Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen

Ford Focus med sterk bensinmotor imponerer oss stort.

Sist oppdatert

Det er ikke ofte vi deler ut terningkast seks i totalkarakter. De gangene vi gjør det, er bilen best i sin klasse.

Vi har likt alle versjoner vi har kjørt av dagens generasjon av Ford Focus. Det er allsidigheten vi faller for: Den kjører veldig godt, har god komfort og byr på bra med plass, ikke minst som stasjonsvogn.

Men hvis vi skal velge den beste blant Focusene, så er vi ikke i tvil. Det er den bilen som er tema i denne testen.

Årsaken: En herlig, topp moderne 1,6-liters bensinturbo med 182 hk, til det vi synes er en svært god pris ytelsene tatt i betraktning.

I kjøreglede kan den konkurrere mot GTI-biler som Peugeot 308 GTi. I ytelser ligger den temmelig jevnt med kraftdieselen i VW Golf GTD. Totalt sett er den på topp i en bilklasse med navn som Toyota Auris, Honda Civic, Mazda 3 og Opel Astra.

Du må til den dyrere og trangere BMW 1-serie for å ha det minst like fint som sjåfør.

Tilbake til Ford Focus 1,6 EcoBoost. Det er sjelden vi trives så godt i en testbil.

Kjøreegenskaper: 6

Testbilen er i understellsoppsett en helt standard Focus Titanium.

En bil Ford bygger for små og mellomstore familier, som skal passe flest mulig kunder i flest mulig land, på veier av alle slag.

Den har ikke knapper på dashbordet som gir den nye egenskaper. Ikke engang sportsunderstell. 18-tommer hjul og en pyntespoiler er det eneste lille ekstra utvendig på testbilen.

Likevel kan den konkurrere med alt annet i samme prisklasse når det gjelder veigrep og kjøreglede. På sprukne, telehivbefengte vårveier er understellet smidig - langt mer følsomt enn kompaktbiler med sportsunderstell.

SVINGENES HERRE: På racerbanen, i hastigheter som viser hva bilen virkelig duger til, er Ford Focus svært stabil. FOTO: Petter Handeland
SVINGENES HERRE: På racerbanen, i hastigheter som viser hva bilen virkelig duger til, er Ford Focus svært stabil. FOTO: Petter Handeland

Styringen er direkte og gir fine tilbakemeldinger, og bilen reagerer raskt og presist på alle kommandoer.

I tillegg til kjøring på vanlig vei har vi også testet Focus 1,6 EcoBoost på racerbane. Det er der det virkelig blir klart for oss hvor balansert Focus er.

Focusen blir banetestet sammen med Peugeot 308 GTi og Mini Cooper S, som begge er klart raskere i ren akselerasjon. Men Focus like rask rundt banen som den mer sportslig orienterte Peugeoten, og raskere enn racerrotta fra Mini.

Grunnen er at den tar svingene svært kontrollert selv i høy fart.

Motor: 6

BLANDET: Vi sitter godt i Ford Focus, men i en velutstyrt bil blir det såpass mange knapper at det tar litt tid å finne ut av. FOTO: Petter Handeland
BLANDET: Vi sitter godt i Ford Focus, men i en velutstyrt bil blir det såpass mange knapper at det tar litt tid å finne ut av. FOTO: Petter Handeland

Det foregår en aldri så liten bensinmotor-revolusjon. Mange fabrikker har nylig kommet med 1,6-litere med turbo og moderne bensininnsprøytning.

TEKNISKE DATA Ford Focus 1,6 EcoBoost Titanium

  • MOTOR, CM3: 1596
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 182/5700
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 270/1900-4000
  • EGENVEKT, KG: 1333
  • TILHENGERVEKT, KG: 1500/665
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 435/182/148
  • BAGASJEROM, LITER: 363-1148
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/50-17 V
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,6
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 139
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,9
  • TOPPFART, KM/T: 222
  • PRIS FRA, KR: 305 300
  • PRIS TESTBIL, KR: 343 000

Om fabrikkene ønsker det, kan de gi dem krefter du måtte han en seksylindret bensinmotor for å få for noen år siden. EcoBoost-motoren har 182 hk og 270 Nm dreiemoment.

Aller best synes vi disse motorene er i kompaktbiler, for de er lette nok til at ytelsene blir herlige.

Fra tredjegir og oppover kan alle girtrinn fungere som universalgir tilpasset humøret ditt. Tredjegiret kan sende deg fra den ekleste fartsdump og helt til 150 km/t.

Sjettegiret er seigt nok til at du kan trille gjennom soner med redusert hastighet, men sterkt nok til å ta deg raskt opp i fart igjen.

Det gjør at Ford Focus EcoBoost er svært lettkjørt.

Om du skulle vurdere Focus 1,6 EcoBoost som et alternativ til GTI-orienterte kompaktbiler, er høy girutveksling (for å senke forbruket i motorveifart) et lite minus.

Ytelser: 6

Ford Focus 1,6 EcoBoost har en startpris på 305.300 kroner. Vi må lete lenge i testdatabasen vår for å finne en kompaktbil i samme prisklasse som er like rask.

VERKEN TANT: Eller fjas. Ikke har den sportsunderstell, og ikke har den knapper som endrer dempere eller fjæring. Testbilen er derimot temmelig nær en helt standard Ford Focus Titanium 1,6 EcoBoost. Og likevel har den kjøreegenskaper i toppklassen. FOTO: Petter Handeland
VERKEN TANT: Eller fjas. Ikke har den sportsunderstell, og ikke har den knapper som endrer dempere eller fjæring. Testbilen er derimot temmelig nær en helt standard Ford Focus Titanium 1,6 EcoBoost. Og likevel har den kjøreegenskaper i toppklassen. FOTO: Petter Handeland

Med relativt høy tredjegirsutveksling greier Focusen 0-100 km/t på 5,4 sekunder, mens 80-120 km/t tar 5,9 sekunder.

TESTDATA Ford Focus 1,6 EcoBoost Titanium

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 5,4
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 7,2
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 9,9
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 14,1
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 5,9
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 7,6
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 10,8
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 14,4
  • STØY TOMGANG, dBA: 38,9
  • STØY 50 KM/T, dBA: 65,3
  • STØY 80 KM/T, dBA: 69,2
  • STØY 100 KM/T, dBA: 71,2
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,73

Med bensinmotor er trolig bare VW Golf 1,4 TFSI med 160 hk i samme område når det gjelder pris og ytelser. Vi sier "trolig" fordi vi ikke har testet akkurat den, men den sportslige søsteren Scirocco med denne motoren.

Sammenligner vi med diesel, kjører Focus EcoBoost fra alt som er av 1,6-litere. Du må opp til ordentlig sterke dieselmotorer for å finne lignende, med biler som VW Golf GTD og Honda Civic 2,2 i-DTEC.

Den tidligere nevnte Peugeot 308 GTi har flere hestekrefter og er dyrere, mens Mini Cooper S er veldig mye mindre.

Eksteriør: 5

I mørkeblå metalliclakk og ellers beskjedent pyntet skriker ikke Ford Focus etter oppmerksomhet. Den kan gjerne kalles litt konservativ.

Vi synes stilen er god, men synes at Focus også kler mer spenstige farger.

KONSERVATIV: I mørkeblå metallic-lakk skriker ikke Ford Focus etter oppmerksomhet. Men den kjører fra mange kompaktbiler med ulike sports-bokstavkombinasjoner i modellnavnet sitt. FOTO: Petter Handeland
KONSERVATIV: I mørkeblå metallic-lakk skriker ikke Ford Focus etter oppmerksomhet. Men den kjører fra mange kompaktbiler med ulike sports-bokstavkombinasjoner i modellnavnet sitt. FOTO: Petter Handeland

Du får denne modellen også som stasjonsvogn. Da ser den fra flere vinkler ut som en slanket Mondeo.

Interiør: 5

Tidligere Focus-generasjoner har ikke helt hengt på de beste i klassen når det gjelder kvalitetsfølelse.

Nå står verken den tykke polstringen i dashbordet eller de kraftige forsetene tilbake for noe konkurrentene leverer.

I velutstyrte utgaver blir det imidlertid vel mange knapper på rattet og midt på dashbordet. Knappene er bedre sortert i flere andre biler.

Plassforholdene i kupeen er av moderne kompaktbilstandard, der litt mer bredde i baksetet enn salgsmaskinen VW Golf er en av få ting som skiller seg litt ut.

Fire voksne av gjennomsnittslengde sitter helt fint i Focus, og baksetet kan romme tre smale.

Det er først i bagasjerommet Focus tjener på den ekstra lengden. Rommet er noen centimeter lengre enn i Golf, og erfaringsmessig er lengde et større gode enn dybde når en skal pakke. Oppgitt volum er 363 liter, som er noe over middels for klassen.

Gulvet blir relativt flatt når baksetet legges sammen, forutsatt at du tar deg tid til å vippe opp sitteputa først.

Komfort: 5

Med myk bensinmotorlyd og smidig understell er viktige kriterier for god komfort på plass.

Focus er ikke myk, men understellet tar eggen av ujevnheter på en meget god måte. Støymåleren forteller at 18-tommershjulene ikke ruller stille på grov asfalt, men i våre ører er støyen ikke sjenerende annet enn på de groveste asfalttypene.

Sittestillingen for sjåføren er litt høyere i Focus enn i enkelte andre konkurrenter. Med rikelig med reguleringsmuligheter for sete og ratt er det enkelt å finne en bekvem sittestilling med god støtte.

ALLSIDIG: Den kan så mye, Ford Focus 1,6 EcoBoost. Den er lettkjørt, men har stor kapasitet når det drar seg til. Den er voksen og trygg, men rampete nok om du vil. FOTO: Petter Handeland
ALLSIDIG: Den kan så mye, Ford Focus 1,6 EcoBoost. Den er lettkjørt, men har stor kapasitet når det drar seg til. Den er voksen og trygg, men rampete nok om du vil. FOTO: Petter Handeland

Sikkerhet: 5

Ford Focus er blitt kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, som gir den fem av fem stjerner i hovedkarakter.

Fem stjerner er normalen for nye biler i dag, ikke unntaket.

Enkeltresultatene i testen ligger på et jevnt høyt nivå for bilklassen. Bare beskyttelsen for overkroppen ved sidekollisjon mot stolpe får anmerkningen "marginal".

Ford forsynte seg av Volvos sikkerhetsutstyr da de eide den svenske produsenten. Du kan få tilnærmet full pakke av dette utstyrer til lave priser i Focus.

Eksempler er filholder, blindsonekontroll og automatisk oppbremsing ved kritiske situasjoner.

Når vi tester oppførselen i simulerte kritiske situasjoner (elgtest og slalåm), er Focus blant de aller mest stabile og håndterbare bilene i sin klasse.

Pris/utstyr: 6

Testbilen har en frapris på 305.300 kroner. Den er av utstyrsgrad Titanium (billigere utstyrsversjoner fås ikke med denne motoren), og det betyr ganske mye er på plass allerede i utgangspunktet.

Vi kunne fint ha nøyd oss med bixenonlys, metallic lakk og en eller annen pakke som inkluderer parkeringssensorer ut over standardutstyret i denne bilen.

Ønsker du mer, har Ford rimelige priser på flere pakker, og også enkeltvalg har generelt hyggelig pris.

Men framfor alt er det ytelsene og kjøreegenskapene som imponerer i forhold til prisen.

SIKKER: Ford Focus ligger på et godt nivå i sin klasse hva kollisjonssikkerhet angår. Bilen kan utstyres med en hel del topp moderne antikrasj-utstyr til rimelige priser. FOTO: EuroNCAP
SIKKER: Ford Focus ligger på et godt nivå i sin klasse hva kollisjonssikkerhet angår. Bilen kan utstyres med en hel del topp moderne antikrasj-utstyr til rimelige priser. FOTO: EuroNCAP

Forbruk: 4

Ford Focus 1,6 EcoBoost er oppgitt til å bruke 0,6 l/mil ved blandet kjøring. CO2-utslippet er oppgitt til 139 g/km.

Det er tall som er gode nok til at akkurat denne Focus-versjonen ble 27.000 kroner billigere da den siste avgiftsendringen trådte i kraft.

I det virkelige liv, i vår 20 mil lange faste forbruksrunde, er ikke EcoBoost-motoren like beskjeden. Her bruker den 0,73 l/mil.

Det er bare med et nødskrik - og med varme tanker om de gode ytelsene - den berger en firer på terningen.

Til sammenligning brukte BMW 118i 0,64 l/mil i den samme testrunden.

Kompaktbiler med dieselmotor bruker gjerne rundt 0,5 liter per mil.

Konklusjon: 6

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan vi synes bilen er målt mot konkurrenter på markedet da testen ble gjennomført.

Ford Focus 1,6 EcoBoost er velkjørende, praktisk, velutstyrt og rask. Stort mer kan en ikke ønske seg til en bil som ikke koster mer enn litt over 300.000 kroner.

Les også:

Alle våre tester av Ford Focus

Alle våre Ford-tester

Vi har testet over 600 biler

Denne saken ble første gang publisert 25/05 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også