VW Passat
Bare Mercedes E-klasse har større bagasjerom
Nye VW Passat blir blant de største stasjonsvognene.
Åttende generasjon er ventet til Norge til høsten og er basert på samme plattform som VW Golf. Den nye Passat-en er to millimeter kortere enn forgjengeren, men cirka åtte centimeter lengre akselavstand. Det har man fått til å ved å flytte forhjulene tre centimeter forover og bakhjulene litt bakover.
Nye Passat er også 1,2 centimeter bredere enn forgjengeren. Resultatet er bedre bakseteplass og et bagasjerom som har vokst med 47 liter til totalt 650 liter og 1780 liter med baksetene nedfelt.
Det gjør den til den aller største blant de folkelige stasjonsvognene. Bare Mercedes E-klasse har større bagasjerom. Tar vi med plassen når bakseteryggene er nedfelt, har også Skoda Superb mer plass.
Interaktiv skjerm
Passat kommer også med nye elektroniske hjelpemidler, som ny bakseteunderholdning, front assist med city nødbrems, fotgjengerovervåking og nytt digitalt instrumentdisplay. Det nye digitale instrumentet har en skjerm på 12,3 tommer i både 2D og 3D, og en oppløsning på 1440x540 piksler. Skjermen er interaktiv slik at instrumentene kan flytte på seg i forhold til hva man har mest bruk for på det gitte tidspunket, navigasjon og andre assistansefunksjoner kan dukke opp i for eksempel speedometeret ved behov og hele displayet kan tilpasses hver enkelt bruker individuelt.
Lettere å rygge med henger
Den kan også fås med head-up display, samt 360 graders kamera som kan hjelpe sjåføren i for eksempel parkeringssituasjoner. Systemer har i tillegg en egen assistanse ved bruk av tilhenger, noe som vil gjøre rygging med henger langt enklere enn tidligere.
Kommer som ladbar hybrid
Passat kommer nå også som en ladbar hybrid. Den har en elmotor med en rekkevidde på 50 kilometer på ren eldrift, i tillegg til en 1,4 liters bensinmotor på 150 hestekrefter. Dette gir en systemeffekt på 204 hestekrefter. Den totale rekkevidden skal da være på 1000 kilometer.
For øvrig vil nye Passat leveres med en rekke forskjellige motoralternativer fra 120 til 280 hestekrefter.
500 Nm og firehjulsdrift
I Norge vil motorene spenne fra 120 hk - 240 hk. Toppmodellen med 240 hk og 500 Nm kommer med syvtrinns DSG og 4Motion-firehjulsdrift. Forbruket er oppgitt til 0,54 liter per mil med et CO2-utslipp på 140 g/km.
Passat Variant 1.4 TSI ACT BMT med 150 hesters bensinmotor med turbo og sekstrinn manuell girkasse, har et oppgitt forbruk på 0,51 l/mil med et CO2-utslipp på 119 g/km. Den yter 250 Nm.
Passat Variant 2.0 TDI BMT med 150 hesters turbodiesel har et oppgitt forbruk på 0,46 l/mil med et CO2-utslipp på 121 g/km. Den yter 340 Nm
Størst i klassen
Her kan du se målene og bagasjeromsvolumet på nye Passat sammenlignet med et utvalg stasjonsvogner
Lengde/bredde/høyde, cm |
Bagasjevolum,liter |
|
VW Passat |
477/183/145 |
650/1780 |
VW Passat, 7. gen |
477/182/152 |
603/1731 |
Skoda Octavia |
466/181/147 |
610/1740 |
Skoda Superb |
483/182/151 |
633-1865 |
VW Golf stv |
456/180/148 |
605/1620 |
Peugeot 308 SW |
486/156/147 |
610/1775 |
Peugeot 508 SW |
481/185/149 |
560-1598 |
Honda Civic Tourer |
453/177/147 |
624/1668 |
Hyundai i40 |
477/181/147 |
553/1719 |
Toyota Avensis |
478/181/148 |
543/1609 |
Ford Mondeo |
483/188/151 |
549/1740 |
Mercedes E-klasse |
491/185/147 |
695/1950 |
Les også:
Derfor ville vi ikke valgt billigste BMW 5-serie
Aldri har utvalget av rimelige stasjonsvogner vært bedre enn nå
Stasjonsvognene som får naboens sportsbil til å blekne
Denne saken ble første gang publisert 04/07 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.