Test: Skoda Superb Stv 1,4 TSI, 2010

Hyggelig pris + god plass = Superb stasjonsvogn

Endelig har Superb kommet som stasjonsvogn. Vi har testet den grundig.

Sist oppdatert

Ordet limousine var hyppig nevnt i tester og prøvekjøringer da sedanen Twin Door kom på markedet. Ikke bare bakseteplassen var enorm, men også bagasjorommet var meget romslig. Vi var ikke de eneste som lurte på hvor Skoda hadde funnet all den plassen.

Men så er det dette med oss nordmenn og stasjonsvogner, vi hører liksom sammen. Og etterspørselen var der direkte etter at sedanen ble lansert. Nå er stasjonsvognen endelig ankommet landet, og forventningene til familiebilen er store.

Dette er bilen for de som vil ha maksimalt med plass per krone, men det kanskje mest interessante er hvor store markedsandeler den vil spise. Og hvor grådig vil den forsyne seg av VAG-familiens andeler, vil VW Passat og Audi A6 kjenne presset?

Kjøreegenskaper: 4

Sist vi kjørte Superb Twin Door i langtest kunne vi melde om en bil med et relativt stivt understell som kunne føles noe stump på dårlig vei. Men det var den gang.

Skoda har gjort noen små endringer på understellet, og det merkes godt. Faktisk føles stasjonsvognen komfortabel på dårlig føre, og veldig lite slag og ujevnheter forplanter seg inn i kupeen. Det hele virker bedre avstemt nå.

Klemmer man til litt i svingene svarer Superb med en rolig overstyring, takket være lang akselavstand og ikke minst god hjelp av de elektroniske systemene er det lite dramatikk å spore. Faktisk byr Superb på til dels underholdende kjøreegenskaper kombinert med en god dose komfort.

KONTROLLERT: Superb svarer med et lett løft på hekken om du tar i for hardt. Dog uten dramatikk.
KONTROLLERT: Superb svarer med et lett løft på hekken om du tar i for hardt. Dog uten dramatikk. Foto: Handeland, Petter

Motor: 5

Testdata: Skoda Superb stv 1,4 TSI

60-100 KM/T, 3 GIR: 7,1

60-100 KM/T, 4 GIR: 9,1

60-100 KM/T, 5 GIR: 12,1

60-120 KM/T, 6 GIR: 15,3

80-120 KM/T, 3 GIR: 8,8

80-120 KM/T, 4 GIR: 9,6

80-120 KM/T, 5 GIR: 13,1

80-120 KM/T, 6 GIR:17,5

STØY TOMGANG, dBA: 37,9

STØY 50 KM/T, dBA: 57,1

STØY 80 KM/T, dBA:61,7

STØY 100 KM/T, dBA: 64,8

Mange vil nok tro at en 1,4liters bensinmotor i en stor bil som Superb er totalt håpløst, men la deg ikke lure av lite slagvolum.

Den lille bensinfireren har pustehjelp av en turbo, og selv om hestene ikke er så mange gir den faktisk Superb respektable ytelser. I tillegg har den et forbruk det går ann å leve med.

TSI-motoren, som faktisk er produsert av Skoda og ikke VW, er kultivert og minner veldig mye om 1,8 TSI som vi har kjørt i for eksempel Octavia. Godt med dreiemoment helt fra bunnen og turtallsvillighet er typiske kjennetegn, dessuten produserer den lite støy og vibrasjoner.

125 hester skremmer ingen, men 200 Nm er tilgjengelig ved behagelige 1500 o/min og gir et jevnt og fint drag.

Ytelser: 5

Til tross for Superbs grove, godstog-liknende design, og størrelsen ikke minst, veier ikke stasjonsvognen veldig mye - kun 1504 kilo. Noe som gjenspeiler seg i bilens ytelser.

Tekniske data: Skoda Superb stv 1,4 TSI

MOTOR, CM3:

EFFEKT, HK VED O/MIN: 125

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:200/1500-4000

EGENVEKT, KG: 1504

TILHENGERVEKT, KG: 1400

LENGDE/BREDDE/HØYDE, MM: 4838/1817

BAGASJEROM, LITER: 605/633/1865

DEKKDIMENSJON: 205/55R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,69

CO2-UTSLIPP, G/KM: 159

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,9

TOPPFART, KM/T:199

PRIS FRA, KR: 306 500

PRIS TESTBIL, KR: 335 850

Det er selvfølgelig ikke noen rakett vi snakker om, men selv på tunge øvelser som 80-120 km/t i sjette gir presterer Superb godt. Girer man to hakk ned er den frisk og fin i forbikjøringene.

Superb stasjonsvogn på mange måter ulik de fleste konkurrentene. For det første er den større og for det andre skiller den lille bensinmotoren seg fra konkurrentenes små dieselmotorer..

En naturlig konkurrent fra vårt testarkiv er Volvo V70 Drivé, en romslig stasjonsvogn med miljøalibiet i orden. Men V70 taper terreng med sin lille diesel i forhold til Superbs enda mindre bensinmotor. Superb kjører nemlig fra V70 med god margin i våre målinger.

Skoda lover 0-100 km/t på 10,6 sekunder og 199 km/t i toppfart, noe som skulle holde for norske fartsgrenser.

Eksteriør: 5

Vi var litt skeptiske til hekken da vi testet sedanen for drøyt halvannet år siden, og vi ble ikke helt kloke på den todelte bagsjeromsåpningen. Akkurat der synes vi Skoda har vært flinke med stasjonsvognen.

STILREN: Under laget med nysnø er Superb både pen og tøff, men ikke den mest spennende i klassen.
STILREN: Under laget med nysnø er Superb både pen og tøff, men ikke den mest spennende i klassen. Foto: Handeland, Petter

Så store stasjonsvogner har lett for å se litt boksete og baktunge ut i designen, noe Superb ikke gjør. Til tross for det gedigne bagsjoromsvolumet har Skoda klart å gi Superb en ganske avrundet taklinje, baklyktene som er plassert godt ute på siden gjør at hekken ser mer bred ut enn høy. Ikke veldig spennende og nytenkende, men veldig trygt og diskret.

Vi liker fronten enda bedre. Ja den er stor og bred, og bærer preg av dette, men det er noe med det godstog-liknende blikket som skjuler bilens fyldige mål. De tøffe frontlyktene gir Superb et tøft men også eksklusivt preg.

Interiør: 6

Innsiden av Superb stasjonsvogn kan best beskrives med ett ord: STOR. Plassen her inne er enorm, både foran, bak og i bagasjerommet.

Bagasjerommet rommer 603 liter og tar man bort gulvplaten øker volumet med ytterligere 30 liter. Innlastningshøyden er også noe lavere enn i sedanen, og gjør det lettere å stue inn store ting som for eksempel en barnevogn eller en sykkel.

GOD PLASS: At Superb er en fulltreffer for barnefamilier er det ingen tvil om. Barnevogna sklir rett inn i bagasjerommet.
GOD PLASS: At Superb er en fulltreffer for barnefamilier er det ingen tvil om. Barnevogna sklir rett inn i bagasjerommet. Foto: Handeland, Petter

Baksetene kan også slås ned, og danner da et helt flatt gulv. Superbs 1835 liter bagasjevolum er drøye 80 liter mer enn for eksempel Ford Mondeo.

Kun en stasjonsvogn på markedet rommer mer. Mercedes E-klasse, som er seks centimeter lenger, kan vise til 1950 liter bagasjeromsvolum med baksetene slått ned, selv om denne havner i en helt annen prisklasse enn Superb.

Man skulle kanskje tro at den store bagasjeplassen stjal plass i baksetet, men på en eller annen mystisk måte har Skoda klart å trylle frem oppsiktsvekkende mye plass også her.

Selv motorredaksjonens lengste, undertegnede på 192 cm, har god benplass selv når forsetene er plassert i bakerste posisjon. Limousinefølelsen er påtrengende, og det er faktisk plass til bakovervendte barneseter i baksetet.

Det er lett å trives bak rattet i Superb stasjonsvogn, sittestillingen er god og det samme er oversikten fremover. Dashbordet er ryddig og funksjonelt, men kunne kanskje vært litt mer spennende om vi skal finne noe å pirke på.

Komfort: 5

Som nevnt innledningsvis er Superb relativt fast i fjæringen, uten at vi synes komforten lider av den grunn. Vi kjører bilen gjennom vår faste testrute, der kjøreforholdene varierer fra fin motorvei til telehiv og holke på smale skogsveier.

Understellet kamuflerer ujevnheter i veibanen godt, veldig lite slag forplanter seg inn i kupeen. Superb er også godt støyisolert, og er med sin lange akselavstand en komfortabel langturbil.

Vår testbil var utstyrt med vinterdekk i størrelse 205/55R16, og har nok en komfortmessig fordel takket være den høye dekkprofilen.

GEDIGENT: Bagasjerommet rommer godt over 600 liter, og må kun se seg slått av Mercedes E-klasse stv.
GEDIGENT: Bagasjerommet rommer godt over 600 liter, og må kun se seg slått av Mercedes E-klasse stv. Foto: Handeland, Petter

Legger man til at sittekomforten er god både for fører og passasjerer skulle det meste være duket for en skikkelig bilferie. Plassen er hvertfall god nok.

Sikkerhet: 5

Skoda Superb stasjonsvogn kommer ikke til å bli kollisjonstestet av EuroNCAP. Det høres kanskje rart ut, men selve konstruksjonen er så lik sedanen at en ny test ville vært meningsløs.

Superb twindoor kom godt ut av sin kollisjonstest i 2008. Der fikk den fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn, og to av fire for fotgjengersikkerhet. Den ble også testet av EuroNCAP i 2009 under de nye kriteriene med gjennomgående gode resultater.

Den har masser av sikkerhetsutstyr, en hel haug av trestavelses elektronisk sikkerhetsutstyr og blant annet airbags i knehøyde for føreren.

Miljø: 4

Superb stasjonsvogn 1,4 TSI har et CO2-utslipp på 159 gr/km, noe som er på nivå med samme bil med 140 og 170 hk turbodiesel. Et respektabelt tall med tanke på bilens størrelse og ytelser.

Ser vi nærmere på forbruket blir vi positivt overrasket, for Superb kjører nemlig rimeligere enn hva den oppgir på forbruksmåleren på dasjbordet. 0,72 l/mil lyser mot oss etter endt testrute, men nærmere utregninger røper at det faktiske forbruket er 0,68 l/mil.

Dette forbruket samsvarer med det vi stod igjen med etter endt testrute med VW Golf stv og Skoda Octavia stv med samme motor. Ser vi på miljøkonkurrenten V70 Drivé kjører den noe rimeligere med sine 0,55 l/mil, men da uten fleksibiliteten og ytelsene bensinmotoren i Superb leverer.

Superb stv 1,4 TSI har et oppgitt forbruk i EU-mixen på 0,69 l/mil, et tall som stemmer godt overens med forbruket vi hadde i testruten.

LIMOUSINE: Benplassen i baksetet er enorm, takhøyden kunne vært bedre.
LIMOUSINE: Benplassen i baksetet er enorm, takhøyden kunne vært bedre. Foto: Handeland, Petter

Pris/utstyr: 6

Utelukker man flerbruksbiler og kassebiler i søket etter bilen som gir mest for pengene er Superb stasjonsvogn en brennhet kandidat. Få, om noen, kan tilby en totalpakke som er så prisgunstig.

Vi kjørte innstegsmodellen på det norske markedet i vår test, som nevnt ovenfor med en 1,4 liters bensinmotor under panseret. Denne har en startpris på 306 500kr i laveste utstyrsutgave Comfort.

Vil du ha mer er det bare å krysse av på utstyrslisten, for der finnes stort sett det samme som hos VW Passat. Til sammenligning har vi også kjørt toppmodellen Elegance med toliters turbodiesel på 170 hk, firehjulsdrift og DSG-automat. Med en pris på rundt en halv million kroner kan dette fort bli en konkurrent til de store stasjonsvognene i premiumsegmentet.

Superb kan allerede i standardutgave friste med et helt ok utstyrsnivå, og for de knappe 30 000 kronene vår bil var påkostet får man mye utstyr i retur. Metallic lakk, klimaanlegg, skinndetaljer på ratt og girspak, lyspakke, parkeringssensor, cruisekontroll og noe annet snacks er på plass. 335 850 kroner koster da bilen.

RYDDIG OG PRAKTISK: Det meste er på plass allerede i comfort-utgaven. Dessuten er listen over ekstrautstyr lang.
RYDDIG OG PRAKTISK: Det meste er på plass allerede i comfort-utgaven. Dessuten er listen over ekstrautstyr lang. Foto: Handeland, Petter

Denne saken ble første gang publisert 03/02 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også