Mini One D

Ny billig-Mini

Mini har alltid gitt mye moro for pengene. Nå blir kjøremesteren enda billigere.

UNDERHOLDENDE: At Mini er morsom å kjøre, har vi konkludert med flere ganger. Nå kommer den med mini-diesel.
UNDERHOLDENDE: At Mini er morsom å kjøre, har vi konkludert med flere ganger. Nå kommer den med mini-diesel.
Sist oppdatert

Mini har vært en hit helt siden den kom i 2001. Helt siden den gang har innstegsmodellen vært den bensindrevne Mini One. Hvis du ville ha diesel måtte du velge Cooper D med en 110 hesters 1,6-liter under panseret.

I løpet av høsten lanserer imidlertid Mini en nedtrimmet utgave, som de kaller for One D. Denne har den samme 1,6-literen som Cooper D, men her yter den 90 hester og 215 Nm. Det holder nok likevel for de fleste, ettersom storebror rett og slett er ganske rask.

Vi kjørte 7000 km. Med Cooper D Clubman i vinter. Les langtesten her

Den nye motoren gjør at den lille bilen sprinter til hundre på 11,5 sekunder. I kombinasjon med de trivelige kjøreegenskapene Mini er kjent for, kan man fort anta at også minstemann blir en morsom bil.

Også One D får det BMW kaller for EfficientDynamics-teknologi. Det betyr at både start-og-stopp-teknologi og regenerering av bremseenergi er en del av standardpakken.

Når ytelsene blir lavere, går naturlig nok også forbruk og utslipp ned. Mini opplyser om at bilen skal klare seg med 0,39 liter per mil i EU-syklusen, og bare slippe ut 109 gram CO2 per kilometer.

Disse tallene borger også for en god pris, og ettersom Cooper D koster snaue 230 000 kroner i standardutførelse, kan vi jo håpe på at One D havner under 200 000 kroner.

Les også:

Økonomiracere bruker mer enn de skal

Bil og miljø: Disse forurenser minst

Alle våre Mini-tester

Denne saken ble første gang publisert 31/08 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også