=

Mini har vært en hit helt siden den kom i 2001. Helt siden den gang har innstegsmodellen vært den bensindrevne Mini One. Hvis du ville ha diesel måtte du velge Cooper D med en 110 hesters 1,6-liter under panseret.

I løpet av høsten lanserer imidlertid Mini en nedtrimmet utgave, som de kaller for One D. Denne har den samme 1,6-literen som Cooper D, men her yter den 90 hester og 215 Nm. Det holder nok likevel for de fleste, ettersom storebror rett og slett er ganske rask.

Vi kjørte 7000 km. Med Cooper D Clubman i vinter. Les langtesten her

Den nye motoren gjør at den lille bilen sprinter til hundre på 11,5 sekunder. I kombinasjon med de trivelige kjøreegenskapene Mini er kjent for, kan man fort anta at også minstemann blir en morsom bil.

Også One D får det BMW kaller for EfficientDynamics-teknologi. Det betyr at både start-og-stopp-teknologi og regenerering av bremseenergi er en del av standardpakken.

Når ytelsene blir lavere, går naturlig nok også forbruk og utslipp ned. Mini opplyser om at bilen skal klare seg med 0,39 liter per mil i EU-syklusen, og bare slippe ut 109 gram CO2 per kilometer.

Disse tallene borger også for en god pris, og ettersom Cooper D koster snaue 230 000 kroner i standardutførelse, kan vi jo håpe på at One D havner under 200 000 kroner.

Les også:

Økonomiracere bruker mer enn de skal

Bil og miljø: Disse forurenser minst

Alle våre Mini-tester

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!