Vi lot oss sjarmere av nye Clio da den kom i fjor høst. Clio er en artig og veldig spennende småbil, med gode kjøreegenskaper, friskt design, moderne utstyr og ikke minst en spennende ny tresylindret bensinturbomotor. Den var, og er, et friskt pust i småbilklassen.

Og nå kommer altså stasjonsvognutgaven. Bilen som kan smykke seg med tittelen "Norges billigste stasjonsvogn". Det høres kanskje råere ut enn det faktisk er, for skal vi være helt ærlige, er ikke konkurransen spesielt hard.

Skoda Fabia stasjonsvogn er eneste konkurrent, men den koster til gjengjeld fra 191 100 kroner. Vi snakker om rimelige inngangsbilletter til stasjonsvognmarkedet, for folk som klarer seg med litt mindre plass enn kompaktklassestasjonsvognene - til 70-80 000 kroner lavere pris.

Vokser stadig

Bilklassene vokser stadig. Det kanskje beste eksempelet er mellomklassen, der stasjonsvognene har innvendig plass på nivå med det mellomklassen hadde for få år siden. Og småbilklassen, med biler som Clio og Fabia, følger etter.

Nye Clio Sport Tourer, som stasjonsvognen heter, har hele 443 liter bagasjeromsvolum. Og fjerner du gulvplaten, ja så har du 85 liter ekstra til rådighet. Skulle ikke det være nok, kan bakseteryggen legges ned og volumet økes til 1380 liter.

Praktisk er det også at passasjerseteryggen kan legges ned. På den måten får du et nesten flatt gulv fra bagasjerom til dashbord på 2,48 meter.

=

LAAAANG: Med setene slått ned har du et så å si flatt glatt gulv på 2,48 meter til rådighet. Bagasjerommet rommer 443 liter med bakseteryggen oppe. © FOTO: Renault

Priser: Clio Sports Tourer

  • 1,2 75 hk - fra 174.900 kroner
  • 0,9 TCe 90 hk - fra 194.900 kroner
  • 1,5 dCi 90 hk - fra 204.900 kroner

*Prisene er inklusiv frakt og leveringsomkostninger.

Vellykket design

Sport Tourer har samme akselavstand som Clio kombi, men den både ser, føles og er en større bil. Litt lengre overheng og en total lengdeøkning på 20 cm (427 cm totalt) gir den ekstra innvendige plassen en stasjonsvogn skal ha.

Designerne har kamuflert det den ekstra lengden godt. I likhet med Clio kombi framstår Clio Sport Tourer som en moderne og sporty bil med sin kupéaktige taklinje og kraftige skulderlinje.

Bildesign er en individuelt tema, men undertegnede synes Renault har klart designjobben mye bedre enn Skoda. Men så har også Fabia noen år på nakken.

Spenstig interiør

Vi finner oss raskt til rette bak rattet Clio ST. Sittestillingen er god selv for lange folk (undertegnede er 192 cm) og ergonomien tilfredsstillende. Dybdejusteringen av rattet er god, og alle viktige knapper er innenfor rekkevidde for føreren. Det merkes at Clio er en rimelig bil på dørpaneler og dashbord/midtkonsoll, men Renault har spritet det hele opp så godt de kan med morsom design og spennende fargebruk.

Baksetet egner seg best for to. Ikke tre. Benplassen er helt ok, men bredden er begrenset. To barneseter skulle uansett gå inn uten nevneverdige problemer.

=

SKREDDERSYDD: i likhet med Clio kombi kan stasjonsvognen skreddersys kundens eget ønske. Det gjør førermiljøet uten tvil mer spennende. © FOTO: Renault.

Tekniske data: Clio Sport Tourer 1,5 dCi

Motor, cm3: 1461

Effekt, hk ved o/min: 90/4000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 220/1750

Egenvekt, kg: 1121

Tilhengervekt, kg: 900/595

Lengde/bredde/høyde, cm: 427/173/144

Bagasjerom, liter: 443/1380

Standard dekkdimensjon: 195/55R16

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,34

CO2-utslipp, g/km: 90

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,6

Toppfart, km/t: 178

Pris fra, kr: fra 191 100 (1,2 bensin 75 hk)

Pris testbil, kr: fra 204 900

Gode tilbakemeldinger

Da vi testet Clio i fjor høst, ble vi positivt overrasket over kjøreegenskapene. Ikke bare kjørte den bra, men fjæringskomforten var god og tilbakemeldingene gjennom ratt og pedaler tilfredsstillende. En inkluderende bil, kan vi si.

For å takle den ekstra lasten i bagasjerommet, har Clio ST fått ti prosent stivere fjærer bak og litt stivere fóringer i front. Det merker vi fint lite til på spanske landeveier, og vi tviler på at vi vil kjenne noe særlig til det hjemme i Norge - tross en litt annen asfaltkvalitet.

Sport Tourer er like inkluderende og velkjørende som Clio kombi, og komforten er god til b-segment-bil å være.

Godt utstyrt

I likhet med Clio kommer Clio ST i tre utstyrsnivåer; Authentique, Expression og Dynamique, og selv innstegsmodellen har utstyr som cruisekontroll, LED-lys, bakkestartassistent m.m. som standard.

Utover dette kan Clio ST skreddersys kundens ønske med forskjellige interiør- og eksteriørelementer.

Mest spennende av utstyret er uten tvil medieenheten R-Link som best kan beskrives som et nettbrett integrert i dashbordet. Ikke bare viser det kjøretøydata og kart til navigasjon osv., men det kan også installeres applikasjoner og synkroniseres mot mail og sms.

Nå tenker du kanskje at det er uforsvarlig å lese mail og meldinger mens man kjører, men Renault har tenkt på det òg - R-Link leser meldingene dine opp for deg.

Spennende og moderne motor

Under panseret finnes tre motoralternativer å velge mellom. To bensinalternativer og en diesel. Vi kjørte dieselen på lanseringen. 1,5-literen med 90 hk gjør en god jobb og går veldig rimelig (oppgitt forbruk er 0,34 l/mil).

De to bensinmotorene dreier seg om en 1,2-liter på 75 hk uten turbo og den fine tresylindrede 0,9-literen med turbo på 90 hk. Sistnevnte anbefales. Som erfart i Clio kombi gir denne motoren gode ytelser og lavt forbruk (oppgitt forbruk: 0,45 l/mil), samt bensinmotorenes fine gange og kraftutvikling.

Clio stasjonsvogn kommer til landet i juni, men kan bestilles fra i dag.

Lanseringen av Clio Sport Tourer fant sted i Malaga, Spania. Reisen var betalt av den norske importøren.

Les også:

2013 - De beste sommerdekkene

Kanskje Norges smarteste familiebilkjøp

Testsamling: Kompakte stasjonsvogner

Fire gode grunner til å kjøre altfor fort

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!