunder, mens 60-100 og 80-120 km/t går på henholdsvis 8,2 og 10,1 sekund.

Det som slår oss i disse målingene, og i daglig bruk for så vidt, er at motoren er sterk nok, men at girkassen med fordel kunne hatt seks i stedet for fem trinn. Utvekslingen er i høyeste laget, og ved motorveikjøring må du stadig ned et hakk for å holde farten opp i motbakkene.

Eksteriør: 5

UNGDOMMELIG: Liker du ikke rødt? Fortvil ikke. Fargevalget i Clio kan settes opp etter eget ønske. Fra helsvart til rød, gul, blå osv. FOTO: Petter Handeland
UNGDOMMELIG: Liker du ikke rødt? Fortvil ikke. Fargevalget i Clio kan settes opp etter eget ønske. Fra helsvart til rød, gul, blå osv. FOTO: Petter Handeland

Da vi testet nye Clio i vår skrev vi følgende om den sporty småbilen: Resultatet er etter vår mening blitt svært vellykket. Her er det dynamiske linjer og mange framspring og spennende momenter i karosseriformene.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 898
  • Effekt, hk ved o/min: 90/5200
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 135/2500
  • Egenvekt, kg: 1130
  • Tilhengervekt, kg: 1200/565
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 427/173/145
  • Bagasjerom, liter: 443
  • Standard dekkdimensjon: 185/65R15
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,45
  • CO2-utslipp, g/km: 104
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 12,2
  • Toppfart, km/t: 182
  • Pris fra, kr: 195 000
  • Pris testbil, kr: 212 500

Noen ganger gir det et rotete inntrykk, men sjefsdesigner Laurens van der Acker har klart å få elementene til å trekke i samme retning.

Stasjonsvognen følger i samme spor. Den ser ikke ut som en strekt kombi, som hovedkonkurrenten Skoda Fabia. Designerne har kamuflert den ekstra lengden godt, og klart å ivareta det sporty designet.

Gjennom testperioden får vi stadig tilbakemeldinger på at bilen ser bra ut, og mange sperrer opp øynene når vi forteller at den er Norges billigste stasjonsvogn. Den ser nemlig dyrere ut enn som så.

Interiør: 4

Designet innvendig er inspirert og ungdommelig, men viser seg å fungere fint i det daglige. I midtkonsollen hadde vår testbil en navigasjonsenhet og skjermbasert styringssentral som er veldig enkel i bruk.

Foran har du det helt utmerket. I baksetet blir benplassen knapp om voksne på 185 cm sitter bak noen i forsetet med samme lengde, men ikke verre enn at det løser seg med en litt bred benstilling. Og er de voksne rundt 180 cm er det ikke noe problem. Takhøyden er tilstrekkelig og bredden grei for to.

Akselavstanden er lik på Clio og Clio Sport Tourer, til tross for at stasjonsvognen har blitt strukket 20 centimeter i lengden. Det gir ekstra plass i bagasjerommet, mens selve kupeen er uforandret.

Bagasjerommet i Sport Tourer er 143 liter større enn i Clio. Det rommer 443 liter, er enkelt å utnytte og har lav innlastingshøyde. Skulle det bli for lite, kan bakseteryggen og ryggen til passasjersetet foran legges ned og danne et flatt gulv. Gjenstander på opptil 2,48 meter skal da skli inn, ifølge Renault.

Komfort: 4

Totalt sett er komforten i Clio Sport Tourer god. Støynivået er lavt og blant de aller beste i småbilklassen, mens fjæringen luker bort det meste av ujevnheter du finner på norske veier. I likhet med andre biler med torsjonsaksel bak, stepper også Clio litt der ujevnhetene ligger på rad og rekke.

IKKE RASK: Den 0,9 liter lille bensinturbomotoren fungerer fint. Den gjør ikke Clio Sport Tourer rask, men frakter deg fint fra a til b. Vi skulle gjerne hatt en sekstrinns girkasse. FOTO: Petter Handeland
IKKE RASK: Den 0,9 liter lille bensinturbomotoren fungerer fint. Den gjør ikke Clio Sport Tourer rask, men frakter deg fint fra a til b. Vi skulle gjerne hatt en sekstrinns girkasse. FOTO: Petter Handeland

Gode seter trekker også komfortkarakterer opp, men en spesiell ting irriterer vi oss fælt over i testperioden - all krompynten de har brukt i dashbordet. Du kan banne på at gjenskinn fra sola blender deg på tre forskjellige steder til enhver tid. Er det ikke i instrumentpanelet, så er det i midtkonsollen, på girspaken, rattet eller dørhåndtakene.

Sikkerhet: 5

Renault Clio er testet av EuroNCAP i 2012. Den oppnådde gode resultater og fikk som de fleste moderne biler fem av fem stjerner.

Delresultatene er også bra, med 88 % for beskyttelse av voksne, 89 % for beskyttelse av barn og 66 % for fotgjengere.

I detaljbeskrivelsen av resultatene går det fram at bilen best mestrer frontkollisjon og sidekollisjon mot barriere. I sidekollisjon mot stolpe blir beskyttelse av brystregionen betegnet som svak. EuroNCAP sier også at seter og hodestøtter kunne gitt bedre beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra.

Forbruk: 5

Clio med 1,5-liters diesel (bilen vi testet i vår) er en av de bilene som har gått billigst gjennom vår 20 mil lange forbrukstest. Den brukte 0,4 liter per mil. Spørsmålet var nå hvordan bensinmotoren ville gjøre det i forhold. Bensinmotoren som er oppgitt til et blandet forbruk på 0,45 l/mil og et CO2-utslipp på kun 104 g/km.

Svaret på det er: godt. Vi ruller i mål med et gjennomsnittlig forbruk på 0,52 l/mil, noe som er veldig bra til en bensinturbobil å være. Blant de aller beste vi har testet faktisk. Det skal med andre ord være enkelt å komme ned mot oppgitt forbruk ved pen kjøring.

BEST FOR TO: Baksetetplassen er god for klassen, men egner seg best til to små. For voksne er det først og fremst i bredden det skorter på plassen. FOTO: Petter Handeland
BEST FOR TO: Baksetetplassen er god for klassen, men egner seg best til to små. For voksne er det først og fremst i bredden det skorter på plassen. FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 5

Prisen på 165 000 kroner er mer villedende enn veiledende, for uansett hvordan du vrir og vender på det, legges det på en leveringskostnad på om lag 10 000 kroner.

Prisen gjelder for minste motor og laveste utstyrsnivå. Du får da en 1,2-liters bensinmotor uten turbo med 75 hk. Med denne vil vi anta at bilen oppleves undermotorisert.

Med testbilens motor, som ikke er å få i laveste utstyrsnivå (Authentique), koster fra 185 000 kroner, mens toppmodellen Dynamique koster ytterligere 10 000 kroner. Og så kommer ekstrautstyr og leveringsomkostninger oppå der igjen.

BRUKBAR PLASS: Bagasjerommet er på 443 liter. FOTO: Petter Handeland
BRUKBAR PLASS: Bagasjerommet er på 443 liter. FOTO: Petter Handeland

Det som er fint, er at du ikke trenger så mye ekstrautstyr. Clio har nemlig elektriske vinduer, cruise kontroll, bluetooth og LED-lys som standard. I mellomste utstyrsnivå, Expression, får du i tillegg tåkelys, 7" berøringsskjerm med navigasjon og utvidet bluetooth.

I toppmodellen Dynamique, får du i tillegg har nøkkelfri adgang og start, klimaanlegg, 16" alufelger og regnsensor. Den koster fra 195 000 kroner.

Testbilen hadde også ryggekamera, mediesystemet R-LINK, bagasjeromspakke og en interiør- og eksteriørpakke " Trendy rød" og kostet totalt 212 500 kroner før leveringskostnader. En Skoda Fabia stasjonsvogn koster fort 20 000 kroner mer i omtrent samme utstyrsnivå.

Det største usikkerhetsmomentet for en Renault-kunde er annenhåndsverdien som brukt. En seriøs importør med godt forhandlernettverk gir en viss trygghet i den sammenhengen.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Clio er en av de beste småbilene, skrev vi sist. Og vi er ikke dårligere nå. Som stasjonsvogn er den minst like god, for nå får du med deg godt med bagasje.

Clio Sport Tourer er en liten stasjonsvogn med store egenskaper og er totalt sett en veldig god allrounder. Sett opp mot kompaktklassestasjonsvognene er naturlig nok plassen begrenset, men den fungerer helt fint for to store og to små på tur.

Prisen gjør det mulig for for eksempel småbarnsforeldre å realisere en helt ny bil til "bruktbilpris". Og man får svært mye bil for pengene: Grei plass, fine kjøreegenskaper, fin motor, lavt forbruk og masse utstyr, og det til en god pris.

LIKER, LIKER IKKE: Vi liker mediesystemet R-LINK, men ikke krompynten på dashbordet som gir gjenskinn fra sola. FOTO: Renault
LIKER, LIKER IKKE: Vi liker mediesystemet R-LINK, men ikke krompynten på dashbordet som gir gjenskinn fra sola. FOTO: Renault

Les også:

Her er bilene med mest bagasjeplass

Her står UP i sommer

Derfor koker det over for syklister og bilister

Tesla Model S kan fullades på 90 sekunder

Denne saken ble første gang publisert 28/06 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også