Mercedes E 250 CDI 4Matic T 2013

En av Norges beste biler

Den nye Mercedes E 250 CDI 4Matic dekker så godt som alle behov.

LOKOMOTIV: Mercedes E 250 CDI 4Matic gir en svært stabil og trygg kjørefølelse. Den har kapasitet til mye mer enn det du bør prøve ut her hjemme. Et sett av nytt eller forbedret sikkerhetsutstyr (noe standard, noe ekstrautstyr) har fått samlebetegnelsen Intelligent drive. Med mer datakraft og bedre sensorikk skal det snakke bedre sammen og gjøre bilen tryggere. FOTO: Terje Bjørnsen
LOKOMOTIV: Mercedes E 250 CDI 4Matic gir en svært stabil og trygg kjørefølelse. Den har kapasitet til mye mer enn det du bør prøve ut her hjemme. Et sett av nytt eller forbedret sikkerhetsutstyr (noe standard, noe ekstrautstyr) har fått samlebetegnelsen Intelligent drive. Med mer datakraft og bedre sensorikk skal det snakke bedre sammen og gjøre bilen tryggere. FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Mercedes E-klasse er blitt ny. Ikke helt ny fra topp til bunn, men det er snakk om en uvanlig stor midtlivsoppgradering.

Det måtte til for å henge på hovedkonkurrentene, som er BMW 5-serie og Audi A6.

Oppgraderingen handler både om det du ser og det som er skjult under skallet. Endringene du kan se, blir omtalt i kapittelet for eksteriør og interiør. Det mest åpenbare er selvfølgelig fronten, som er helt ny.

De tekniske endringene handler blant annet om nye motorer og det Mercedes kaller Intelligent drive. Det siste omtales i kapittelet om sikkerhet.

Vår første test av nye Mercedes E-klasse er en ettertraktet og påkostet versjon. E 250 CDI 4Matic T er en stor stasjonsvogn med sterk motor, automatgir, firehjulsdrift og uanstendig dyrt ekstrautstyr.

Den innfrir så mange kriterier for hva vi vet norske bilkjøpere har lyst på når det gjelder bil, at en gjerne kan kalle den en nordmannsdrøm.

Kjøreegenskaper: 5

Sakte, men sikkert blir E-klasse litt mer dynamisk. Litt mer lik konkurrentene BMW 5-serie og Audi A6 i kjøreegenskaper.

Men den blir det uten å miste DNA-et til en klassisk Mercedes-stasjonsvogn.

På veien er dette en stor, trygg og svært stabil bil som tåler hastigheter som går langt utenpå det du bør prøve her hjemme. Dette er et ekte tysk lokomotiv av en bil.

NY FRONT: Mercedes E-klasse har vært gjenstand for en uvant stor midtlivsoppgradering. Fronten er helt ny. Borte er det kantete, nesten militære preget med fire lykter med kvasse kanter. De to store lyktene har fått buede former, og LED er integrert. Den tallerkenstore stjerna i grillen følger med Avantgarde- og AMG-pakkeversjoner. FOTO: Terje Bjørnsen
NY FRONT: Mercedes E-klasse har vært gjenstand for en uvant stor midtlivsoppgradering. Fronten er helt ny. Borte er det kantete, nesten militære preget med fire lykter med kvasse kanter. De to store lyktene har fått buede former, og LED er integrert. Den tallerkenstore stjerna i grillen følger med Avantgarde- og AMG-pakkeversjoner. FOTO: Terje Bjørnsen

Den må rett nok gi seg bitte litt før en BMW 525d xDrive som vi kjører samtidig i kjøreøvelsene våre (elgtest og slalåm), men da er vi på et høyt nivå hva gjelder fart og g-krefter.

TESTDATA

  • 0-100 km/t, sek.: 9,1
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,7
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,0
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,9
  • 80-120 km/t, 4. gir: 6,4
  • 80-120 km/t, 5. gir: 8,6
  • 80-120 km/t, 6. gir: 10,7
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,4
  • Støy tomgang, dBA: 47,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,5
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,2

Testbilen har luftfjæring (12.870 kroner ekstra). Det gjør det mulig å velge mellom komfort- og sportsinnstilling for understellet. Komfortinnstillingen passer utmerket på våre vinterherjede, ujevne veier. Sportsinnstillingen er ikke rystende hard, men gir deg et litt mer kontant inntrykk.

Med sine knapt to tonn er den imidlertid ingen sportsbil.

E-klasse har nå det Mercedes kaller direktestyring som standard. Både servovirkning og utveksling er hastighetsavhengig. Vi synes styringen passer svært godt til helheten - den oppleves passe direkte i alle sammenhenger.

Firehjulsdriften kalt 4Matic er permanent. Kraftflyten fordeles med 45 prosent foran og 55 prosent bak i en åpen senterdifferensial. Antiskrenssystemet tar seg av videre kraftfordeling når det registrerer hjulspinn.

Fra vinterkjøring med den "forrige" E 250 CDI 4Matic (2012-modell) kjenner vi systemet som meget godt.

Motor: 4

ENDRET HEKK: I hekken er ikke endringene like store, en del av det som glinser her, hører med i ekstrautstyrspakker. Men det er mer enn nok til at du ser at den nye er ny. FOTO: Terje Bjørnsen
ENDRET HEKK: I hekken er ikke endringene like store, en del av det som glinser her, hører med i ekstrautstyrspakker. Men det er mer enn nok til at du ser at den nye er ny. FOTO: Terje Bjørnsen

Motoren i Mercedes E 250 CDI 4Matic er på 2,14 liter og har kun fire sylindre, i en prisklasse der seks har vært normalen fram til ganske nylig.

TEKNISKE DATA

  • Motor, cm3: 2143
  • Effekt, hk ved o/min: 204/3800
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 500/1600-1800
  • Egenvekt, kg: 1955
  • Tilhengervekt, kg: 2100/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 491/185/147
  • Bagasjerom, liter: 695-1950
  • Standard dekkdimensjon: 245/45-17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,59
  • CO2-utslipp, g/km: 155
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,1
  • Toppfart, km/t: 230
  • Pris fra, kr: 690 000
  • Pris testbil, kr: 1 023 780

Mercedes har hentet ut ikke mindre enn 204 hk og hele 500 Nm dreiemoment. Det er tall du for noen år siden trengte en dieselmotor i trelitersklassen for å få.

Motoren er ikke støyende, unntatt de ytterst få gangene du måtte trenge å trykke til hardt på gasspedalen. Sjutrinnsautomaten er dyktig til å finne rett gir på komfortabelt og vis.

Den føles imidlertid ikke "på" i alle sammenhenger som den nevnte BMW-en som E-klasse testes sammen med. Den er ikke like rå til å skifte til høyere gir under økonomisk kjøring, og i sportsmodus merker man at den har ett trinn mindre å spille på.

Dette er imidlertid ting du må gå direkte fra E-klasse til 5-serie for å kjenne tydelig. I praksis har det forsvinnende liten betydning,

Vi tillater oss å mene at en motor med seks sylindre hadde gitt enda en liten luksuspiff i en stor statusbil. Det har bare Audi A6 3,0 TDI quattro i denne prisklassen.

Ytelser: 4

Isolert sett har Mercedes E 250 CDI 4Matic ordentlig gode ytelser. Ingen noenlunde lovlydig nordmann vil noensinne trenge mer kraft på norske veier.

60-100 km/t måler vi til 4,9 sekunder, mens 80-120 km/t tar 6,4 sekunder. (Testbilen hadde kun gått 900 kilometer før vi akselerasjonstestet den. Mer innkjøring kunne gitt noe bedre resultater.)

Resultatene er imidlertid noe svakere enn for BMW 525d xDrive. Sammenlignet med Audi A6 3,0 TDI quattro er Mercedesen såpass mye tregere at det ikke lenger bare handler om forskjeller GPS-utstyret vårt registrerer. Det vil være godt merkbart for sjåføren. Og det til tross for at Mercedesen har et overtak i dreiemoment.

Litt høyere vekt og en toppytelse som ikke er tilgjengelig over et like stort turtallsspekter som i de to andre, er de sannsynlige årsakene til at Mercedes E 250 CDI 4Matic ikke er like rask.

Eksteriør: 5

Det skjedde ikke øyeblikkelig, men etter noen dager hadde endringene i utseendet vokst på oss.

OPPGRADERT: Også innvendig har Mercedes gjort noen grep. Endringene er ikke nødvendigvis enkle å se, men mens vi har brukt ordet ¿traust¿ om E-klasseinteriør tidligere, gjør vi ikke det om testbilen. Så har også testbilen svært mye ekstrautstyr, totalt for godt over 300.000 kroner. Om det ikke hadde påvirket kvalitetsfølelsen, hadde det vært noe alvorlig galt. FOTO: Terje Bjørnsen
OPPGRADERT: Også innvendig har Mercedes gjort noen grep. Endringene er ikke nødvendigvis enkle å se, men mens vi har brukt ordet ¿traust¿ om E-klasseinteriør tidligere, gjør vi ikke det om testbilen. Så har også testbilen svært mye ekstrautstyr, totalt for godt over 300.000 kroner. Om det ikke hadde påvirket kvalitetsfølelsen, hadde det vært noe alvorlig galt. FOTO: Terje Bjørnsen

Fronten er helt ny. Borte er den ganske kantete, monumentale og nesten litt militære stilen. Fire lykter med spisse vinkler er byttet med to store, buede og mer innpakkende, der LED selvsagt er integrert.

Linjene er rundere, men samtidig formet slik at bilen gir et ubeskjedent inntrykk når du ser den på parkeringsplassen. "Jeg er stor, sterk og bedre enn de andre."

Bakparten er ikke like mye endret som fronten, men du vil se at den nye er ny.

Interiør: 5

Mercedes har pusset litt på interiøret også. Kanskje var de lei av å høre at interiøret virket traustere enn i de to nærmeste konkurrentene.

Egentlig er det veldig lite som skiller. Litt pynt her, noen nye detaljer der. Alt virker svært solid, og i vår svært dyre testbil også ordentlig påkostet. Uansett tenker vi aldri ordet "traust" i denne Mercedesen.

DIGERT: Mercedes E-klasse har det største bagasjerommet i en stasjonsvogn på denne side av Atlanteren. Det du ikke får med deg, trenger du ikke ha med. FOTO: Terje Bjørnsen
DIGERT: Mercedes E-klasse har det største bagasjerommet i en stasjonsvogn på denne side av Atlanteren. Det du ikke får med deg, trenger du ikke ha med. FOTO: Terje Bjørnsen

Men fortsatt er skjermen i dashbordet mindre enn i påkostede versjoner av 5-serie og A6. Det er slikt som kan telle i denne prisklassen, der "min er større en din" er en del av bildet.

"Større en din" er det definitivt E-klasse som er når vi kommer til bagasjerommet på 695 liter. Alle floskler om flyttelass passer. Reservehjulsbrønnen under bagasjeromsgulvet er for øvrig stor nok til å romme badekaret ditt.

Også i baksetet er plassen sjenerøs. Det som særlig skiller E-klasse fra de to hovedkonkurrentene, er at her er det tre personer kan sitte best. I de to andre er setene mer formet for at to skal sitte godt. Tredjemann er det ikke så farlig med.

Derfor er det E-klasse som er favorittdrosjen, ikke BMW eller Audi.

Komfort: 6

"Det er som om en ekstremt rask asfaltmaskin ruller foran vår Mercedes E 250 CDI. Som om asfalten høvles opp, smeltes om og valses flat igjen. Det lille som måtte være igjen av ujevnheter, tar luftfjæringen seg av."

Dette skrev vi da vi kjørte pre-facelift-utgaven av testbilen for et drøyt år siden. Heldigvis stemmer det også for den oppussede utgaven.

Det blir ikke særlig bedre enn dette på norske veier.

DER STØRSTE: Ingen stasjonsvogner har større bagasjeplass enn E-klasse. Det rommer 695 liter - 1950 liter med bakseteryggen felt ned. FOTO: Terje Bjørnsen
DER STØRSTE: Ingen stasjonsvogner har større bagasjeplass enn E-klasse. Det rommer 695 liter - 1950 liter med bakseteryggen felt ned. FOTO: Terje Bjørnsen

Rikelige med innstillingsmuligheter for sete og ratt gjør det enkelt å finne en god sittestilling.

Sittestillingen er for øvrig merkbart høyere enn i de to hovekonkurrentene. I Mercedesen har du klart bedre sikt i alle retninger, og den føles lettere å navigere på trange plasser. Dette kan godt kalles brukskomfort. Mercedes er dyktige på dette feltet.

Sikkerhet: 5

Mercedes E-klasse ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP i 2010.

Resultatet ble fem av fem stjerner i totalkarakter. Delresultatene er jevnt over gode for bilklassen (dette er en bilklasse med høyt sikkerhetsnivå). E-klasse fikk imidlertid skussmålet "marginal" for sikkerheten ved kollisjon sideveis mot stolpe og for nakkesleng.

I den nye utgaven er grunnstrukturen den samme, men den har nå fått det Mercedes kaller Intelligent drive. Kort oppsummert er dette et sett av nye og/eller forbedrede sikkerhetssystemer - noen er standard og mange ekstrautstyr - som ved hjelp av forbedret sensorikk og mer datakraft snakker bedre med hverandre.

Det, sier Mercedes, gjør E-klasse enda tryggere.

DROSJE: Baksetet er formet for at tre skal sitte godt, ikke bare to som i de nærmeste konkurrentene. Derfor er det Mercedes E-klasse som er taxihøvdingen. FOTO: Terje Bjørnsen
DROSJE: Baksetet er formet for at tre skal sitte godt, ikke bare to som i de nærmeste konkurrentene. Derfor er det Mercedes E-klasse som er taxihøvdingen. FOTO: Terje Bjørnsen

Vi opplever testbilen som meget trygg - en kan nesten si omsorgsfull. Når du setter deg inn og tar på beltet, strammer den beltet tett inntil deg som for å si at den skal passe på.

Når vellet av sensorer testbilen har registrerer fare for en kritisk situasjon, settes en serie sikkerhetstiltak i verk. Den varsler deg, bremser for deg om du ikke reagerer, strammer beltene hardt inntil, lukker vinduer og takluke hvis de er åpne og gjør bilen klar for sammenstøt. Varselblinklys settes også på. Alt dette skjer lynkjapt.

Pris/utstyr: 3

Mercedes E 250 CDI 4Matic 7G-Tronic koster fra 690.000 kroner. Det er mye penger, og også 30.000-40.000 kroner dyrere enn en tilsvarende Audi A6 eller BMW 5-serie.

Testbilen har det meste som kan fås til en E 250 CDI 4Matic, og det bringer totalprisen opp i hele 1.023.780 kroner. Du kan med andre ord kjøpe en god familiestasjonsvogn for prisen av ekstrautstyret. Du kan trygt kalle det overflod.

Du trenger langt ifra alt dette. Det er all grunn til å tenke grundig over hvor ofte du virkelig kommer til å ha bruk for det du vurderer å kjøpe til.

Likevel bør du regne med å bruke 100.000 kroner eller mer på ekstrautstyr som de fleste mener hører med på en bil i denne prisklassen. Bilselgeren vil garantert argumentere med at du sikrer annenhåndsverdien ved å kjøpe diverse ekstrautstyr.

Dyre biler faller uansett generelt mye i pris, men på den annen side er kombinasjonen firehjulsdrift, sterk dieselmotor og automatgir ettertraktet på bruktmarkedet.

SJEF: Det blir ikke særlig bedre enn dette på norske veier. FOTO: Terje Bjørnsen
SJEF: Det blir ikke særlig bedre enn dette på norske veier. FOTO: Terje Bjørnsen

Forbruk: 4

Forbruk og utslipp er den viktigste grunnen til at Mercedes (og BMW) bytter ut store, sekssylindrede maskiner med langt mindre firesylindrede motorer.

E 250 CDI 4Matic er oppgitt til å bruke 0,59 l/mil, som gir et normert CO2-utslipp på 155 g/km. Det er tall som var typiske for mindre familiebiler med langt svakere motorer for noen få år siden.

I vår faste 20 mil lange forbrukstestløype bruker bilen 0,67 l/mil. Det er en tanke mer enn alternativene fra BMW og Audi.

Disse bilene er billigst i drift.

Konklusjon: 5

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen er sammenlignet med konkurrenter på markedet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

LITT TØRSTERE: I vår faste 20 mil lange forbrukstestløype bruker bilen 0,67 l/mil. Det er en tanke mer enn alternativene fra BMW og Audi. FOTO: Terje Bjørnsen
LITT TØRSTERE: I vår faste 20 mil lange forbrukstestløype bruker bilen 0,67 l/mil. Det er en tanke mer enn alternativene fra BMW og Audi. FOTO: Terje Bjørnsen

Mercedes E-klasse kan gjerne kalles et bilikon. Ikoner skal behandles nennsomt. Mercedes tar et uvant stort grep i denne midtlivsoppussingen - særlig gjelder det frontdesignen. Oppussingen var nødvendig, for E-klasse har fått veldig sterke konkurrenter.

Vi synes oppgraderingen er vellykket. Det er litt mer ungdommelighet over den nye E-klassen, men alle tradisjonelle kjerneverdier er til stede i fullt monn. Derfor kan den være både luksusbil og arbeidshest.

Og i testet versjon, E 250 CDI 4Matic, er den en av Norges beste biler.

Pris, og ikke minst prisnivået på ekstrautstyr, er og blir et minus ved Mercedes E-klasse.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om Mercedes-biler?

Tester av Mercedes E-klasse

Alle våre Mercedes-tester

Alle våre biltester

Denne saken ble første gang publisert 06/05 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også