Vi ga Superb Twindoor (sedan) godt skussmål da den inntok landet for snart to år siden, og selv om den kunne by på godt med plass var det noe som manglet.

Det er noe med oss nordmenn og stasjonsvogner, vi hører liksom sammen.

Men nå er altså ventetiden over, stasjonsvognen som på mange måter skal revolusjonere markedet er endelig på plass. Vi har kjørt den mange mil på norsk vintervei, og vi lot oss imponere.

Harde fakta velger vi denne gang å styre unna. Tekniske data, priser og ikke minst den innvendige plassen har kollega, Haakon Førde, skrevet en meget fyldig artikkel om tidligere, da han var på internasjonal lansering senhøsten 2009.

Denne gangen var det bilens oppførsel på norske veier som var tema. Is, holke, snø, vind og ikke minst telehiv er en helt annen verden enn syd-europas flate og ikke minst tørre asfaltveier.

GEDIGEN: I baksetet er limousinefølelsen aldri langt unna. Benplassen er gedigen. © Handeland, Petter

Stump?

Vi var litt engstelige før vi satt kursen til fjells, Numedalens svingete og usaltede veier skulle forseres på vei mot Geilo, og med testkjøring av sedanen friskt i minne var vi redd komforten ville lide. Litt stump fjæring var konklusjonen etter 8 000 kjørte kilometer i vår langtest av sedanen.

Men selv om Superb stasjonsvogn relativt stiv i fjæringen har Skoda klart å beholde en god dose komfort, kombinasjonen mellom det sportslige og komfortable er faktisk meget bra. Over telehiv og store ujevnheter smaker man litt på det stramme understellet, men sprekker i veien og små ujevnheter på isete underlag sluker bilen overraskende godt.

Noen komfortmessige fordeler har den også takket være den lange akselavstanden. Innvendig plass og ikke minst sittestillingen for føreren er meget bra, og i baksetet er plassen meget god selv om undertegnedet på 192 cm har inntatt førersetet.

ROMMELIG: Bagasjerommet er blitt enda større, 633 liter med baksetene oppe og 1865 liter med setene nede. © Handeland, Petter

Mange gode motorer

Selv om ikke styringen i Superb er den mest presise vi har lagt vantene på, byr den lange stasjonsvognen på til dels underholdende kjøreegenskaper. Selv med vinterhjul er kontakten med underlaget bra, og tross bilens lengde følger hekken overraskende godt med gjennom svingen.

På motorfronten er Skoda, akkurat som Audi og VW blant de aller beste, og vi kjører stasjonsvognen med både 1,4 TSI 125 hk, 1,8 TSI 160 hk og 2,0 TDI med 140 hk og 170 hk med 4wd.

Også DSG automatgir står på menyen når de første stasjonsvognene ankommer Skodaforhandlerne allerede på mandag.

GODT UTSTYRT: Toppmodellen er meget godt utstyrt, og jaggu ser det ganske bra ut også. © Handeland, Petter

Overbevisende

Vi har latt oss imponere av Superb stasjonsvogn både på internasjonal og nasjonal lansering, og vi er allerede neste uke tilbake med full test her på klikk.no/motor.

Innstegsmodellen med minste motor (1,4 TSI og 125 hk) star da på menyen, og vi vil kartlegge både forbruk og ytelser ved akselerasjonsmålinger og gjennom vår faste testrute.

Mens du venter, kan du lese våre tidligere tester av Superb:

8 000 km i Superb Twindoor 2,0 TDI DSG:

Se video av Superb her

Test: Skoda Superb

Andre Skoda-tester:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!