Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila

Få biler bruker mindre drivstoff enn Peugeot 207.

HENGER MED: Understellet henger godt men. Styrefølelsen er derimot tilnærmet fraværende.
HENGER MED: Understellet henger godt men. Styrefølelsen er derimot tilnærmet fraværende. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Tekniske data:

MOTOR, CM3:1560

EFFEKT, HK VED O/MIN:90/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:215/1750

EGENVEKT, KG:1279

TILHENGERVEKT, KG:0

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:405/197/147

BAGASJEROM, LITER:288/691

STANDARD DEKKDIMENSJON:185/65R15 T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,38

CO2-UTSLIPP, G/KM:99

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,7

TOPPFART, KM/T:185

PRIS FRA, KR:199.900

De aller fleste bilprodusenter har i dag en eller flere forbruksoptimaliserte modeller. Dette innebærer som regel aerodynamiske endringer som annen grill, spoilere, dekk med lav rullemotsand og andre felger eller hjulkapsler.

De fleste har også lenger utveksling på ett eller flere gir for å senke turtallet ved motorvei- og landeveiskjøring.

Målet med disse bilene er å få ned CO2-utslippet så langt som mulig. I det minste i teorien. En god del av disse bilene klarer nemlig ikke å komme i nærheten av de oppgitte tallene ved normal kjøring.

Klarer Peugeots nyeste miljømodell å nå det oppgitte tallet på 0,38 l/mil?

Les også:

Vi kårer Norges beste bruktkjøp

De ti bilene med færrest feil

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Kjøreegenskaper: 4

Miljøversjonen av 207 henger godt med i svingene. Understellet takler svingkjøring godt, og bilen oppleves som trygg. Det er likevel aldri morsomt å kjøre denne bilen fort. Styringen må ta mye av skylden for dette. Den er verken spesielt presis eller responsiv. I tillegg er det en total mangel på tilbakemeldinger fra forhjulene - noe som er avgjørende for en underholdende kjøreopplevelse.

Til bykjøring og mer rolig kjøring fungerer bilen derimot utmerket. Da har til tider den fraværende styrfølelsen også noe for seg. Den kamuflerer nemlig både brostein og trikkeskinner på en god måte slik at man slipper slag i rattet.

POLARISERT: Noen mener den er pen. Andre mener den er fryktelig stygg. Det får bli opp til den enkelte å avgjøre. Spesiell er den i det minste.
POLARISERT: Noen mener den er pen. Andre mener den er fryktelig stygg. Det får bli opp til den enkelte å avgjøre. Spesiell er den i det minste. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 4

Testdata:

60-100 KM/T, 3. GIR: 9,8

60-100 KM/T, 4. GIR: 11,2

60-100 KM/T, 5. GIR: 17,4

80-120 KM/T, 3. GIR: 12,3

80-120 KM/T, 4. GIR: 11,9

80-120 KM/T, 5. GIR: 16,5

STØY TOMGANG, dBA: 44,6

STØY 50 KM/T, dBA: 64,8

STØY 80 KM/T, dBA: 68,3

STØY 100 KM/T, dBA: 69,8

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,41

Denne 1,6-literen har vi kjørt flere titalls ganger tidligere. Den sitter i en hel drøss modeller fra flere forskjellige merker, og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor.

Den er forholdsvis støysvak, og oppleves som både sterk og fleksibel i mellomregisteret. Den mangler riktignok litt kraft helt i bunnen av turtallsregisteret, men med mindre du har tenkt til å bedrive lyskryssracing er ikke dette noe problem.

Det som derimot plager oss er femtrinnskassen motoren er koblet til. Den er slarkete og upresis, og gjør opplevelsen litt mindre trivelig.

Ytelser: 3

Drøye 1200 kilo og 90 hester blir aldri noen racerbil. Likevel ser vi at denne bilen er betydelig tregere i mellomakselerasjonen enn fore eksempel Mini One D. Denne har akkurat samme motor, men en lavere utveksling.

207 oppleves riktignok ikke som veldig treg. Så lenge man har valgt rett gir, vil man likevel føle at man har nok kraft tilgjengelig. Selv om det aldri blir noen følelse av noe særlig overskudd.

Eksteriør: 4

SPARTANSK: Det er mye hardplast i interiøret. Også rattet er i plast. Ikke veldig behagelig å holde i, med andre ord.
SPARTANSK: Det er mye hardplast i interiøret. Også rattet er i plast. Ikke veldig behagelig å holde i, med andre ord. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Noen liker Peugeots design, mens andre syntes det er fryktelig. Det som er helt sikkert er at den har mer spenstige enn mange av konkurrentene, men om de er vellykkede eller ei får være opp til den enkelte.

Interiør: 4

Interiøret er klassisk for de billigere Peugeotene. Det betyr et spartansk dashbord med mye hardplast. Setene er helt greie, men man får en følelse av å sitte på setene, og ikke i slik de fleste liker.

De positive er bakseteplassen. For mens blant annet Mini ikke har bakseter som kan brukes til annet enn frakting av dagligvarer, har 207 et som faktisk har plass til mennesker. Våre målinger viser at baksetet bare er marginalt mindre enn i Volkswagen Polo - som undertegnedes 187 centimeter har tilbrakt noen timer i på tyske veier uten varige mén.

Komfort: 4

Understellet er forholdsvis stivt satt opp, men takler likevel ujevnheter imponerende godt. Man merker små ujevnheter, men det er aldri plagsomt. Den manglende styrefølelsen gjør også at ting som trikkeskinner og brostein nærmest forsvinner.

GREIT PLASS: Selv voksne personer kan bruke dette baksetet. Det er ikke tilfellet i mange av konkurrentene.
GREIT PLASS: Selv voksne personer kan bruke dette baksetet. Det er ikke tilfellet i mange av konkurrentene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Støy er det likevel en del av. Både dekk og vindstøy slipper inn i kupeen, og dette vil kunne sjenere de med følsomme ører.

Sikkerhet: 5

Det er ingen tvil om at 207 er en sikker bil. ABS, ESP, nødbremseassistanse og kollisjonsputer på alle sider er standardutstyr.

Da bilen var ny i 2006, ble den testen av Euro NCAP. Da fikk den fem stjerner for beskyttelse av voksne passasjerer, fire for barnesikkerhet og tre av fire for fotgjengersikkerhet.

Pris/utstyr: 4

Startprisen på denne modellen er på 206.800 kroner. Da får du en bil som har det utstyret man forventer av en småbil i denne klassen. Hvis du legger på drøye 7 tusenlapper, får du også parkeringssensor og elektriske vinduer bak.

En Mini One D koster rett under 200.000 kroner, mens en Volkswagen Polo med 90-hesters dieselmotor koster drøye 212.000. Med andre har Peugeot plassert 207 prismessig i midten av markedet - med kun noen få tusenlapper på hver side til de viktigste konkurrentene. Det er med andre ord ikke prisen som er avgjørende i dette tilfellet.

INGEN BUDBILKANDIDAT: Likevel er det plass nok til daglige gjøremål. Med mindre du skal ha med deg en gigantisk barnevogn.
INGEN BUDBILKANDIDAT: Likevel er det plass nok til daglige gjøremål. Med mindre du skal ha med deg en gigantisk barnevogn. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 6

De aller færreste miljøbiler klarer å leve opp til de oppgitte forbrukstallene. Heller ikke med 207 klarte vi å oppnå de oppgitte tallene for blandet kjøring i vår testrute, men det var likevel fryktelig nære.

207 brukte så lite som 0,41 l/mil i den 20 mil lange løypa, og av sammenlignbare biler er det bare Mini One D som har klart seg med mindre - den brukte 0,40 l/mil.

207 er med andre ord en veldig gjerrig bil, og det er det aller viktigste salgsargumentet den har.

SIKKER BIL: Euro NCAP berømmet bilen for sikkerheten, og alt av sikkerhetsutstyr er standard.
SIKKER BIL: Euro NCAP berømmet bilen for sikkerheten, og alt av sikkerhetsutstyr er standard. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 11/08 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også